ظریف با همتای نروژی خود دیدار و گفت و گو کرد


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که به اسلو سفر کرده است، عصر امروز -دوشنبه- با بورگه برنده همتای نروژی خود دیدار و گفت و گو کرد.

 به گزارش ایرنا، طرفین در این دیدار پیرامون روابط دوجانبه، مسایل بین المللی و منطقه خاورمیانه بحث و تبادل نظر کردند.

 

وزرای خارجه ایران و نروژ پس از این دیدار در نشست مشترک خبری حضور می یابند.

 

ظریف همچنین عصر امروز با همتای اندونزی خود و فدریکا موگرینی دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

 

ظریف خردادماه سال گذشته در ادامه سفرهایش به اروپا در سفری به اسلو ضمن رایزنی‌های دوجانبه با بورگه برنده همتای نروژی با دیگر مقامات این کشور ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را بررسی کرد.

 

بورگه برنده وزیر امورخارجه نروژ 27 مردادماه سال گذشته به تهران سفر کرد و در این سفر علاوه بر محمدجواد ظریف با حجت الاسلام والملسمین حسن روحانی رئیس جمهوری، علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی و علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت و گو کرد.

 

در جریان این سفر اسنادی در زمینه همکاری فی مابین وزارت خارجه ایران و نروژ به امضا رسید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی مردادماه سال گذشته در دیدار «بورگه برنده» وزیر امور خارجه نروژ با اشاره به این که مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 نشان داد که مسائل و مشکلات بین‌المللی از طریق گفت وگو قابل حل و فصل است،‌ اظهار داشت: امروز پس از توافق برجام فرصت بسیار مناسبی برای گسترش مناسبات و همکاری‌ها میان ایران با کشورهای دوست از جمله نروژ فراهم شده که باید از این فرصت به درستی استفاده کنیم.

 

رئیس‌ جمهوری توسعه همکاری‌های بانکی را زمینه‌ساز گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری اروپا با ایران دانست و بیان کرد: طرفین باید نسبت به اجرای کامل و سریع آنچه در توافق برجام به امضاء رسیده متعهد باشند.

 

روحانی با اشاره به اعلام اختصاص یک میلیارد یورو از سوی صندوق ضمانت نروژ برای گسترش فعالیت تجاری با ایران، آن را گامی مثبت در راستای توسعه همکاری‌ها و مناسبات تجاری میان دو کشور برشمرد و گفت: مطمئناً ادامه رایزنی‌ها و رفت و آمد وزرای خارجه و دیگر مسئولان ایران و نروژ در توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه تأثیرگذار خواهد بود.

 

رئیس جمهوری افزود: جمهوری اسلامی ایران از گسترش رایزنی‌ها در سطوح مختلف سیاسی در زمینه مسایل گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی با نروژ استقبال می‌کند.

 

بورگه برنده وزیرخارجه نروژ در پاییز سال 1393 نیز سفری به تهران داشت و با ظریف و دیگر مقامات کشورمان دیدار و گفت ‌و گو کرد.