نوبخت: برای انتقاد از دولت یازدهم، عملکرد آن را با دولت قبل مقایسه کنید


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,نوبخت

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت تدبیر و امید همواره انتقادپذیر بوده است، تاکید کرد: برای انتقاد از دولت یازدهم، باید عملکرد این دولت نسبت به دولت گذشته مقایسه شود و توجه کرد که در سال 92 ، آن لیوان چقدر آب داشت.

 به گزارش ایرنا؛ محمدباقر نوبخت در سی و سومین یادواره بزرگداشت مقام معلم در دهکده ساحلی بندرانزلی اظهار کرد: سال گذشته افزون بر 34 هزار میلیارد ریال جهت پرداخت پاداش بازنشستگان اختصاص یافت.

 

وی با اشاره به افزایش 54 درصدی بودجه کشور در دولت تدبیر و امید افزود: درسال 92 بودجه کشور دو هزار و یکصد میلیارد ریال بود که برای سال 96 رقمی افرون بر سه هزار و 460 میلیارد ریال مصوب شده است.

 

نوبخت با اشاره به افزایش 114 درصدی حقوق فرهنگیان در دولت تدبیر و امید نسبت به دولت گذشته یادآور شد: میانگین دریافتی فرهنگیان در آغاز کار دولت یازدهم، 12 میلیون و 500 هزار ریال بود که در سال 95 این رقم به 28 میلیون و 500 هزار ریال به طور متوسط برای هر فرهنگی تخصیص یافت.

 

نوبخت تصریح کرد: در حال حاضر نمی توان ادعا کرد که وضعیت کشور مطلوب است و باید منصفانه گفت که تا رسیدن به وضع مطلوب، فاصله داریم.

 

وی نفت ، اوراق مشارکت و مالیات را سه منبع اصلی درآمد دولت عنوان کرد و افزود: مالیات نیز تحت تاثیر نفت قرار دارد و با گردش چرخ های اقتصاد کشور ، مالیات هم به بودجه کشور اضافه می شود .

 

وی با اشاره به اینکه درآمد های نفتی کشور از 251 میلیارد دلار به 157 میلیارد دلار کاهش یافته، تاکید کرد: با وجود همه کاستی ها و رفع موانع ایجاد شده در گذشته، توقعات از دولت همچنان بالاست اما با همه این اوصاف، دولت تدبیر و امید نیز در چهار سال گذشته خود را مکلف به انجام وظایفش دانسته است.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به رشد 91 درصدی هزینه های عمرانی در کشور گفت: در دولت یازدهم رشد متوسط مستمری به خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، 3.4 برابر بوده در حالی که منتقدان می گویند دولت به محرومان و مستضعفان توجهی ندارد!

 

نوبخت تاکید کرد: وظیفه دولت ، شکستن دیوار تحریم ها بود و کسانی که دولت یازدهم را به نام دولت مذاکره می نامند، بدانند که به دلیل اتهام وارد شده بر نظامی بودن فعالیت های هسته ای ایران، تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان موفق شد با مذاکره ، تمام پنج قطعنامه علیه ایران را بدون وتوی آمریکا لغو کند.

 

وی با اشاره به رشد 10 برابری سرمایه گذاری خارجی پس از موفقیت در مذاکرات هسته ای گفت: در سال 92 سرمایه گذاری خارجی در ایران یک میلیارد و 400 میلیون دلار بود که در سال 95 به 13میلیارد و 500میلیون دلار رسید.

 

نوبخت با اشاره به افتتاح راه آهن همدان طی هفته آینده اظهار کرد: تا چند ماه آینده، صدای سوت قطار در رشت نیز شنیده می شود.

 

وی با اشاره به اینکه در سال 92 وارد کننده افزون بر شش میلیون تن گندم بودیم، افزود: با افزایش قیمت خرید گندم از چهار هزار و 200 ریال در هر کیلوگرم به 12 هزار و 710 ریال، علاوه بر افزایش انگیزه در کشاورزان ، درحال حاضر سه میلیون تن گندم در کشور آماده صادرات به کشورهای دیگر است و واردات گندم از پنج میلیون و 700 هزار تن، به صفر رسیده است.

 

معاون رئیس جمهوری با اشاره به تعامل و همکاری متقابل بسیار خوب مجلس شورای اسلامی با دولت تدبیر و امید گفت: مجلس در تصویب قوانین رفع موانع تولید و اصلاح بودجه سال 95 و خصوصا برجام ، همکاری و مساعدت بسیار خوبی داشته و امیدواریم که در سایه همین تعامل و همکاری ، زمینه افزایش کارهای عمرانی در کشور فراهم شود.