شورشورا ، معادله پاستور


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,انتخابات

محسن هاشمي، اصغرزاده ،مهرعليزاده و مسجدجامعي از جمله نامزدان شاخص اصلاح‌طلبان براي شوراها هستند | آنها كه آمدند و نيامدند | احزاب: نبرد درون جناحي اصولگرايان | اجتماعي: تمام «زنان» يك روستا

 اگر پايان سال 94 با طعم انتخابات مجلس رقم خورد پايان سال 95 اما آغاز يك انتخابات ديگر بود. در آخرين روز سال، در حالي كه مردم در تدارك آغاز سال نو و سفره‌هاي هفت‌سين بودند، فرمانداري‌هاي سراسر كشور ميزبان داوطلبان انتخابات شوراهاي شهر و روستا بودند. نخستين روزهاي تعطيلات نوروزي پر بود از خبر ثبت‌نام‌هايي كه برخي از آنها نيز پر سر و صدا بود. انتخابات سال 96 از همان نخستين گام خود كه در 30 اسفند 95 آغاز شد ركورد‌شكن بود.

 

تا پايان مهلت ثبت‌نام ۲۸۷ هزار و ۴۵۲ نفر نام خود را براي رقابت‌ها به ثبت رساندند تا ركورد تعداد ثبت‌نام‌ها در انتخابات شوراهاي شهر و روستا شكسته شود. از اين تعداد سه هزار نفر متعلق به پايتخت بود. اين در حالي است كه چهار سال قبل يعني سال 92 حدود 256 هزار داوطلب براي انتخابات شوراها ثبت‌نام كردند، به بيان ديگر ثبت‌نام‌ها نسبت به دوره پيش 14 درصد رشد داشته است. ثبت‌نام‌هايي كه البته برخي با حاشيه‌هايي نيز همراه بود، به ويژه در پايتخت كه حضور برخي از چهره‌ها براي ثبت‌نام خبرساز شد. چهره‌هايي همچون حسين‌الله كرم، دبيركل سابق انصار حزب‌الله كه در نخستين روز به فرمانداري مراجعه كرد اما ثبت‌نام نكرد. او در روز نخست گفته بود شور و هيجان كافي را براي ثبت‌نام نديده و چند روز بعد خواهد آمد و در نهايت گويي هيجان مورد نظر‌الله كرم در ششم فروردين ماه پديدار شد كه او اقدام به ثبت‌نام كرد.

 

در اين ميان ثبت‌نام مهدي خورشيدي، داماد محمود احمدي‌نژاد هم مورد توجه رسانه‌ها بود. اما آنچه كه در ميان ثبت‌نام‌ها و تعطيلات نوروزي مردم بيش از هر چيز حاشيه‌ساز شد تا فضاي مجازي در روزهاي نوروز رنگ و بوي انتخاباتي به خود بگيرد، پديده‌اي بود كه به نام ثبت‌نام آقازاده‌ها ميان كاربران شبكه‌هاي اجتماعي داغ شد. پديده‌اي كه اصلاح‌طلب و اصولگرا نمي‌شناخت و دامنگير هر دو جناح اصلي كشور شد. دختر رستم قاسمي، وزير نفت محمود احمدي‌نژاد و پسر احمدرضا رادان فرمانده سابق نيروي انتظامي تهران، در اين سوي ميدان و پسر مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان كه با همراهي بهداد سليمي قهرمان وزنه‌برداري در فرمانداري حاضر شد و پسر عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور دولت اصلاحات، در سوي ديگر پديده ثبت‌نام آقازاده‌ها را رقم زدند تا صداي نگراني‌ها بابت حضور اين افراد در ليست‌ها صرفه به خاطر وابستگي‌هاي خانوادگي‌شان بلند شود. نگراني كه البته بيشتر از سوي بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان بيان شد و از همين رو بسياري از چهره‌هاي اصلاح‌طلب در همان شبكه‌هاي اجتماعي به اين مساله واكنش نشان دادند.

 

برخي مانند عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوي دولت اصلاحات به طعنه نوشت: «يك كشتي‌گيري، وزنه‌برداري، اسكي‌بازي يا غيره پيدا شود و دست پسر من را بگيرد و ببرد ثبت‌نام!» كساني هم مانند مصطفي تاجزاده خيلي جدي واكنش نشان دادند. تاجزاده در حساب توييتري خود نوشت: «شوراها جاي سهم‌خواهي اشخاص و احزاب و آقازاده‌ها نيست. جاي كاربلدان پاكدستي است كه در دفاع از شهر و ساكنانش مرعوب دولت پنهان نمي‌شوند». در اردوگاه اصلاح‌طلبان اما حاشيه ديگري هم در راه بود. برخي از افرادي كه عضو شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان بودند براي كانديداتوري در انتخابات شوراي شهر تهران ثبت‌نام كرده بودند. در واقع همان شورايي كه قرار است نظر نهايي را براي ليست نهايي اصلاح‌طلبان را صادر كند.

