به منشأ بی‌اخلاقی ها عارفم


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,عارف

 

 انتخابات شورای شهر تهران با پیروزی لیست اصلاح‌طلبان به پایان رسید، اما هنوز ابهامات درباره لیستی که به نام لیست امید منتشر شد، رفع نشده است؛ موضوعاتی مانند نحوه بسته شدن لیست نهایی، دخالت پسر محمدرضا عارف در چینش لیست، حمایت اجباری بزرگان اصلاحات از لیست شورا و...

 

دفاع عارف از پسرش

حمیدرضا عارف در بسیاری مواقع همراه پدر دیده می‌شود و همین همراهی سبب انتشار شایعاتی درباره او شده است که البته تنها مختص به انتخابات شورای شهر نیست، چرا که پیش‌تر هم موضوعاتی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی او مطرح شده بود. در زمان بررسی کاندیداهای شورای شهر برای انتخاب 21 نفر بود که برخی عنوان کردند حمیدرضا عارف با دریافت 2‌میلیارد تومان از هر کاندیدا، نام او را در لیست امید قرار می‌دهد که در آن فضای پرمشغله فرصتی برای رد یا تایید این موضوع نبود.

 

اکنون اما محمدرضا عارف دریافت پول از سوی پسرش را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «پسرم مدت‌هاست همکاری در کار سیاسی ندارد و نه در انتخابات مجلس و نه در انتخابات شوراها حضور نداشت. فرزندم اگرچه از بنیانگذاران بنیاد امید ایرانیان بود و برای تشکیل این بنیاد زحمات زیادی کشید و اولین مدیرعامل بنیاد هم بود، ولی بعد از انتخابات ۹۲ به دلیل اعتقاد به گردش نخبگان به‌صورت داوطلبانه از مدیرعاملی کناره‌گیری کرد و اکنون در هیات‌مدیره بنیاد امید حضوری ندارد و مسئولیتی هم در بنیاد امید متوجه او نیست و به دنبال علایق شخصی خودش است. فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی او که حق طبیعی هر فردی است، ارتباطی با بنیاد امید ایرانیان ندارد.»

 

او توضیح داد: «در انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه یزد کاندیدا شد، ولی به احترام برخی بزرگان انصراف داد. در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ هم در کنار من بود و به مانند دیگر جوانان در انتخابات نقش‌آفرین بود. به همین دلیل نه‌تنها فرزند من، بلکه هیچ‌فرد دیگری در بستن لیست انتخاباتی نقش نداشته است. رأی، رأی شورای عالی بود. هیچ‌فردی در بستن لیست نقشی غیر از تصمیمات شورای عالی و هیات‌رئیسه نداشت؛ چه برسد به پسر بنده که اصلا درگیر انتخابات نشد. به هر حال شرایط کشور حکم می‌کند هرطور که می‌توانیم به افراد حمله کنیم تا آنها را از کارایی بیندازیم. شخصا منشأ این بی‌اخلاقی‌ها را می‌دانم از کجا نشأت می‌گیرد و امیدوارم روزی مجبور نباشم درباره خط‌وربط این‌گونه بی‌اخلاقی‌ها صحبت کنم.»

 

اتهام بی‌اساس

اما این اظهارات نتوانست معمای 2میلیاردی را حل کند، چرا که برخی از کاندیداهای شورای شهر چنین درخواستی را تایید کرده بودند. دیروز عارف در این باره توضیح داد: «در مورد دو‌میلیارد تومان هم قبل از اینکه وارد بستن لیست شویم، گزارشی دریافت شد، مبنی بر اینکه حدود ۶-۵ ماه قبل فردی به یک فرد دیگر گفته برای اینکه در لیست قرار بگیری، باید دو‌میلیارد تومان بپردازی. آن فرد هیچ‌ارتباطی با شورای عالی سیاستگذاری نداشت.

