اعتراض شهروندان ساکن محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد/ مبنای قانونی طرح کجاست؟


اخباراجتماعی,خبرهای  اجتماعی ,طرح ترافیک

شهروندانی که خانه و کاشانه‌شان در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد قرار گرفته شاکی هستند و می‌گویند چرا باید از سوار شدن به خودرو خود محروم شوند؟

 به گزارش خبرآنلاین، طرح محدودیت ترافیک در مناطق مرکزی تهران و همچنین طرح محدودیت تردد خودروهایی با پلاک زوج و فرد در بخش هایی از پایتخت، به دلیل کنترل آلودگی هوا، چند سالی است اجرایی می شود. این طرح، برای مردم مشکلاتی را به وجود آورده و البته در این میان، شهروندانی که خانه شان در این محدوده است، دچار دردسر بیشتری شده اند.

 

مخاطبی به نام پرهام در این باره نوشته: با سلام. لطفاً مجددا بعد از چند سال مساله ساكنين محدوده طرح ترافيك را با مسئولان در ميان بگذاريد. حتي پذيرش طرح ترافيك كه مبلغ سنگيني دارد رو هم قبول نميكنند. در كجاي دنيا ساكنين يك منطقه را از تردد با ماشين منع ميكنند؟بخدا خسته شديم اينقدر پول تاكسى داديم. لظفاً پيگيري كنيد تا براي ساكنين اين مناطق طرح ترافيك رايگان در نظر بگيرند.

 

لازم به ذکر است مبنای تعیین محدوده طرح زوج و فرد و همچنین طرح ترافیک در شهرها از جمله تهران، طبق قانون، شورای عالی هماهنگی ترافیک به ریاست وزیر کشور است. بدیهی است ورود وتردد خودروها به هیچ بخشی از معابر عمومی شهر، محدود نمی شود مگر به حکم قانون که در این جا، مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک است.

 

شورای عالی هماهنگی ترافیک با تصویب طرح هایی مانند زوج و فرد و طرح ترافیک، سعی دارد ضمن کاستن از بار ترافیکی معابر مرکزی شهر، آلودگی هوا در این بخش از شهرها را کنترل کند.

 

بدیهی است جریمه های راهنمایی و رانندگی که توسط ماموران پلیس اعمال می شود نیز مربوط به اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک است. طبق قانون، می توان از مصوبه شورای عالی ترافیک مانند هر نهاد اجرایی دیگر، به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و در صورت حکم این دیوان، در طرح های مذکور، تغییر به وجود آورد.