آمریکا یک بمب اتمی "تاکتیکی" را در نوادا آزمایش کرد


اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل, بمب اتمی

همزمان با معطوف شدن توجه جهان به نخستین استفاده رزمی آمریکا از قوی‌ترین بمب غیرهسته‌ای خود موسوم به "مادر بمب‌ها"، اداره امنیت ملی اتمی آمریکا از آزمایش "موفقیت آمیز" یک بمب اتمی گرانشی به روز شده در نوادا خبر داد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، "اداره امنیت ملی اتمی و نیروی هوایی آمریکا" روز جمعه در صحرای نوادا نخستین آزمایش میزان کیفیت و صلاحیت بمب اتمی گرانشی B61-12 را انجام داد. آمریکا این سلاح را یک بمب اتمی تاکتیکی خوانده است.

 

اداره امنیت ملی اتمی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: هدف از این آزمایش ارزیابی عملکرد غیراتمی این سلاح و توانایی‌های جنگنده اف 16 برای بارگیری و پرتاب موفقیت آمیز این بمب بود. یک جنگنده اف 16 از پایگاه نیروی هوایی نلیس این بمب اتمی را که خالی از مواد هسته‌ای بود، پرتاب کرد.

 

ژنرال مایکل لوتون، معاون مجری اداره امنیت ملی اتمی آمریکا درجریان انجام این اقدام نظامی گفت: این آزمایش موفقیت آمیز داده‌های مهمی را درخصوص تعیین صلاحیت و کیفیت این بمب فراهم کرده که نشان می‌دهد این سلاح نیازهای نظامی اساسی را فراهم می‌کند.

 

اداره امنیت ملی اتمی بخشی از وزارت انرژی آمریکاست است که مسئولیت مدیریت سلاح‌های اتمی این کشور را بر عهده دارد.

 

بمب B61-12 مدل به روز شده بمب گرانشی B61 است که قصد دارد جایگزین تمامی بمب‌های B61 کنونی آمریکا شود.

 

در همین حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اقدام برای به روز رسانی این بمب اتمی را که در زمان باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا آغاز شده بود، تحسین کرد.