کواکبیان: "میزان رای ملت است" یک فتوای شرعی است نه شعار سیاسی


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,کواکبیان

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: وقتی امام خمینی (ره) می‌گویند که میزان رای ملت است، این یک فتوای شرعی است و نه شعار سیاسی.

 به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان شب گذشته در جمع اعضای ستادهای ویژه مردمی حامی حسن روحانی در حسینیه قمر بنی هاشم (ع) با اشاره به ده مورد از رویدادهای مربوط به سیره عملی امام خمینی (ره)، مردم‌سالاری و جمهوریت نظام را اساسی‌ترین دستاورد مکتب سیاسی امام خمینی(ره) دانست و گفت: چند شب از ضیافت الهی و خوان گسترده رحمت و برکت خداوند در این ماه نزول قرآن، بیشتر نمانده است. امیدوارم همه ما در این باقیمانده ماه بزرگ خدا بتوانیم بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: بنده از همه اعضای این ستاد ویژه تشکر می‌کنم و بدانیم ما به دنبال پست و مقام نبوده‌ایم بلکه برای تحقق اهداف امام خمینی(ره) و منویات نظام جمهوری اسلامی قدم برداشته‌ایم.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از این اهداف همان تاکید بر جمهوریت نظام و مردم‌سالاری است، افزود: بنده هم بر این عقیده‌ام که امامت امامان معصوم (ع) ربطی به مردم ندارد و آنان همگی از جانب خداوند منصوب شده‌اند، اما قطعا جهت تحقق حکومت شرط اساسی همان حضور مردم است.

 

کواکبیان خاطر نشان کرد: در زمان غیبت امام زمان(عج) نه تنها رضایت و حضور مردم مبنای مقبولیت حکومت است بلکه حاکم اسلامی علاوه بر مشروعیت الهی حتما باید مشروعیت مردمی هم داشته باشد و از مفهوم مردم‌سالاری از دیدگاه امام خمینی(ره) سخن گفته و با اشاره به حداقل ده مورد از سیره عملی آن بزرگوار بگویم علت ناراحتی امثال داعش از جمهوری اسلامی ایران همین مبحث مردم‌سالاری دینی است که ملت‌های مسلمان در منطقه خلیج‌فارس از آن محروم هستند و گرفتار چند خانواده و قبیله به صورت امارت و خلافت و سلطنت موروثی می‌باشند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: بنده می‌خواهم از سخنرانی امام خمینی(ره) در بهشت‌زهرا شروع کنم که اگر ایشان فرمودند من توی دهن این دولت می‌زنم و یا من دولت تعیین می‌کنم بلافاصله فرمودند که چون مردم مرا قبول دارند و یا با پشتیبانی این ملت من توی دهان این دولت می‌زنم، شما بارها این سخنرانی را شنیده‌اید.

 

وی یادآور شد: مورد بعدی حکم نخست وزیری مرحوم مهندس بازرگان بود که امام خمینی(ره) بعدها فرمودند که با مشورت اعضای شورای انقلاب این حکم را صادر فرموده‌اند. در متن این حکم آمده است که به موجب حق شرعی حق قانونی ناشی از آرای اکثریت مردم است.

 

دبیرکل حزب مردم‌سالاری تاکید کرد: مورد بعدی صدور فرمان هشت ماده‌ای در ابتدای پیروزی انقلاب از سوی رهبر کبیر انقلاب بود که سراسر این فرمان تاکید بر ضرورت حضور مردم در صحنه و حفظ حقوق انسانی و حریم شخصی آحاد مردم به منظور جلب رضایت همگانی برای بقای حکومت است. مورد چهارم نیز موضوع قائم مقامی مرحوم آیت‌الله منتظری بود که ایشان علی‌رغم آنکه بعدها فرمودند من موافق نبودم اما چون مجلس اول خبرگان رهبری رای داده بود امام خمینی(ره) به احترام رای نمایندگان مردم آن را پذیرفتند و امور را هم به ایشان ارجاع می‌فرمودند.