 

اين مساله سبب شد تا خود اصلاح‌طلبان دست به كار شوند و اين اقدام همفكران خود را نقد كنند و اين مطالبه را مطرح كنند كه يا از كانديداتوري انصراف دهند يا از شوراي‌عالي سياستگذاري. از همين رو بود كه فاطمه راكعي و غلامرضا انصاري استعفاي خود را از شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان اعلام كردند. چند سالي است كه انتخابات شوراي شهر به ويژه در پايتخت با نام ورزشكاران مدال‌آور گره خورده است. بعد از حادثه پلاسكو اما هجمه به سوي اين اعضاي شوراي شهر تهران بالا گرفت و بسياري عدم تخصص اينها را مديريت شهري مورد هدف قرار دادند. با همه اينها اما همه ورزشكاران شوراي شهر تهران با قدرت وارد عرصه شدند.

 

امسال اما تنها مدال‌آوران نبودند كه سوداي شواري پايتخت را داشتند. يكي از ثبت‌نام‌هاي خبرساز، ثبت‌نام عليرضا فغاني، داور فوتبال كشورمان بود كه شهرت بين‌المللي دارد. در ميان ثبت‌نام‌هاي رنگارنگ شوراي شهر اما حضور برخي چهره‌هايي كه پيش از اين ناشناخته بودند اما در چند ماه گذشته مورد توجه قرار گرفته بودند هم به چشم مي‌خورد و افرادي همچون جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش‌نشاني كه بعد از حادثه پلاسكو تبديل به نامي آشنا براي مردم شده است. اگرچه جلال ملكي چند هفته پيش از ثبت‌نام‌ها اين مساله ار تكذيب كرده و گفته بود تمام دغدغه و فكرش سازمان آتش‌نشاني است اما او هم در فرمانداري تهران حاضر شد تا نامش در ليست كساني كه سوداي شوراي شهر پايتخت را دارند، نوشته شود.

 

كمپين انصراف و دعوت نمايندگان مجلس

اصلاح‌طلبان در انتخابات هفتم اسفند هم آمار ثبت‌نام‌ها را بالا برده بودند، اقدامي كه ترس از رد صلاحيت‌ها منشا آن بود. در شرايطي كه احتمال رد صلاحيت‌هاي گسترده مي‌رفت، طبيعي بود كه جريان اصلاح‌طلب براي اينكه بتواند ليست كامل ارايه دهد از همه نيروهاي خود بخواهد تا در انتخابات ثبت‌نام كنند. اين‌بار اما دغدغه رد صلاحيت دغدغه كمرنگي است، چرا كه بررسي صلاحيت‌ها از دست شوراي نگهبان خارج است و هيات‌هاي اجرايي در مورد آن تصميم مي‌گيرند. در چنين شرايطي اما ميزان بالاي ثبت‌نام‌ها در شوراي شهر سبب شده تا دغدغه تازه‌اي جايگزين شود و آن رسيدن به يك ليست واحد است. در اين ميان 12 نماينده اصلاح‌طلب مجلس طي نامه‌اي از كانديداهاي اصلاح‌طلب انتخابات شوراي شهر خواستند تا به كمپين انصراف بپيوندند.

 

به گزارش فارس، 12 نماينده اصلاح‌طلب مجلس شوراي اسلامي در نامه به كانديداهاي اصلاح‌طلب انتخابات شوراها اعلام كردند: اقدام تحسين‌برانگيز هموطنان‌مان در احساس تكليف براي حضور در صحنه انتخابات شوراي شهر در روزهاي اخير، نماد بارزي از موفقيت گفتماني و عملياتي مردم‌سالاري ديني در جمهوري اسلامي و نشان بلوغ سياسي و پويايي اين جامعه رو به رشد و تعالي است. همان‌گونه كه پيش از اين هم ديده بوديم، مردم به بهترين شكل ممكن در انتخابات 92 و 94 با انتخاب بهترين گزينه‌هاي ممكن، شعور و درك سياسي خود از شرايط مملكت را نشان دادند. در اين نامه آمده است: در شرايط فعلي نيز با عنايت به اميدهاي ايجاد شده در دو گام مذكور كه در واقع كمك تثبيت‌گر عقلانيت، پيروي از خردجمعي و كارتشكيلاتي بود، مردم بيش از پيش انتظار دارند كه حركات، تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌هاي كنشگران عرصه سياست، تكميل‌كننده بلوغ سياسي شكل گرفته در گام سوم باشد.

