تبدیل سیگنال های مغزی به حرکت با کمک یک دستگاه جدید


اخبارعلمی ,خبرهای علمی,سیگنال های مغزی

محققان آمریکایی دستگاه جدیدی ابداع کرده اند که سیگنال های مغزی را می خواند و به حرکت تبدیل می کند.

 به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، به گفته محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن که این دستگاه را ساخته اند، بیماران مبتلا به سکته مغزی با استفاده از این دستگاه یاد می گیرند که از ذهن خود برای باز و بسته کردن دستگاهی که روی دستان فلج شده آنها نصب شده است، استفاده کنند و بخشی از کنترل دستان خود را بازیابند.

 

به گفته محققان، بیماران با کنترل ذهنی این دستگاه به کمک یک رابط مغز-رایانه به قسمت های سالم مغز خود آموزش می دهند تا انجام کارهایی را که پیش از این توسط مناطق آسیب دیده مغز انجام می شد، بر عهده گیرند.

 

'اریک لوتاردت' استاد جراحی مغز و از نویسندگان این مطالعه گفت: ما نشان داده ایم که یک رابط مغز- رایانه با استفاده از نیمکره سالم مغز می تواند وضعیت بیماران مبتلا به سکته مغزی مزمن را تا حد زیادی بهبود بخشد.

 

سکته مغزی از علل اصلی ناتوانی اکتسابی در میان بزرگسالان است. هر سال افراد زیادی در سراسر جهان به سکته مغزی مبتلا می شوند و شمار زیادی با عواقب این بیماری زندگی می کنند.

 

در هفته های نخست پس از سکته مغزی، بازیابی برخی توانمندی ها در افراد به سرعت اتفاق می افتد، اما پیشرفت در این زمینه به طور معمول پس از حدود سه ماه ثابت می شود و در این مرحله است که دستگاه ابداعی محققان دانشگاه واشنگتن به نام 'آیپسی هند' ( Ipsihand) به کار می آید.

 

آیپسی هند شامل یک کلاهک است که از الکترودهایی برای تشخیص سیگنال های الکتریکی در مغز، یک رایانه که سیگنال ها را تقویت می کند و یک بریس (یک دستگاه حمایت کننده ارتوپدی) قابل حرکت دادن تشکیل شده است که به دور دست فلج بسته می شود.

 

این دستگاه قصد کاربر برای باز و یا بسته شدن دست فلج شده را تشخیص می دهد و دست را در یک پنجه چنگال مانند حرکت می دهد به طوری که انگشتان دوم و سوم خم می شوند تا به انگشت شصت برسند.

 

این مطالعه در مجله Stroke منتشر شد.