مهر حرام مراجع بر تجسس در زندگی خصوصی مردم/ آیت الله وحید خراسانی: تجسس جایز نیست

برگزیده ها به گزارش برگزیده ها به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، به نقل از جماران، گشت ارشاد برای اولین بار در اواسط دهه 80 توسط سردار طلایی رئیس پلیس وقت تهران وارد خیابان‌های پایتخت شد تا زنان بدپوشش را ارشاد کند. گشت‌هایی که در طول زمان به تکامل رسیده و با تعیین مصادیق بدحجابی، نامش نیز به گشت امنیت اخلاقی تغییر یافت. در مراحل بعدی ابتدا جمع‌آوری معتادان و سپس جمع‌آوری اراذل و اوباش، بازرسی از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های لباس و آرایشگاه‌های مردانه، عکاسی‌ها و... نیز در دستور کار نیروی انتظامی قرار گرفت. اما اجرای این طرح‌ها از نخستین روزهای آغاز و در بیشتر مراحل و موارد مورد نقد کارشناسان مختلف و با اعتراض و مقاومت شهروندان روبرو بوده است.

رئیس پلیس تهران، چند روز پیش از ساماندهی بیش از 7000 مأمور نامحسوس پلیس امنیت در راستای اجرای طرح امنیت اخلاقی در پایتخت خبر داد، تا یکی دیگر از طرح‌های متعدد پلیس امنیت اخلاقی پرده برداری کرده باشد.

سردار ساجدی‌نیا گفته بود که از هفته گذشته علاوه بر پلیس محسوس، گشت نامحسوس، پلیس امنیت اخلاقی نیز در سطح معابر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. براین‌ اساس بیش از 7000 نیروی زن و مرد با حضور در معابر نسبت به رصد این موارد و اطلاع آن به پلیس امنیت اقدام خواهند کرد.

رئیس پلیس پایتخت در مورد شکل فعالیت این ماموران خاطرنشان کرد: این افراد در صورت مشاهده موارد ناهنجاری همچون مزاحمت برای نوامیس، آلودگی صوتی، کشف حجاب در خودرو و انجام حرکات نمایشی در خیابان، شماره پلاک خودرو را برداشته و از طریق سامانه پیامکی به مرکز پلیس امنیت اخلاقی اطلاع می‌دهند سپس از سوی پلیس امنیت با این افراد تماس گرفته و از آنان خواسته می‌شود که در موعد تعیین شده به پلیس مراجعه کنند. اگر این افراد از دستور پلیس سرپیچی کرده و به آن تمکین نکنند با توجه به اینکه پلیس آدرس این افراد را در اختیار دارد به منازل آنها مراجعه می‌کند و اگر آدرس این افراد مخدوش یا به هر دلیل تغییر کرده باشد، با آنان تماس گرفته شده، تخلف خودروی مذکور در فهرست افراد خاطی ثبت شده و هنگام نقل و انتقال پلاک خودرو و یا فروش خودرو یا هنگام دریافت خدمات برای خودرویشان این افراد شناسایی شده و با آنان برخورد خواهد شد. ضمن آنکه تا اطلاع بعدی به این افراد خدماتی نیز ارائه نخواهد شد.

انتشار این خبر نیز همانند سال‌های پیش انعکاس گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی داشت.

تفتیش و تجسس، تعقیب، مراقبت و سرکشی در زندگی خصوصی مردم، در شرع اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از موضوعات چالش برانگیز این گونه طرح‌ها است که در این گزارش آنها را از منظر مراجع عظام و حقوقدانان مورد برسی قرار می‌دهیم.

فرمان 8 ماده ای امام(ره)

دربند 6 فرمان 8 ماده‌ای حضرت امام که درباره حقوق مردم، قانون، قوه قضاییه و لزوم اسلامى شدن روابط و قوانین است، آمده است:‏ «هیچ کس حق ندارد به خانه یا مغازه و یا محل کار شخصى کسى بدون اذن صاحب آنها وارد شود یا کسى را جلب کند، یا به نام کشف جرم یا ارتکاب گناه تعقیب و مراقبت نماید، و یا نسبت به فردى اهانت نموده و اعمال غیر انسانى- اسلامى مرتکب شود، یا به تلفن یا نوار ضبط صوت دیگرى به نام کشف جرم یا کشف مرکز گناه گوش کند، و یا براى کشف گناه و جرم هر چند گناه بزرگ باشد، شنود بگذارد و یا دنبال اسرار مردم باشد، و تجسس از گناهان غیر نماید یا اسرارى که از غیر به او رسیده و لو براى یک نفر فاش کند. تمام اینها جرم [و] گناه است و بعضى از آنها چون اشاعه فحشا و گناهان از کبایر بسیار بزرگ است، و مرتکبین هر یک از امور فوق مجرم و مستحق تعزیر شرعى هستند و بعضى از آنها موجب حد شرعى مى‏‌باشد.»

حکم مراجع

در همین رابطه پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران حکم تفتیش و تجسس در زندگی خصوصی شهروندان را ازدفتر چند مرجع عالی قدر، آیات عظام جوادی آملی، وحید خراسان ی و مکارم شیراز ی جویا شد.

آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی: به غیر از مواردی که به مسائل امنیتی مردم و کشور مربوط می‌شود، در دیگر موارد وارد حریم خصوصی دیگران شدن حرام است.

به عنوان مثال اگر فردی در مکان خصوصی خود مرتکب شراب خواری و گناهانی از این دست شود، ورود به مکان خصوصی فرد به قصد منع او از این کار، حرام است. اما اگر فردی در مکان خصوصی خود اقدامی انجام می‌دهد و با آن کارش قصد برهم زدن امنیت مردم و کشور را داشته باشد، می‌توان به حریم خصوصی او وارد شد.

آیت‌الله العظمی حسین وحید خراسان ی: جایز نیست. این عمل را هر کسی چه حقیقی و چه حقوقی انجام دهد باید از آن توبه کند و از فرد مورد تعرض رضایت بگیرد. مگر این که در موارد خاصی برای روشن شدن موضوعی با حکم قاضی و یا تحقیق برای ازدواج باشد.

آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیراز ی: در شرایط عادی تجسس در زندگی خصوصی افراد حرام است. اگر موضوعی اجتماعی باشد و عده‌ای بخواهند به اجتماع ضربه بزنند ضابط قضایی می تواند این عمل را انجام دهد.

آیت الله وحید خراسانی

آیت الله وحید خراسانی

برگزیده ها: مهر حرام مراجع بر تجسس در زندگی خصوصی مردم/ آیت الله وحید خراسان ی: تجسس جایز نیست


,