اردوغان: وضعیت فوق العاده در ترکیه ادامه می یابد


اخباربین الملل,خبرهای   بین الملل, اردوغان

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که وضعیت فوق العاده در کشورش تا زمانی که نیاز باشد، ادامه خواهد یافت. 

به گزارش ایرنا، ترکیه بعد از کودتا در چهار دوره متوالی حالت فوق العاده که تا 20 جولای(30 تیرماه) ادامه دارد و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.

 

چهارمین دوره حالت فوق العاده سه ماهه که بعد از ایام کودتای 15 جولای سال گذشته میلادی در ترکیه برقرار شده، در آستانه انقضای مهلت قانونی است و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه طی هفته های اخیر چند بار اعلام کرده است که برای پنجمین دوره نیز تمدید می شود.

 

برابر قانون، حالت فوق العاده در ترکیه زمانی تصویب می شود که شورای امنیت ملی ترکیه آن را پیشنهاد داده و در شورای وزیران در این باره تصمیم لازم اتخاذ شده و با ارائه طرح از سوی نخست وزیری، در مجلس این کشور تصویب و در صورت لزوم برای دوره های مورد نیاز تمدید می شود.

 

حالت فوق العاده در ترکیه به دولت اجازه می دهد تا بدون نیاز به مصوبه پارلمان، قوانین جدیدی را که حکم قانون دارد، تصویب و اجرا کند که به اعتقاد فعالان سیاسی، موجب محدود شدن آزادی ها و مخدوش شدن حقوق بشر شده است.

 

اردوغان روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس با عنوان زبان کوچه و خیابان و معرفی کتاب تحلیل پیروزی اراده ملی در 15 جولای در مقر حزب عدالت و توسعه در آنکارا افزود: درد مخالفان وضعیت فوق العاده معلوم است و از اینکه نمی توانند کودتای دهه های گذشته را تکرار کنند، ناراحت هستند.

 

وی بیان کرد: در جریان کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه ظرف 16 ساعت کار را تمام کردیم و مهم این است که خود را باور کردیم ولی مخالفان همان کسانی هستند که به کوهها پناه بردند.

 

وی اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه را تضمین کننده دموکراسی و آزادی دانست و ادامه داد: به ملت مان وعده دادیم تا نابودی آخرین تروریست در ترکیه به مبارزه ادامه می دهیم.

 

وی زنده نگه داشتن یاد کشته شدگان کودتای سال گذشته را ضروری خواند و گفت: 15 جولای به یکی از نمادهای تاریخ ملی ترکیه تبدیل شده و متاسفانه با وجود گذشت یک سال، هنوز جاهلانی هستند که معنای آن را درک نکرده اند.