 

در آن زمان آقای محمود صادقی نایب‌رئیس هیات‌رئیسه شورای عالی بود، او را مامور پیگیری کردیم و ایشان بحث جدی را با هر دو نفر داشت، هم آن خانمی که مدعی شده بود و هم آقایی که قرار بود پول را بگیرد.» وی افزود: «اولا مشخص شد هیچ‌ربطی به شورای عالی سیاستگذاری نداشته و توسط وابستگان یکی از احزاب این موضوع مطرح شده است. بنابراین هیچ‌ربطی به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نداشت. بعد از آن مجددا این مساله مطرح شد، در حالی که ما بنا داشتیم تا از این مسائل بگذریم. نهایتا قرار شد تا این موضوع را پیگیری حقوقی کنیم.

 

این نکته را باید تاکید کنم که ویژگی بارز جریان اصلاح‌طلب پاکدستی است و نسبت به آن حساس هستیم و اجازه نمی‌دهیم برخی جریانات بخواهند با اتهامات بی‌اساس جریان اصیل اصلاح‌طلب را وارد حاشیه کنند و انتظار هم از اصلاح‌طلبان است که از این ویژگی مهم جریان اصلاح‌طلب به‌خوبی حفاظت و حراست کنند.» عارف ادامه داد: «در مورد هزینه‌های تبلیغاتی، برآوردی که دوستان در ستاد تهران داشتند، اعلام کردند و البته خیلی مربوط به شورای عالی سیاستگذاری نیست. ستاد تهران برآورد کرده و به این نتیجه رسیده هرکدام از کاندیداهایی که در لیست قراردارند تا سقف مبلغ ۱۰۰‌میلیون تومان برای هزینه تبلیغاتشان بپردازند. در جلسه‌ای که ستاد تهران با ۲۱ نفر اعضای لیست امیدتشکیل داد، مجددا بر دریافت سقف هزینه تبلیغاتی یعنی ۱۰۰‌میلیون تومان تاکید شد؛ در واقع سقفی که ستاد تهران از کاندیداها خواسته ۱۰۰‌میلیون تومان بود و تا جایی که من اطلاع دارم، این است که خیلی‌ها هنوز هزینه تبلیغاتی‌شان را پرداخت نکرده‌اند.»

 

شایعه تغییر

رئیس شورای عالی سیاستگذاری در مورد شایعه تغییر ساختار و یا انحلال این شورا هم اظهار کرد: «افرادی در این خصوص اظهارنظر می‌کنند که هیچ‌رابطه‌ای با شورای عالی سیاستگذاری ندارند. ما در دو مرحله شورای عالی را، آن هم با ماموریت مشخص تشکیل دادیم. ماموریت شورا در گام اول برگزاری انتخابات مجلس دهم بود؛ در گام بعد هم ماموریت اصلی‌اش انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری، بنابراین ماموریت خود را انجام داده است، اما رویه‌ای هم که قبلا انجام دادیم، این بود که عملکرد شورا مورد بررسی قرار گیرد.

 

بنابراین در حال حاضر شورا وظیفه خود را به‌خوبی انجام داده است و نتیجه عملکرد این شد که مردم تهران در مجلس و شوراها ۵۱ نفر را از لیست امید انتخاب کردند. اینکه در ترکیب شورا و شرح وظایف آن تجدیدنظر کنیم پرونده‌اش باز است. البته فضای مجازی کمی جلوتر از ما افتاده وگرنه کارگروه ۵‌نفره را تعیین کرده‌ایم.» وی با بیان اینکه انحلال شورا معنی ندارد، افزود: «شورا برای ماموریتی تشکیل شده که ماموریت خود را انجام داده است، اما اینکه به چه صورت ادامه پیدا کند، با توجه به انتخاباتی که در پیش داریم و بر اساس جمعبندی نظرات در زمان مناسب مشخص می‌شود.»

 

 

 اخبار  سیاسی  -  آرمان