فریدون دولت ترامپ


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , فریدون دولت ترامپ

آفتاب یزد نقش ایوانکا ترامپ دختر رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید را با حسین فریدون برادر رئیس‌جمهوری ایران مقایسه کرده و به نقاط اشتراک و افتراق آن پرداخته است

 

----------------------------

  ایوانکا ترامپ در کاخ سفید و حسین فریدون در پاستور. تبدیل هر یک از آنها به چهره‌ای حاشیه‌ساز و رسانه‌ای به پیش از انتخابات ریاست جمهوری 24خرداد 92 در ایران و هشت نوامبر 2016 در آمریکا بازمی‌گردد. ایوانکای 35 ساله، دختر دونالد ترامپ، فردی است که به واسطه حضور همیشگی و پررنگش از هنگام آغاز به کار کمپین‌های انتخاباتی ترامپ، بسیاری او را بانوی نخست آینده آمریکا می‌دانستند و حسین فریدون را نیز به دلیل همپایی دائمی‌اش با حسن روحانی و حضور پایا و مانایش در کنار رئیس جمهوری، چشم و گوش روحانی می‌نامیدند.

 

حال بازتاب جهانی تصویر ایوانکا ترامپ در حالی که بر جایگاه پدرش در اتاق بیضی شکل کاخ سفید تکیه زده است آن هم زمانی که در یک سویش دونالد ترامپ قرار دارد و در سوی دیگرش جاستین ترودئو نخست وزیر کانادا تنها با اندکی درنگ و تامل، دیگر بار نقش چهره ای را به اذهان متبادر می‌کند که در درون مرزها در پاستور حضور دارد و ردپایش همواره در کنار رد پای حسن روحانی دیده می‌شود؛ حسین فریدون.

 

با وجود آنکه روسای جمهوری ایران و آمریکا با یکدیگر اختلافات ریشه‌ای دارند اما فصل مشترک هر دو آنها، حضور سایه وار « هم – خون‌هایشان» در نزد خود است.

 

** سمت‌ها

ایوانکای 35 ساله در نقش دختر ترامپ در کاخ سفید و حسین فریدون47 ساله به عنوان برادر روحانی در پاستور، هر یک در حالی در کنار روسای جمهوری آمریکا و ایران به ایفای نقش می‌پردازند که هر دو فاقد سمت و منصبی رسمی‌در دستگاه اجرایی کشورشان هستند. اما گفته می‌شود هر آنکس که بخواهد در آنسوی مرزها با دونالد ترامپ و در درون مرزها با حسن روحانی به گفتگو بنشیند برای اولی می‌بایست از کانال ایوانکا و برای دومی‌از مجرای فریدوناقدام کند.

 

** فریدون با وجود آنکه فریدون عنوان دستیار ویژه رئیس جمهوری را به دنبال خود یدک می‌کشد اما به گمان بسیاری، این سمت تنها برای کوبیدن مهر سکوت بر دهان منتقدان دولت است و در اصل نقشی که فریدون، برادر کوچک‌تر رئیس جمهوری ایفا می‌کند ورای سمت‌های مدون و رسمی‌است به طوری که غربی‌ها او را چشم و گوش حسن روحانی نامیده اند.

 

** ایوانکا فرزند ارشد ترامپ هم علیرغم آنکه مالک کمپانی مد و فشن ایوانکا ترامپ است و همسرش، جرد کاشنر در کاخ سفید نقش مشاور ترامپ را بازی می‌کند اما خودش مترصد آن است که به طور مستقیم گام برکاخ سفید بگذارد و دوشادوش پدرش قدم بردارد.

 

** زیر تیغ منتقدان

نکته دیگری که فریدون و ایوانکا را به یکدیگر پیوند می‌دهد آن است که هردو آنها از آغازین روزهای حضورشان، همواره زیر ذره بین منتقدان قرار داشتند.

 

** فریدون از نخستین روزهایی که در انظار عمومی‌دیده شد، مخالفان رئیس دولت تدبیر و امید او را به زیر ذره بین‌های خود بردند و به واکاوی هر رفتار و واکنش او پرداختند و تلاش کردند تا او را به پاشنه آشیل حسن روحانی تبدیل کنند و حضور همیشگی اش در کنار روحانی را به تمسخر بگیرند.

 

** ایوانکا اشتغال ایوانکا به حرفه مادلینگ و کمپانی مد و فشن وی، خود برای تبدیل به سوژه همیشگی رسانه‌ها کافی بود چراکه مانکن سابق هنگام حضور ترامپ در آسمان سیاست آمریکا دوشادوش پدرش بدون بهره گیری از دانش سیاست قدم برمی‌داشت و به اظهارنظر می‌پرداخت. حضور دائمی‌او نیز همواره در معرض نقد منتقدان ترامپ قرار داشت و هیچ‌یک از حرکت‌های او از لنز دوربین‌های خبرنگاران پنهان نمی‌ماند.

 

** دخالت

اصلی‌ترین عاملی که فریدون را به ایوانکا نزدیک می‌کند، حضور هردو آنها در محافل رسمی‌و دیپلماتیک بدون برخورداری از منصبی رسمی ‌است.

