ترامپ: اگر مجبور شویم از پایگاه نظامی قطر خارج می شویم


اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل,ترامپ

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درمورد پایگاه هوایی العدید در قطر گفت: اگر مجبور شویم، پایگاه نظامی خود را از قطر به جای دیگر منتقل می کنیم. 

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، ترامپ در مصاحبه با شبکه خبری سی بی ان مدعی شد: قطری ها به حمایت از تروریسم شهره هستند و ما به آنها به طور مکرر گفته ایم که این کار را نمی توانید انجام دهید.

 

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره پایگاه هوایی العدید در قطر گفت: اگر مجبور شویم از این پایگاه خارج شویم، 10 کشور را برای مستقر کردن پایگاه نظامی و جایگزینی آن با پایگاه کنونی در قطر پیدا خواهیم کرد.

 

ترامپ همچنین با تاکید بر این که به دولت های ثروتمند اجازه نمی دهیم که «درندگان» را فربه کنند، افزود: این درندگان همان تروریست ها هستند.

 

ترامپ با ارسال توییت هایی تصمیم کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را برای قطع ‏رابطه با قطر ستوده بود‎.

 

وی در توییتی نوشت: در سفر اخیرم به خاورمیانه اعلام کردم دیگر نمی توان کمک مالی به ایدئولوژی افراط گرایانه را تحمل ‏کرد. رهبران (عرب) انگشت اتهام را به سمت قطر گرفتند. نگاه کنید‎

!‎

رئیس جمهوری آمریکا، همچنین در توییت دیگری با ستایش از عربستان گفته بود: چه خوب است که دیدار از عربستان و ملاقات با پادشاه (این ‏کشور) و 50 کشور، نتیجه مطلوبی در برداشت. آنها گفتند که موضعی سخت در قبال تامین مالی افراط گرایی اتخاذ می کنند و ‏قطر نشانه گرفته شد. شاید این سرآغاز پایان وحشت از تروریسم باشد‎

.‎

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیرامورخارجه قطر در واکنش به توییت های ترامپ گفته بود: قطر به صورت عملی به ‏مقابله و جلوگیری از حمایت ها و تامین مالی تروریسم می پردازد‎

.‎

آل ثانی هم چنین تاکید کرده بود: ما با صراحت به ترامپ گفتیم که اگر ادعایی در این باره وجود دارد، می توانیم آن را با مذاکره حل کنیم.

 

پایگاه هوایی العدید در 45 دقیقه ای دوحه واقع است و حدود 10 هزار نظامی آمریکایی در آن حضور دارند.

 

پایگاه العدید در سال 2005 ایجاد و در جریان حمله نظامی آمریکا به عراق نقش کلیدی ایفا می کرد.

 

عربستان، امارات، بحرین و مصر 15 خردادماه 96 با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم و افراط گرایی، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بستند.