 

کواکبیان با اشاره به نظر امام خمینی درباره میرحسین موسوی و برخوردشان با 99 نفری بود که برخلاف نظر و توصیه کتبی ایشان عمل کردند گفت: امام خمینی(ره) نه تنها هیچگونه مقابله‌ای با این موضوع نکردند بلکه معتقد بودند چه کسانی که به ایشان رای دادند و چه کسانی که رای نداده‌اند هر دو به وظیفه خودشان عمل کرده‌اند و این موضوع بیانگر اوج اعتقاد امام خمینی(ره) به مردم‌سالاری و جایگاه خانه ملت است.

 

این نماینده مجلس تصریح کرد: ششمین مورد سخنان ایشان در دیدار با هیات اعزامی از سوی آقای پاپ برای میانجیگری در مورد گروگان‌ها بود که امام خمینی(ره) با صراحت فرمودند آقای پاپ این را بدانند اسلام به ما اجازه نداده که دیکتاتوری بکنیم ما تابع آرای ملت هستیم. پیغمبر اسلام به ما حق نداده که ما به ملتمان چیزی را تحمیل بکنیم. اینها عین عبارات امام خمینی(ره) است لذا ایشان موضوع را به مجلس شورای اسلامی ارجاع دادند که هر تصمیمی آنان بگیرند به همان تصمیم عمل شود.

 

وی خاطر نشان کرد: مورد بعدی اساسا برخورد ایشان با بنی‌صدر است که امام خمینی(ره) بعدها فرمودند من از اول با ایشان مخالف بودم اما همه ما دیدیم تا زمانی که مجلس اول موضوع عدم کفایت سیاسی ایشان را تصویب نکرده بود، همواره از بنی‌صدر حمایت می‌کرد زیرا حدود ده میلیون رای از مردم گرفته بود. حتی ما در حزب جمهوری اسلامی چون از شهید دکتر بهشتی حمایت می‌کردیم از حمایت بسیار زیاد رهبر فقید انقلاب از اولین رئیس جمهور پیش خودمان گلایه‌مند بودیم.

 

دبیر کل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: نکته بعدی پاسخ به نامه شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در مورد حیطه اختیارات ولایت فقیه است که امام خ

 

مینی(ره) تولی امور مسلمین در موضوع حکومت را منوط به آرای اکثریت مردم می‌دانند.

 

کواکبیان تاکید کرد: نکته نهم پاسخ امام خمینی(ره) به نامه مرحوم آیت الله مشکینی در جریان بررسی قانون اساسی است که در روزهای پایانی عمر شریف خودشان بر آن تاکید فرمودند و تعبیر ایشان این است اگر مردم به خبرگان رای دادند و خبرگان نیز رهبری را برگزید او ولی منتخب مردم است و همه اختیارات را به صورت قهری دارد، یعنی اگر مردم از طریق خبرگان رهبر را انتخاب نکنند او نمی‌تواند اداره حکومت را برعهده بگیرد.

 

وی همچنین اظهار کرد: آخرین نکته پاسخ امام خمینی(ره) به نامه نمایندگان مجلس سوم است که ایشان تاکید می‌فرمودند به اقتضای زمان جنگ برخی تصمیمات اتخاذ شده و پس از جنگ همه امور باید در کانال خودش جریان یابد و نمایندگان مردم می‌توانید از همه حقوق خودشان استفاده کنند. البته بنده در اینجا فقط خواستم به موارد مربوط به سیره عملی امام راحل (ره) اشاره کنم والا اقوال، سخنان و گفتارهای ایشان را می‌توان در 22 جلد صحیفه نور مشاهده کرد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: همانگونه که بارها گفته‌ام امام خمینی(ره) وقتی می‌گویند میزان رای ملت است، این یک فتوای شرعی است و نه شعار سیاسی.