 

** فریدون در اواسط مذاکرات فشرده ایران و 1+5 بود که حسین فریدون که نه مقامی‌در وزارت امور خارجه ایران داشت و نه دارای پیشه ای مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، به تیم مذاکره‌کننده ایرانی پیوست. گفته می‌شد که فریدون در پایان هر روز گزارش مذاکرات را مستقیما به حسن روحانی اطلاع می‎داد و اگر در میانه مذاکرات نیازی به کسب نظر رئیس‌جمهور می‌بود از طریق حسین فریدون انجام می‌شد. حتی گزارش داده شد که این مکالمات برای آنکه دسترسی دیگران به آن محدودتر شود به گویش شهر سرخه (محل تولد دو برادر) برقرار می‌شد. حضورش در مجلس خبرگان رهبری فقط برای همراهی روحانی به عنوان تنها عضو غیرمعمم خبرگان رهبری یکی دیگر از مواردی است که موجب شد تا بسیاری او را رگی متصل به حسن روحانی بدانند که انتقال هر چیزی به رئیس جمهوری تنها از طریق او میسر خواهد شد.

 

** ایوانکا دونالد ترامپ، ایوانکا را صمیمی‌ترین دوست و نزدیک ترین فرد به خود دانسته است. شاید به همین دلیل است که ایوانکا با دنیای مد و فشن خداحافظی کرده و علیرغم عدم برخورداری از عنوانی رسمی، به کاخ سفید پناه آورده است. نخستین حضور او در نشستی دیپلماتیک به میتینگ شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و دونالد ترامپ بازمی‌گردد که ایوانکا با جلوس بر صندلی کناری نخست وزیر ژاپن نه تنها علامت سوال‌های بزرگی را در اذهان ایجاد کرد که خود را تبدیل به سیبلی برای کمان‌هایی کرد که به سویش نشانه رفتند، چرا که بنا به باور کنشگران سیاسی، ایوانکا فاقد جایگاهی دیپلماتیک و فاقد اهمیت بوده که در نشستی کاملا رسمی‌حضور یابد. پس از آن هم این مدل سابق آمریکایی در نشستی با بزرگان تکنولوژی مثل فیسبوک، اپل و سیلیکون، حضور یافت که تعجب همگان را برانگیخت.

 

اما آنچه او را بیش از پیش در تیررس انتقادها قرار داده، تصویری است که او در صفحه توییترش به اشتراک گذاشته است. در این تصویر ایوانکا بر صندلی ریاست جمهوری نشسته است و در دو طرف او دونالد ترامپ و جاستین ترودئو نخست‌وزیر کانادا ایستاده‌اند. این تصویر واکنش‌های بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و همینطور فعالان سیاسی آمریکایی را در پی داشت. به طوری که آنها این رفتار ایوانکا را اهانت به جایگاه ریاست جمهوری پنداشتند. حتی گروهی با الفاظ توهین‌آمیز از دونالد ترامپ خواستند تا او را از کاخ سفید اخراج کند. البته پیش از انتشار این تصویر هم ایوانکا در نشستی در مورد ایجاد زمینه فعالیت بهتر برای کارگران و کارآفرینان زن دو کشور کانادا و آمریکا شرکت کرد و در این جلسه دقیقا در کنار ترودئو نشست!

 

**

مسائل مالی

فریدون و ایوانکا هردو به اتفاق با مسائل مالی دست و پنجه نرم می‌کنند. ایوانکا تاجری است که داد و ستدش در معرض ورشکستگی قرار دارد و فریدون هم با اتهامات مالی مختلف دست به گریبان است.

 

** فریدون از آغازین روزهای حضور حسن روحانی در پاستور مخالفان دولت اتهامات مالی را به حسین فریدون وارد کردند تا بدین وسیله وجهه دولت تدبیر و امید را تخریب کنند. اتهاماتی که با وجود فشارهای منتقدان دولت هیچ گاه در هیچ محکمه‌ای به اثبات نرسیده است.

 

****

ایوانکا « ایوانکا ترامپ در حالی نقش معلم درس تجارت به زنان را در کاخ سفید ایفا می‌کند که تجارتش لرزان است و در معرض سقوط قراردارد» این گذاره تیتری است که خبرنگار گاردین، سابرینا سیدیکویی ( Sabrina Sddiqui) برای گزارش خود برگزیده است. چندی است که مارکت‌های بزرگ آمریکا از فروش محصولات کمپانی مد و فشن ایوانکا ترامپ سر باز می‌زنند و از همین رو، فروش این کمپانی طی یک ماه اخیر به شدت سقوط کرده و ایوانکا در حال ورشکستگی است. از همین رو، بسیاری از منتقدان حضور ایوانکا در خیابان 1600 پنسیلوانیا بر این باورند که بهتر است او هرچه زودتر سیاست را رها کند و به پیشه اصلی خود برود چرا که با این اقدامش هم کمپانی تحت ریاستش را از سقوط می‌رهاند و هم باعث غرق شدن کشتی آمریکا نمی‌شود.

 

***

نقش مثبت فریدون

علی رغم فشارهایی که از جانب جناح محافظه کار به حسن روحانی برای حذف فریدون انجام می‌گیرد اما بنا به اذعان خود دولتمردان تدبیر و امید این هم پایی برادر رئیس جمهور همواره مثمر ثمر بوده و فریدون یکی از نقش آفرینان موثر کابینه به شمار می‌رود.

 

اخبار سیاسی -  آفتاب یزد