عربستان شروط را پذیرفت؛ 86 هزار زائر به خانه خدا می‌روند


اخبااجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,حج و زیارت

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: با چند دور گفتگو با وزیر حج عربستان در سال جاری و تشریح رویکرد صریح و منطقی جمهوری اسلامی ایران، برای اعزام 86 هزار زائر خانه خدا به سرزمین وحی توافق نهایی شد.

 به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما،‌ حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در نشست مشترک خبری با سرپرست سازمان حج و زیارت افزود: فریضه حج در روایت ما یکی از ارکان دین است وشیعیان و اهل تستن به برگزاری اهتمام فراوان دارند اما به دلیل مشکلات و حوادثی که در منا و مسجدالحرام داشتیم برغم تلاشی که کردیم سال گذشته مردم از حج محروم شدند.

 

وی گفت:‌ در این مذاکرات خواسته‌های مردم، مسئولان و در راس آن مقام معظم رهبری در اولویت قرار داشت و بیشتر این خواسته‌ها در توافق نهایی محقق شد.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه گفتگوها با استدلال و منطق انجام شد افزود: در زمینه حفظ عزّت و کرامت و مراعات امنیت زائران ایرانی، مشکلاتی که در سال‌های گذشته داشتیم مطرح و در تفاهم نامه‌ای که امضا شد، آن‌ها اذعان کردند که راحتی، عزّت، کرامت و امنیت حجاج را در زمانی که در عربستان هستند به عهده بگیرند و تامین کنند.

 

قاضی عسکر همچنین درباره برگزاری دعای کمیل و مراسم روز برائت از مشرکین نیز گفت: کلیات آنچه مورد نظر بوده آن است که در محل سکونت و جاهایی که به حجاج ایرانی تعلق می‌گیرد برگزاری تجمع‌ها و مراسم دعا بلامانع است در دور بعدی مذاکرات به صورت ریزتر به آن خواهیم پرداخت.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: با توافقی که صورت گرفته است در این بخش نیز این مشکلات برداشته خواهد شد.

 

قاضی عسکر درباره دیه شهدای مسجدالحرام و منا، گفت: در حوادث حج گذشته شهدای مسجد الحرام و منا بنا بر قول پادشاه عربستان به صورت قطعی هدیه‌ای که قرار بوده است پرداخت شود و دیه‌ای هم از طرف شرکت بن لادن به خانواده شهدای مسجدالحرام تعلق می‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام قاضی عسکر درباره هواپیماهای اعزامی گفت: مثل سالیان گذشته نیمی با پروازهای ایرانی و نیمی با پروازهای سعودی اعزام می‌شوند و از هفته آینده کارشناسان ما اعزام می‌شوند تا درباره جزئیات گفتکو کنند.

 

وی تاکید کرد: تمهیدات لازم در مسائل اجرایی اندیشیده شده است، آموزش‌های الکترونیک و جلسات حضوری بیشتری برای زائران برگزار می‌کنیم و مثل همیشه بهترین و منظم‌ترین حج را زائران ایرانی به جا خواهند آورد.

 

قاضی عسکر درباره تضمین امنیت زائران در حوادث عربستان گفت: ممکن است در هر کشوری حوادث غیر مترقبه پیش بیاید که نمی‌توان در موارد ناخواسته تضمینی گرفت؛ اما درباره آنچه قابل پیش بینی است امنیت، عزت و کرامت زائران در تفاهمنامه آمده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره آخرین وضع دو کارمند فرودگاه جده عربستان نیز گفت: هزار ضربه شلاق، اخراج از کار و چهار سال زندان برای آن‌ها حکم قاضی بوده است که هم اکنون در زندان هستند، هر چند در مذاکرات نیز مطرح شد ما خواستار اشد مجازات برای آن‌ها بودیم.

 

حجت الاسلام قاضی عسکر در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دستبندهای الکترونیکی برای زائران ایرانی گفت: در پرداختن به این خبر واقعیت تحریف شد زیرا دستبند الکترونیکی طرح ما بود؛ این دستبند مثل دستبند زندانی‌ها نیست بلکه این دستبندها هم اکنون نیز در کشورهای غربی برای ارائه گزارش فشار خون و حال افراد طراحی شده است.

 

وی افزود: از آنجا که بیشتر زائران ما سالمند هستند، با این دستبندها که سوابق بیماری آن‌ها را نیز ارائه می‌کند می‌توانیم از وضع آن‌ها نیز باخبر شویم که اگر اتفاق یا عارضه‌ای برای آن‌ها رخ داد مطلع شویم، ضمن اینکه این دستبندها الزامی نیست.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا این توافقنامه تاثیری در دیپلماسی دارد گفت: در گذشته نیز مطرح کردیم که ما مسئله حج را از روابط سیاسی دو کشور جدا می‌دانیم چون حج واجب است نمی‌توانیم اگر در روابط سیاسی مشکلی پیش آمد حج را تعطیل کنیم؛ اما امیدواریم دیپلماسی حج باعث تقویت دیپلماسی عمومی شود.

