ترامپ: کومی دهن لق است/ حاضرم در این پرونده شهادت دهم


اخباربین الملل,خبرهای بین الملل, ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا رئیس سابق اف‌بی‌آی را به دروغگویی در مقابل سوگند خود در کنگره متهم و ادعا کرد حاضر است با مطرح کردن شهادت‌هایی اتهام کومی علیه خود را به چالش بکشد. 

به گزارش ایسنا، به نقل از واشنگتن پست، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین ادعا کرد که اظهارات جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی که روز پنجشنبه در مقابل کمیته‌ای از کنگره مطرح شد ثابت می‌کند که هیچ تبانی میان کمپین انتخاباتی او و مسکو وجود نداشته و هیچ اتفاق خلاف قانون و عدالتی توسط رئیس‌جمهور رخ نداده است.

 

ترامپ در حالی که کومی را "دهن لق" توصیف کرد، بار دیگر به نوارهای صوتی اشاره کرد که از مکالمات خود با رئیس سابق اف‌بی‌آی در اختیار دارد که "در آنها تمامی اظهارات و شهادت‌های کومی زیرسوال می‌رود."

 

رئیس‌جمهور آمریکا در جریان کنفرانس خبری خود با همتای رومانیایی‌اش درباره حضور کومی در کمیته مربوطه گفت: اظهارات وی نشان داد که هیچ تبانی و هیچ نقض قانونی وجود نداشته است.

 

وی همچنین شهادت‌های روز پنجشنبه کومی را رد و از آنها به عنوان ادعاهایی یاد کرد که "با انگیزه سیاسی و از سوی رقبای او که با پیروزی‌اش در ماه نوامبر خاطرشان تلخ شده" رهبری می‌شود.

 

ترامپ در این باره توضیح داد: این بهانه‌ای از سوی دموکرات‌ها بوده است؛ آنهایی که در انتخاباتی باختند که به گفته برخی نباید می‌باختند اما ما بسیار بسیار خوشحال هستیم و صریحا و صادقانه بگویم که جیمز کومی بسیاری از مسائلی را که من پیشتر مطرح کردم تایید کرد در حالی که برخی از مسائل دیگر او واقعیت نداشت.

 

این اظهارات را می‌توان دفاعیه‌ای درمقابل اظهارات روز پنجشنبه کومی توسط ترامپ دانست؛ ترامپی که به طرز غریبی و در اقدامی بی‌سابقه در جریان شهادت کومی در رسانه‌های اجتماعی سکوت اختیار کرد.

 

این دو مقام سیاسی در حال حاضر مناقشه غیرعادی و بسیار گسترده خود را دامن زده‌اند و هر یک یگری را به دروغگویی متهم می‌کند اما ترامپ در این اظهاراتش تنها به بخشی از شهادت کومی اشاره کرد.

 

کومی در بخشی از اظهارات خود در کمیته اطلاعاتی سنا گفته بود که ترامپ شخصا در تحقیقات مداخله روسیه در انتخابات مورد تحقیق قرار نگرفته و این همان نکته‌ای است که ترامپ با استفاده از آن نسبت به شناسایی هر یک از همکارانش در این زمینه ابراز تمایل کرد.

 

اما چنین شرایطی همچنین نشان می‌دهد که ترامپ بسیار تلاش کرده است که مدیریت تحقیقات پرونده مداخله روسیه را تحت تاثیر قرار دهد.

 

رئیس‌جمهور آمریکا در این اظهارات که چیزی کم از یک دفاعیه نداشت، این موضوع را نیز رد کرد که از کومی به عنوان رئیس اف‌بی‌آی خواسته تا تحقیقات درباره مشاوره امنیت ملی سابقش در مساله روسیه را لغو کند یا اینکه از او خواسته باشد که وفاداری‌اش را ثابت کند.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تمایل دارد که با قسم خوردن نوع داستان خود از کل این ماجرا را مطرح کند، عنوان کرد: صددرصد. بسیار خوشحال می‌شوم که به کومی بگویم که دقیقا به او چه گفته بودم.