 

بدون شك اين مهم با عنايت به استقبال بالا و تحسين‌برانگيز كانديداهاي شوراي شهر خصوصا در كلانشهر تهران و ديگر كلانشهرها محقق نخواهد شد، مگر با رسيدن به «ليست واحد». اين نمايندگان اصلاح‌طلب عنوان كردند: مردم رفتار و كنش سياسي و تشكيلاتي امروز ما را با دقت و حساسيت بيشينه، رصد كرده و دل در گروي تدبير عقلاني ما دارند و در اين شرايط بي‌بديل هر حركتي كه انسجام تشكيلاتي و يكپارچگي جريان اصلاح‌طلبى را برهم بزند يا خدشه‌دار سازد، قطعا اقدامي نابخشودني خواهد بود و صد البته از ياد نبريم كه حفاظت و حراست از شرايط موجود وظيفه يكايك ما است.

 

در اين نامه آمده است: بنابر اين ما وكلاي ملت فارغ از ميزان شايستگى نامزدها براي نشستن بر صندلي شوراي شهر، انتظار داريم در راستاي تقويت حركت جمعي با هدف رسيدن به «ليست واحد» با حضور در «كمپين انصراف» مسير را براي به بار نشستن دوباره «حماسه اميد» مهيا سازند و بي‌شك گذشت تصميم‌سازان و پيشگامي آنان براي حضور در كمپين مذكور تاثيرات سياسي و فرهنگي دوچنداني داشته و اسباب پيروي سايرين را ميسر كرده و همگي اثبات آن خواهند كرد كه فضيلت انصراف در راستاى اتحاد و كار جمعي بي‌شك بالاتر از ماندن و دستيابي به پيروزي فردي است. انصراف‌دهندگاني كه براي زدودن هرگونه ابهام از روند تهيه ليست واحد اصلاح‌طلبان، از حق نامزدي خود بگذرند، به يقين براي هميشه در قلب و ذهن ملت ايران، به نيكي ماندگار خواهند شد. امضاكنندگان اين نامه عبارتند از: محمدعلي وكيلي، الياس حضرتي، عبدالكريم حسين‌زاده، محمدجواد فتحي، سيده حميده زرآبادي، محمد كاظمي، علي نجفي خوشرودي، رضا انصاري، فاطمه حسيني، شهاب‌الدين بيقدار، رمضانعلي سبحاني‌فر و فاطمه سعيدي.

 

دوم ارديبهشت؛ اعلام نتيجه نهايي احراز صلاحيت‌ داوطلبان

رييس ستاد انتخابات كشور در پايان مهلت ثبت‌نام‌ها در نشست خبري آمار ثبت‌نام‌ها را ارايه و اعلام كرد دوم ارديبهشت نتيجه احراز صلاحيت‌ها اعلام خواهد شد. به گزارش تسنيم، علي‌اصغر احمدي با اشاره به ارايه گزارشي از ثبت‌نام داوطلبان پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر و روستا اظهار داشت: در اين دوره 287 هزار و 452 نفر مجموعا در انتخابات شوراى شهر و روستا ثبت‌نام كردند.

 

احمدي افزود: از كل داوطلبين 54 هزار و 888 نفر براي شوراهاي شهر هستند كه 20 درصد آمار را به خود اختصاص مي‌دهند و 232 هزار و 537 نفر براي شوراهاي روستاها هستند كه حدود 80 درصد را به خود اختصاص مي‌دهند. 17 هزار و 885 خانم‌ها ثبت‌نام كرده‌اند كه 3/6 درصد اين آمار را به خود اختصاص مي‌داد و 269 هزار و 540 نفر آقايان ثبت‌نام انجام داده‌اند. وي از ثبت‌نام 3000 نفر براي تصدي 21 كرسي شوراي شهر تهران خبر داد و گفت: از اين تعداد 523 نفر خانم‌ و 2477 نفر از آنها آقاهستند. رييس ستاد انتخابات كشور افزود: براساس رنج سني هم سن 30 تا 35 بيشترين ثبت‌نامي بوده كه 51 هزار و 992 نفر بودند.

 

بالاي 75 سال 1889 نفر ثبت‌نام كرده‌اند و كمترين سن هم 25 سال بود. بالاترين سن فردي 101 ساله بود كه در يكي از روستاها با همسر خود مراجعه كرده و هر دو ثبت‌نام كرده‌اند. وي با اعلام اينكه از 17 فروردين تا 23 فروردين هيات‌هاي اجرايي كار بررسي صلاحيت‌ها را انجام مي‌دهند و يك روز فرصت دارند كه نتايج را به هيات‌هاي نظارت بخش و نظارت شهرستان‌ها اعلام كنند، ادامه داد: روز اول ارديبهشت نتايج بررسي صلاحيت‌ها اعلام و روز دوم ارديبهشت نتيجه نهايي تاييد و ردصلاحيت‌ها به داوطلبان ابلاغ مي‌شود. آنهايي كه در اين مقطع تاييد صلاحيت شده‌اند نبايد در مرحله بعد رد شوند و آنها كه ردصلاحيت شدند چهار روز فرصت شكايت دارند.

 

 اخبار سیاسی -  اعتماد