جهانگیری: هیچ کسی به اندازه هاشمی خودش را در برابر رای مردم قرار نداد/ آیت‌الله حتی در سن بالا هم محافظه‌کار نشد


اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

معاون اول رییس‌جمهور گفت: هاشمی هم در دوران گفتمان انقلابی، در دوران سازندگی، دوران اصلاحات و اعتدال نقش موثر و تعیین کننده‌ای دارد. بن بستی برای او وجود ندارد. برای برون رفت از هر بحران و مشکلی یک راه مطرح می‌کرد. وقتی جریان‌های سیاسی با بن بست و مشکلی روبرو می‌شدند به او مراجعه می‌کردند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز در همایش دیدبان اعتدال که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، گفت: این نشست می‌تواند به عنوان یک تجربه برای برون رفت از مشکلات تببین شود و در اختیار نسل‌های آینده قرار گیرد.

 

او با اشاره به سخنان این همایش درباره ابعاد شخصیت آیت‌الله هاشمی اظهار داشت: امیدوارم این مطالب افق‌های تازه‌ای برای نسل کنونی و آینده ایجاد کند و آنها در جریان تاریخ امروز ما قرار بگیرند و به فردای بهتر بیندیشند.

 

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه در دوران آیت‌الله هاشمی شاهد اتفاقات مهمی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی بوده‌ایم، تصریح کرد: انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، فروپاشی شوروی، حمله صدام به کویت، دو جنگ خلیج فارس و اشغال افغانستان از مهمترین تحولات است. در همه آن حوادث، ایران تاثیر جدی گرفته و یکی از اشخاصی که فکر و راهکارش برای برون رفت از بحران، کارساز بوده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده است.

 

جهانگیری ادامه داد: نسبت جمهوری اسلامی، دفاع مقدس، توسعه و اصلاحات و اعتدال با هاشمی، ارتباط وثیق و ناگسستنی است و اینجا حرف امام درباره هاشمی مبنی بر آنکه این نهضت زنده است چون هاشمی زنده است، تببین تاریخی فردی است که نقش ایجابی او در انقلاب و جمهوری اسلامی فراموش نشدنی است.

 

او تاکید کرد: از ابتدا تا امروز، هر کجا که موجب زنده بودن نهضت شده، نقش هاشمی بارز است.

 

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه میراث آیت الله هاشمی سرمایه کم نظیری برای ملت و نظام ماست، خاطرنشان کرد: با این میراث می‌توان رویکردهای ایران را در برابر حوادث پیش‌بینی کرد و فرصت‌ها و تهدیدها را شناخت.

 

جهانگیری با بیان اینکه هاشمی مشاوری امین برای امام و رهبری بودند، ابراز داشت: ایشان متفکری با تجربه برای همه مسئولان و صاحب نظری دلسوز برای همه شهروندان بود.

 

او با تاکید بر اینکه هاشمی همیشه در فکر ایران بود، بیان کرد: آگاهی هاشمی از زمان و مکان درک او را از اسلام پویا کرده بود. هاشمی متفکر بزرگی بود. در جهان اسلام سیاستمداری که متفکر بزرگی باشد و کتاب و تالیف داشته باشد، کم نظیر است.

 

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه سرمایه‌های نمادین ستون خیمه یک جامعه و مهمترین مانع برای جلوگیری از صدمات و فروپاشی جامعه است، عنوان کرد: آیت الله هاشمی مهمترین سرمایه نمادین جمهوری اسلامی بوده و فکر می‌کنم او همچنان او می‌تواند باشد.

 

جهانگیری اضافه کرد: هاشمی هم در دوران گفتمان انقلابی، در دوران سازندگی، دوران اصلاحات و اعتدال نقش موثر و تعیین کننده‌ای دارد. بن بستی برای او وجود ندارد. برای برون رفت از هر بحران و مشکلی یک راه مطرح می‌کرد. وقتی جریان‌های سیاسی با بن بست و مشکلی روبرو می‌شدند به او مراجعه می‌کردند.  

 

او با بیان اینکه از اولین گام‌ها برای نهضت و از اولین سمت تا آخرین لحظات غایب صحنه نیست، گفت: هاشمی در هر صحنه‌ای بوده است، آن صحنه را به کانونی تاثیرگذار تبدیل می‌کند و حتی به دلیل تأثیرگذاری که دارد او می‌تواند به مسئولیت‌ها اعتبار بدهد.

