رویترز: نزاع میان کشورهای عربی محور ضد ایرانی ترامپ را متزلزل کرده است


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ترامپ

تنها ۱۰ روز پس از آنکه دونالد ترامپ خواستار ایجاد جبهه کشورهای عربی علیه ایران شد یک نزاع عمومی میان قطر و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ، تلاش های ترامپ برای تغییر توازن قدرت علیه تهران را متزلزل کرده است.

 به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، سیاست مصالحه جویانه قطر در برابر ایران که برای امارات و عربستان یک دشمن منطقه ای محسوب می‌شود، این دو کشور عربی را تحریک کرده است.

 

منازعه میان کشورهای عربی که پس از حضور ترامپ در نشست سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اعلام اینکه ایران در حال انجام نفوذ و دخالت های برهم زننده ثبات در کشورهای عربی است ، آغاز شد.

 

کشمکش ایجاد شده که نشانی از کاهش آن نیز وجود ندارد نشان دهنده اختلاف نظر شدید میان دوحه و متحدان عربی خود است.

 

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز چهارشنبه برای گفت‌وگو در مورد این اختلافات ایجاد شده با صباح الاحمد آل صباح به کویت سفر کرده بود، کویت پیش تر پیشنهاد داده بود تا به عنوان یک میانجی اختلافات را کاهش دهد.

 

علت اصلی بروز این اختلاف آن بود که یک رسانه دولتی قطر به نقل از امیر این کشور درباره مقابله با ایران به کشورهای عربی هشدار داده بود و از حماس و حزب الله نیز حمایت کرد.

 

ریاض و ابوظبی همچنین احتمالا فکر می‌کنند که دوحه در رابطه با توسعه طلبی ایران مخالفتی ندارد.

 

برخی از کارشناسان نیز معتقدند امارات و عربستان به دلیل افزایش دوستی خود با ترامپ به رسانه های خود اجازه دادند تا از قطر انتقاد کنند و اعتقاد داشتند که مخالفت ترامپ با ایران و تمامی گروه های اسلامی مسلح بیش از آنکه انعکاس دهنده دیدگاه های قطر باشد به دیدگاه های آن ها نزدیک است.