ظریف: باید حقیقت درباره حمله شیمیایی مشخص شود تا از اقدامات یک‌جانبه در آینده جلوگیری شود


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ظریف

وزیران خارجه ایران و روسیه در دیداری جداگانه در مسکو آخرین تحولات و مسایل دو جانبه را بررسی کردند. 

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که صبح روز جمعه به منظور شرکت در نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران، روسیه و سوریه به مسکو رفته است در دیداری دو جانبه با همتای روس خود در مسکو دیدار کرد.

 

محمدجواد ظریف در دیدار با همتای روس خود ضمن ابراز همدردی با ملت و دولت روسیه در خصوص حمله تروریستی سنت‌پترزبورگ اعلام کرد: مبارزه با خطر تروریسم تنها از طریق توسعه همکاری‌های بین‌المللی میسر می‌شود.

 

وی حمله شیمیایی را بهانه‌ای برای تجاوز به سوریه دانست و افزود: باید در این خصوص حقیقت مشخص شود تا از اقدامات یک‌جانبه در آینده جلوگیری به عمل آید.

 

هم‌چنین سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز خرسندی از حضور دکتر ظریف و هیات همراه در روسیه، از اعلام همدردی دولت و ملت ایران برای حادثه تروریستی سنت‌پترزبورگ تشکر و قدردانی کرد.

 

لاوروف با اشاره به همکاری‌های مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم به ویژه در سوریه اظهار کرد: این همکاری‌ها هم‌زمان با تلاش‌های سیاسی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران در سوریه ادامه دارد.

 

در ادامه این دیدار ظریف گفت: گسترش تاسف‌بار اقدامات تروریستی و خشونت‌بار در منطقه و جهان دلیل محکمی بر همکاری‌های ما و همه کسانی است که از تروریسم استفاده ابزاری نمی‌کنند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: پاسخ به تحرکات تروریست‌ها تنها با همکاری بین‌المللی و پایبندی به راهکارهای سیاسی در مناطق بحرانی امکان پذیر است.

 

ظریف در ادامه با اشاره به حمله شیمیایی در خان شیخون سوریه و محکومیت مجدد هرگونه استفاده از سلاح های شیمیایی تصریح کرد: در عین حال استفاده از بهانه حمله شیمیایی برای اقدام یک‌جانبه و غیر قانونی علیه سوریه هم محکوم است و لازم است بی‌طرفانه به این موضوع رسیدگی شود تا حقیقت روشن گردد. ظریف تاکید کرد بحران سوریه باید از طریق گفت‌وگو و راهکارهای سیاسی حل و فصل شود.

 

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین گفت: همکاری‌های ایران و روسیه برای صلح‌سازی و یافتن راه‌کارهای سیاسی در منطقه، محدود به سوریه نیست و هم‌زمان دیپلمات‌های ارشد دو کشور در  نشست منطقه‌ای با موضوع افغانستان در مسکو حضور دارند.

 

سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران به روسیه و توافقات انجام شده میان روسای جمهور دو کشور و دیگر مسائل دو جانبه از دیگر محورهای گفتگو و رایزنی‌های ظریف و لاوروف بود.

 

قرار است نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریه بعد از ظهر روز جمعه به وقت مسکو در محل وزارت امور خارجه روسیه برگزار  شود.‌