انگلیس چارچوب زمانی اتحادیه اروپا برای مذاکرات بریگزیت را قبول کرد


اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,انگلیس

انگلیس چارچوب زمانی اتحادیه اروپا برای مذاکرات بریگزیت را پذیرفت.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا اظهار کرد: مذاکرات ما با دیوید دیویس، وزیر بریگزیت دولت انگلیس در موضعی درست آغاز شد.

 

این  دو نفر در اولین روز مذاکرات رسمی خود در بروکسل توافق کردند تا پیش از آنکه مذاکرات درباره توافق تجاری آینده آغاز شود درباره مسائل مربوط به جدایی بحث کنند.

 

این مسائل شامل صورت حساب جدایی ۱۰۰ میلیارد یورویی انگلیس، حقوق شهروندان اتحادیه اروپا که در بریتانیا زندگی می‌کنند و همینطور سرنوشت مرز در ایرلند شمالی است.

 

با این حال این توافق ظاهرا مغایر با تاکیدهای اولیه ترزا می، نخست وزیر انگلیس است مبنی بر اینکه باید درباره جدایی و روابط آینده به طور موازی بحث کرد.

 

بارنیه گفت: چارچوب زمانی در نظر گرفته شده برای جدایی انگلیس پس از چهار دهه عضویت معقول است.

 

وی که کمیسیونر سابق اروپا و وزیر امور خارجه سابق فرانسه بوده در یک کنفرانس خبری مشترک با دیوید دیویس گفت: اگر می‌پرسید که ما قرار است امتیاز بدهیم باید بگویم که این انگلیس است که می‌خواهد اتحادیه اروپا، بازار واحد و اتحادیه گمرک‌ها را ترک کند.

 

دیویس گفت: مذاکرات ما شروعی امیدوارکننده داشت.

 

وی تاکید کرد که انگلیس به دنبال یک بریگزیت سختگیرانه است که شامل ترک بازار واحد و اتحادیه گمرک‌ها است و این مساله را که نخست وزیر انگلیس به سبب عملکرد ضعیفش در انتخابات اخیر از این مساله عقب‌نشینی کرده، رد کرد.

 

او گفت: ما نیاز داریم که کنترل مرزهایمان را پس بگیریم. ما بازار واحد و اتحادیه گمرک‌ها را ترک خواهیم کرد.

 

بارنیه گفت: یک توافق عادلانه برای بریگزیت امکان پذیر است و خیلی بهتر از عدم توافق است و من این موضوع را به دیویس گفتم. به همین دلیل است که ما همواره با انگلیس همکاری می‌کنیم نه اینکه بر ضد آن کار کنیم.

 

دو طرف گفتند که چهار دور ماهانه دیگر مذاکرات را که دور بعدی مربوط به ۱۷ ژوئیه خواهد بود برگزار خواهند کرد به این هدف که ۲۷ کشور دیگر اتحادیه اروپا پاییز امسال با رفتن به مرحله مذاکرات تجاری موافقت کنند.

 

آنها در بیانیه‌ای گفتند: مذاکرات به دو زبان انگلیسی و فرانسوی خواهد بود.

 

دیویس گفت: نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه در یک نشست اتحادیه اروپا پیشنهادهایش درباره حقوق سه میلیون تبعه اتحادیه اروپای ساکن بریتانیا و یک میلیون بریتانیایی ساکن اتحادیه اروپا را ارائه خواهد کرد و دولت انگلیس روز دوشنبه آینده طرح دقیق خود را منتشر خواهد کرد.

 

مقام‌های اتحادیه اروپا پیشتر به ترزا می هشدار داده بودند، انقدر زود در مذاکرات این پیشنهاد را ندهد.

 

بارنیه هشدار داد: مذاکرات باید تا اکتبر ۲۰۱۸ به نتیجه برسد تا طرف‌ها زمان برای تصویب توافق نهایی تا مارس ۲۰۱۹ را داشته باشند.