فرزندانتان را به مدرسه و دانشگاه نفرستید


اخبار دانشگاه  ,خبرهای  دانشگاه , هزینه دانشگاه

 

این متن فقط 576 کلمه است و خواندن آن کمتر از سه دقیقه وقت شما را می‌گیرد.

 

هزینه مدرسه و دانشگاه رفتن فرزندان شما زیاد است. مدرسه و دانشگاه دولتی هم که بروند هزینه‌اش زیاد است؛ غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد که هزینه‌اش خیلی خیلی بیشتر است. شما به عوض آن‌که برای مثال ماهی 100 هزار تومان هزینه مدرسه رفتن فرزندتان کنید، یا برای دانشگاه رفتن فرزندتان در مدت 4 سال حدود ماهی 300 هزار تومان (در دانشگاه دولتی) یا دو سه برابر این مقدار را در دانشگاه‌های خصوصی و آزاد و پیام نور هزینه کنید، همین مقدار پول را به خود او بدهید. اگر ماهی 100 هزار تومان هزینه تحصیل فرزندتان از ابتدایی تا پایان دیپلم را به خودش بدهید بعد از دوازده سال چهارده میلیون و چهارصد هزار تومان پول خواهد داشت؛ و اگر ماهی 500 هزار تومان هزینه تحصیل چهار سال دوره لیسانس و 2 سال فوق‌لیسانس را به فرزندتان بدهید او بعد از این شش سال 36 میلیون تومان پول خواهد داشت.

 

به عبارتی به جای 12 سال هزینه تحصیلات اولیه و 6 سال تحصیلات دانشگاهی فرزند شما 50 میلیون تومان می‌شود. اگر به جای مدرسه و دانشگاه فرستادن فرزندتان، هزینه‌اش را به خودش بدهید یا در حسابی پس‌انداز کنید، او بعد از 18 سال (12 سال مدرسه و 6 سال دانشگاه) 50 میلیون تومان پول خواهد داشت.

 

اگر فکر می‌کنید این پیشنهاد من برای این‌که فرزندان خود را به مدرسه نفرستید و در عوض به آن‌ها هزینه مدرسه رفتن را بدهید، عاقلانه است از مهر امسال فرزندان خود را به مدرسه نفرستید و جلوی دانشگاه رفتن آن‌ها را هم بگیرید. اما ممکن است بگویید اگر فرزندمان را به مدرسه و دانشگاه نفرستیم کار درستی نکرده‌ایم زیرا بی‌سواد خواهد ماند؛ و به عنوان یک بی‌سواد در دنیای جدید جایگاهی نخواهد داشت؛ و احتمالاً همسر مناسبی هم نخواهد یافت؛ و شغل مناسبی هم پیدا نمی‌کند. 50 میلیون پول خواهد داشت اما آدم بی‌سواد، بی‌همسر، بی‌جایگاه و ... با 50 میلیون تومان پول چه زندگی‌ای خواهد داشت؟

 

محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی با وعده سه برابر کردن یارانه‌ها درست پیشنهادی شبیه به آن‌چه من به شما پیشنهاد کردم ارائه می‌دهند. آن‌ها می‌گویند ما به شما یارانه می‌دهیم. فرقش فقط این است که شما می‌توانید پول خودتان را عوض هزینه کردن برای مدرسه و دانشگاه، نقداً به فرزندتان بدهید؛ و آن‌ها از کیسه خلیفه می‌بخشند (از پول نفت، چاپ پول و سایر منابع متعلق به ملت). فرزند شما بعد از آن‌که 18 سال به عوض درس خواندن، از شما پول نقد گرفت، یک بی‌سواد بی‌آینده می‌شود؛ ملت ایران نیز بعد از آن‌که یارانه سه برابری را دریافت کرد، تورم سنگین، قیمت بالای ارز و سوخت (بنزین و گازوئیل و ...)، تعداد بیشتری کارخانه‌های تعطیل بر اثر تورم شدید و افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت انرژی، و یک ویرانه را تحویل خواهد گرفت.

 

اگر پیشنهاد نفرستادن فرزندان به مدرسه و دانشگاه و در عوض دادن پول نقد به آن‌ها عاقلانه است؛ وعده دادن یارانه سه برابری و افزایش یارانه تا 150 هزار تومان هم عاقلانه است. اگر برای خیر آینده فرزندتان از هزینه کردن امروز برای او خودداری نمی‌کنید؛ برای رسیدن به 150 هزار تومان یارانه وعده سر خرمن هم آینده کشورتان را به ویرانه تبدیل نکنید. همان فرزندانی که برای آینده آن‌ها تلاش می‌کنید و هر سختی‌ای را به جان می‌خرید، نباید طعمه وعده‌های ویرانگر این افراد برای گرفتن قدرت به هر قیمتی شوند.

 

محمدفاضلی 

 

 اخبار  دانشگاه  -  خبر انلاین