گزارش مجمع نمایندگان استان تهران در مورد حادثه پلاسکو


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,  مجلس

گزارش مجمع نمایندگان استان تهران در مورد حادثه پلاسکو:

شهرداری موظف به رفع خطر از اماکن عمومی است/اکتفا به اخطارها از عوامل زمینه‌ساز واقعه پلاسکو بود

گزارش مجمع نمایندگان استان تهران در مورد حادثه پلاسکو در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

به گزارش ایلنا، گزارش مجمع نمایندگان استان تهران در مورد حادثه پلاسکو که در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی  توسط محمدرضا نجفی قرائت شد به شرح ذیل است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

با سلام به محضر نمایندگان محترم مردم ایران در مجلس شورای اسلامی و مدعوین ارجمند

 

سی و هشتمین سالروز فجر انقلاب شکوهمند اسلامی را تبریک عرض می نماییم. ایران کشوری بزرگ با تمدنی غیر قابل انکار است که پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به زیور جمهوری اسلامی آراسته شده و نوید سربلندی ملت در همه عرصه ها را داده است و بحمدالله در بسیاری از عرصه ها با قوت و تدبیر به پیش می رود و موفقیت های بزرگی را در پیش چشم جهانیان قرار داده است. اما این کامیابی ها نباید و نمی توانند چشم ما را بر نقائص رفتاری و عملکردی ببندد.

 

بسیار ناخرسندیم که امسال در حالی ایام الله دهه فجر را گرامی میداریم که کام مردم ایران از واقعه فاجعه بار آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو که به شهادت تنی چند از آتش نشانان پاکباز و غیور منجر شد، تلخ است.

 

این واقعه را باید از ابعاد گوناگون آن مورد توجه قرار داد و از آن درس گرفت تا از تکرار چنین وقایعی حتی در ابعاد کوچک نیز پیشگیری شود.

 

واقعه تلخ پلاسکو ابهامات و سؤالات زیادی را در اذهان مردم ایجاد نموده که لازم است به آنها ترتیب اثر داده و در مقام پاسخگویی برآمد. بر این اساس مجمع نمایندگان تهران، به تشکیل کمیته ای به منظور شناخت عوامل و علل بروز این واقعه همت گمارد که بررسی های کمیته مزبور به شرح زیر در مجمع نمایندگان تهران جمع بندی گردید:

 

۱- آگاهی از شرایط ساختمان و سطح ایمنی آن، این واقعه را پپیش بینی پذیر نموده بود.

 

۲- رفع خطر از ساختمان پلاسکو از طریق افزایش ایمنی و کاهش مخاطرات آن می‌بایست در زمره امور با اولویت بالا که تدبیر، اراده و اقدام سریع را طلب می‌کند قرار می گرفت.

 

۳- رفع خطر از ساختمان پلاسکو تلازم تام و تمامی با تعطیلی و پلمب نمودن ساختمان نداشته است.

 

۴- به موجب مواد قانونی از جمله بند ۱۴ ماده ۵۵ و تبصره آن از قانون شهرداری ها، شهرداری موظف به رفع خطر از شهر و یا اماکن عمومی مانند سینماها ، پاساژها و امثالهم و اقدام به ایمن سازی آن اماکن می باشد.

 

۵- عدم اقدام اصلاحی در جهت بهبود ایمنی ساختمان و صرفاً بسنده کردن به اخطارها علیرغم تصریح مواد قانونی بر تکلیف شهرداری برای اقدام به رفع موارد نا ایمن، ناکافی و از جمله عوامل زمینه‌ساز این واقعه بوده است.

 

۶- مسئولیت‌های احتمالی مالکین، سرقفلی داران، وزارت کار و سایر دستگاهها در ایمن سازی ساختمان و محیط کار برابر قوانین و ضوابط مرتبط با ایشان بایستی مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.

 

۷- ابعاد وسیع خسارت جانی و مالی این واقعه، شیوه و اثربخشی مدیریت بحران را نیازمند بررسی و مداقه کارشناسانه نموده است و باید با تحلیل عمیق و همه جانبه مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

۸- کفایت و تناسب تجهیزات و ابزار متناسب با شرایط تهران که سالهاست مشی بلند مرتبه سازی را در پیش گرفته است محل پرسش جدی است.

 

۹- باید نگران وقوع حوادث مشابه بود و ضروری است تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار چنین وقایعی اتخاذ گردد و اقدامات لازم بعمل آید. در این راستا ارزیابی کارشناسانه ساختمان ها، رفع خطر از ساختمان های نا ایمن، تقویت توان مدیریت و عملیات در بحران ها، اجتناب از احداث ساختمان های بلند مرتبه در مکان های نا ایمن و فاقد شرایط مناسب دسترسی، از جمله اقدامات ضروری است.

 

۱۰-مبتنی بر نظام ارزشی و اخلاقی و ضرورت تشفی خاطر مردم پذیرش مسئولیت و عذرخواهی دستگاههای ذیربط مورد انتظار است.

 

 ضمن تقدیر از تلاش های ارزشمند مدیران و کارکنان دستگاهها بویژه آتش نشانان عزیز   و نهادهای امدادی از جمله سازمان های مردم نهاد و آحاد مردم غیور و صبور، باید توجه داشت که نقد افراد و دستگاه‌ها از جمله مدیریت امور شهری تهران به معنای نادیده انگاشتن خدمات آنها نیست. مردم بعنوان صاحبان انقلاب  و کشور حق دارند از شرایط ایمن و خدمات شهری مناسب برخوردار باشند و از نتایج اقدامات اصلاحی دستگاهها مطلع گردند.

 

در پایان، ضایعه اسف بار شهادت آتش نشانان غیور، این فرزندان پاکباز ملت شریف ایران و تنی چند از هموطنان عزیزمان را به خانواده های داغدار ایشان و عموم مردم ایران تسلیت می گوییم و از خداوند کریم برای آن عزیزان رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر خواستاریم و شفای عاجل مصدومان را مسألت می نماییم.

 

در پایان مجمع از زحمات کمیته ویژه بررسی حادثه پلاسکو تشکر می نماید.

 

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

مجمع نمایندگان استان تهران