دام‌ها گوشتخوار شده‌اند!


اخبار,اخبار اجتماعی ,خشکسالی

دیرعامل اتحادیه تعاونی دامداران استان اصفهان گفت: خشکسالی موجب کاهش تولید داخلی و افزایش مشکلات دامداران در تامین نهاده‌ها شده است.

قاسم‌علی حسن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر دام‌ها گوشتخوار شده‌اند و دام می‌خورند، یعنی دامدار باید بخشی از دامش را بفروشد و خرج بقیه دام‌ها کند!

وی افزود: متاسفانه علاوه بر قیمت نامناسب شیر،‌ قیمت گوشت چندان مطلوب نیست و حق‌الزحمه واقعی دامداران بدست نمی‌آید. اگر دولت بتواند به روش خرید تضمینی یا تأمین نهاده ارزان قیمت، قیمت تمام شده شیر و گوشت را پایین بیاورد، می‌توان آینده بهتری را برای این صنعت متصور شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی دامداران استان اصفهان با بیان اینکه آزادسازی قیمت خرید شیرخام و فروش فرآورده‌های لبنی در صادرات و واردات می‌تواند به بهبود وضعیت دامداران کمک کند، خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند تسهیلاتی به صادرکنندگان، ارایه و یا تعرفه‌های مشخصی برای ورود محصولات لبنی اتخاذ کند. به عنوان مثال برای واردات شیرخشک 40 درصد عوارض گمرکی تعریف شود یا اینکه خرید و فروش به صورت آزاد باشد تا دامدار هم بتواند خوب بخرد و هم خوب بفروشد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی دامداران استان اصفهان با اشاره به اینکه تصمیمات کلی در این خصوص با دولت است و تصمیمات استانی چندان نتیجه بخش نیست،‌ تصریح کرد: اتحادیه دامداران به صورت مکتوب و دسته بندی شده به مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، وزارتخانه مربوط و مجمع نمایندگان، مطالبات و پیشنهاداتی ارایه کرده است. یکی از پیشنهادها و خواسته‌هایمان، خرید تضمینی محصولات لبنی و گوشت بوده که بخشی از آن به صورت ناقص انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد یک خط اعتباری ارزان قیمت برای حل مشکل نقدینگی‌ دامدارن از پیشنهادات ارایه شده از سوی دامداران است که متاسفانه راه گشا نبود، ادامه داد: پیشنهادهای دیگر این بود که دولت نهاده ارزان قیمت در اختیار دامداران بگذارد تا قیمت تمام شده پایین بیاید که این اتفاق هم رخ نداد که نشان می‌دهد تصمیمات در این خصوص استانی نیست اما آنچه که وظیفه اتحادیه دامداران بوده، در قالب جمع بندی مشکلات و ارایه پیشنهادها به تمام ارگان‌ها، سازمان‌های ذیربط و نمایندگان مجلس منعکس شده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی دامداران استان اصفهان در خصوص تاثیر خشکسالی بر فعالیت دامداران تصریح کرد: اگر خشکسالی نبود بسیاری از نهاده‌های مورد نیاز دامداران در داخل تولید می‌شد اما با وجود خشکسالی، تولیدات داخلی کاهش یافته است و این امر موجب شده مشکلات دامداران افزایش یابد. متاسفانه دامداران به دلیل نبود آب قادر به کشاورزی نیستند در حالی که در گذشته بسیاری از نهاده‌ها توسط خود دامدار تولید می‌شد ولی هم اکنون خشکسالی موجب وابستگی کامل دامداران شده است.

وی افزود: کارخانه‌ها قادر نیستند شیر را با قیمت تمام شده بخرند یا در پرداخت‌ها تأخیر دارند که این امر دامداران را دچار مشکل کرده است.

 

اخبار اجتماعی - ایسنا