 

جهانگیری تاکید کرد: می‌توان گفت که هاشمی موسس بود. شاید از نظر اداری، موسس بودن تعبیر دقیقی نباشد ولی در واقعیت او موسس بود. در دولت موقت به وزارت کشور می‌رود و به آنجا رونق می‌دهد. مجلس تاسیس می‌شود او رییس مجلس می‌شود و اگر امام می‌گوید مجلس در راس امور است به خاطر نقش اوست که به همین دلیل خیلی از مسائل پیچیده به مجلس واگذار می‌شود.

 

او با بیان اینکه در زمان هاشمی اقتدار و عزت در در قوه مجریه می‌درخشد، گفت: کارهای بزرگ بنیان گذاشته می‌شود مثل جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه کشور که لحظه‌ای از فکر آن غافل نبود. هاشمی در تعیین رهبری نقش بسزایی داشت گزینه‌هایی را مطرح کردند که ایشان با رهنمودهای امام رهبری را برگزیدند.

 

معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: خبرگان با وجود هاشمی این چنین جایگاهی پیدا کرد، او دانشگاه آزاد اسلامی که بزرگترین نهاد برای پاسخ گویی به جوانان تشنه علم بود را تاسیس کرد. او در جنگ فرمانده جنگ است و در صلح فرمانده صلح می‌شود. آیت الله هاشمی طرفدار این بود که با پیروزی می شود جنگ را تمام کرد، که در زمان فتح فاو مطرح شد که  این گونه جنگ تمام شود اما بعد از جریانات مختلف تصمیم گرفته شد که قطع نامه پذیرفته شود و همه شما می‌دانید که چگونه ایشان جنگ را تمام کرد.

 

او با اشاره به اینکه مجمع تشخیص مصلحت با حضور هاشمی نهاد قدرتمندی شد، گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی رویکرد روشنی به سیاست گذاری و مردم داشت، تاکید بر برگزاری انتخابات آزاد داشت و برایش مردم سالاری اهمیت ویژه داشت.انتخابات در ایران جایگاهی مهم دارد، نظام ما نظام انتخاباتی است در زمان جنگ امام انتخابات را عقب نینداخت.

 

جهانگیری خاطرنشان کرد: پیر مجرب سیاست ایران همیشه رویکردی به جوانان و جوان گرایی داشت، . در همه انتخابات مورد حمله قرار گرفت، مثل مجلس ششم و یا سال ۸۴ که به شیوه اعتراض داشتند اما سکوت کردند. انتخابات ۹۲ هم همینطور من به عنوان مسول ستاد شوکه شدم که رد صلاحیت شدند فردای آن روز به خدمت ایشان رسیدم گفتم تکلیف چیست؟ گفت فلانی من هاشمی دیروزم جمع کنید ستاد را ، در صحنه ماند و از شخص دیگری حمایت کردند و رئیس جمهور ساختند.

 

او با بیان اینکه آیت الله هاشمی در پیری محافظه کار نشد، کهنه نمی اندیشید و همیشه تصمیمات جوانانه می‌گرفت، گفت:  در سن بالا برای امور وقت می گذاشت، جامعه جوان ما روز به روز با او بیشتر ارتباط بر قرار می کرد، هاشمی حلقه وصل بود نه فسخ، او گوش شنوایی داشت و در بین جریانات سیاسی پل بود نه دیوار و مانع می شد یک جریانی جریان دیگری را حذف کند. هاشمی نمی خواست هیچ کدام از جریان های سیاسی حذف شود.

 

جهانگیری با تاکیر بر اینکه امروز نظام ما نیاز مند عقل است ، جایی هاشمی خالی است، خاطرنشان کرد:  امروز در صحنه های بین المللی شرایط خاصی داریم، در داخل هم چالش های بسیاری وجود دارد. جامعه ما نیازمند عقلانیت است که صدها هاشمی برای کشور فکر کنند همبستگی را بالا ببرند. از آقا محسن شنیدم جمهوری اسلامی را بیشتر از فرزندانش دوست داشت، نظام و رهبری برایش اهمیت فوق العاده ای داشت. هاشمی اقتضائات زمان را درک می کرد ، او یک انقلابی واقعی بود. هاشمی نگاه توسعه ای داشت و از امیر کبیر سرچشمه گرفته بود، از کارهای بزرگ حمایت می کرد. آقای هاشمی وقتی در پایان نگاه می کرد چهره‌اش امیدوار به آینده بود و فشارهای طراحی شده بعد از ۸۸ را تحمل کرد.