کمال خرازی: توسعه روابط ایران و انگلیس به تغییر سیاست‌های لندن بستگی دارد


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,کمال خرازی

رییس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار با نمایندگان مجالس انگلیس با برشمردن خطاهای راهبردی در سیاست خاورمیانه‌ای این کشور گفت: همکاری اقتصادی با انگلیس وقتی می‌تواند توسعه یابد که سیاست‌های آن کشور نسبت به ایران تغییر یابد و به نقش مثبت ایران در منطقه اذعان شود.

 به گزارش ایسنا، دکتر سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه (28 تیر 1396) در محل پارلمان انگلستان، در نشست اعضای گروه پارلمانی که شامل ترکیبی از نمایندگان مجلس عوام و مجلس لردها است، شرکت کرد و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

 

در این نشست خرازی گفت: ایران به‌ عنوان با ثبات‌ترین کشور در منطقه بر خلاف آنچه دشمنان ایران ادعا می‌کنند در پی ایجاد ثبات و حفظ وضع موجود در منطقه است.

 

وی اشاره کرد که متاسفانه قدرت‌های فرامنطقه‌ای و بعضی کشورهای عربی منطقه با سیاست‌های اشتباه خود در امور داخلی سوریه و عراق مداخله کرده و در جهت تغییر نظام‌های سیاسی آن دو کشور حرکت کردند و به تقویت گروه‌های تروریستی پرداختند به نحوی که بخش‌های مهمی از کشورهای عراق و سوریه را به تصرف خود درآوردند.

 

خرازی توضیح داد که ایران به کمک دولت‌های مستقر در سوریه و عراق پرداخت زیرا هدفش جلوگیری از بی‌ثباتی منطقه و فروپاشی دولت های مستقر بود.

 

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ضمن اشاره به سیاست‌های بریتانیا در منطقه خاورمیانه، این سیاست‌ها را در تضاد با ثبات منطقه دانست و از همکاری این کشور با کشورهای حامی تروریسم همچون عربستان شدیدا انتقاد کرد.

 

وی ضمن اشاره به سخنان نخست‌وزیر بریتانیا در بحرین که ایران را عامل بی‌ثباتی در منطقه دانسته بود گفت: چطور ممکن است ایران از سقوط شهرهای مهمی چون اربیل، بغداد و دمشق به دست گروه‌های تروریستی جلوگیری کند و در عین حال عامل بی‌ثباتی تلقی گردد. کشورهای حامی گروه‌های تروریستی چون کشورهای عربی جنوب خلیج فارس هستند که عامل بی‌ثباتی منطقه هستند.

 

خرازی فروش سلاح از سوی انگلیس به عربستان سعودی که برای کشتار مردم بی‌گناه یمن به کار می‌رود را تقبیح کرد و گفت این اقدام باعث کشتار بیشتر و جریحه‌دار شدن احساسات مردم منطقه شده است.

 

وزیر خارجه پیشین کشورمان اعلام کرد که همکاری اقتصادی با انگلستان وقتی می‌تواند توسعه یابد که سیاست‌های آن کشور نسبت به ایران تغییر یافته و به نقش مثبت ایران در منطقه اذعان شود.

 

در پایان نمایندگان مجلس عوام و مجلس لردها سوالاتی را در مورد مسائل منطقه و روابط ایران با همسایگان و بریتانیا مطرح کردند که از سوی دکتر خرازی به طور مبسوط پاسخ داده شدند.

 

اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,کمال خرازی