 

وی همچنین درباره طولانی شدن مذاکرات گفت: توافقات یک سال طول نکشید، در دو دوره مذاکرات با گفتگوهای منطقی، توافق حاصل شد.

 

قاضی عسکر افزود: سال گذشته نیز در امور کنسولی مشکلاتی بود، امسال پس از دعوت‌نامه وزیر حج عربستان به وزیر فرهنگ و ارشاد، بلافاصله جواب داده شد و در زمان مقرر در مذاکرات شرکت کردیم و خواسته مردم و مسئولان را منطقی مطرح کردیم و آن‌ها نیز قبول کردند.

 

حجت الاسلام قاضی عسکر درباره عمره نیز گفت: توافق امضا شده برای عمره ملاکی خواهد بود که اگر موارد تفاهمنامه اجرایی شود و مشکلی در حج نباشد زمینه برای عمره نیز فراهم خواهد شد.

 

وی افزود: با شناختی که از وزیر فعلی حج عربستان دارم و تخصص ایشان در حج و عمره، امید داریم آنچه در توافقنامه آمده است انجام شود، ضمن اینکه با توجه به محکومیت خاطیان فرودگاه جده امیدواریم برای سفر عمره نیز زمینه فراهم شود.

 

وی درباره هزینه حج نیز گفت: بنا بر تاکیدات امام (ره) و مقام معظم رهبری، در حج و عمره و سفرهای زیارتی دنبال سودگیری و سودخواهی نیستیم، در سال‌های قبل نیز اینگونه عمل کردیم یعنی بنابر قیمت تمام شده به مردم اعلام می‌کردیم، همانطور که دو سال قبل دو میلیون تومان به مردم برگردانده شد.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: امسال نیز بنابر قیمت تمام شده هزینه حج را اعلام می‌کنیم اما بنابر تغییر قیمت ارز و خدماتی که در عربستان تغییر قیمت دارند قیمت تمام شده از مردم گرفته می‌شود.

 

روادید زائران خانه خدا در سال 96 الکترونیکی صادر می‌شود

سرپرست سازمان حج و زیارت گفت: به علت فعال نبودن سفارت فعال در ایران و عربستان روادید زائران خانه خدا به صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

 

حمید محمدی افزود: در این روش، اطلاعات حجاج در سامانه حج عربستان ثبت و پس از تأیید نهائی در ایران، چاپ می‌شود و این برگه به منزله ویزای حجاج است و در گذرنامه برچسب روادید درج نخواهد شد.

 

سرپرست سازمان حج و زیارت همچنین مسئله امنیت را دغدغه نظام و مردم دانست و گفت: در یکی از بندهای تفاهم بر موضوع امنیت تاکید شده است و آن‌ها مسئولیت امنیت را پذیرفته‌اند.

 

وی افزود: مصادیق امنیت تعریف شده است و در منا نیز تدابیر خوبی را مثل زمانبدی حرکت کاروان‌ها و افزایش سطح خیابان محل حادثه منا اندیشیده‌اند که امسال نیز ادامه دارد.

 

محمدی همچنین برخورد شایسته با حجاج را از مصادیق تعریف شده در امنیت حجاج برشمرد.

 

سرپرست سازمان حج و زیارت گفت: از هفته اول فروردین اولویت‌های حج 96 اعلام و از هفته سوم فروردین نام‌نویسی‌ها انجام می‌شود.

 

محمدی افزود: کارهای اجرایی از مدت‌ها پیش آغاز شده است و گروه‌های مسکن و تغذیه احتمالا از هفته آینده به عربستان اعزام می‌شوند.

 

وی مذاکرات حج را فارغ از مسایل سیاسی دانست و گفت: جلسات متعددی برگزار شد.

سرپرست سازمان حج و زیارت همچنین درباره خدمات کنسولی و ضرورت آن گفت: توافق شده است تا ١٠ کارشناس کنسولی در عربستان مستقر شوند تا خدمات مورد نیاز کنسولی را به حجاج ارائه کنند.

 

محمدی درباره هزینه نهایی اعزام به حج گفت: سهم زیادی از هزینه‌ها مربوط به اقامت و حمل و نقل است و با اعزام تیم‌های کارشناسی و عقد قرارداد هزینه نهائی مشخص می‌شود.