طراحی سیمی به ضخامت 3 اتم در دانشگاه استنفورد


اخبار علمی ,خبرهای  علمی,سیم

محققان دانشگاه استنفورد آمریکا موفق به طراحی سیم فوق‌العاده نازکی شده‌اند که به اندازه سه اتم ضخامت دارد.

 به گزارش ایسنا به نقل از یو.هرالد، نازک‌ترین سیم‌های موجود در بازار که با چشم قابل رویت هستند، تنها چند میکرومتر قطر دارند و همانند یک تار مو هستند. این سیم‌ها در بردهای دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

اما محققان دانشگاه استنفورد آمریکا موفق به طراحی نانوسیم‌هایی شده‌اند که ضخامت آنها به اندازه سه اتم است. ضخامت تار موی سر انسان 1000 برابر این نانوسیم‌هاست. برای ساخت این سیم از کوچکترین و خالص‌ترین نمونه‌های الماس موسوم به الماس‌واره استفاده شده است.

 

الماس‌واره‌ها یکی از گونه‌های اصلی نانومواد هستند که قریب 10 سال است به خواص ویژه آن پی برده شده است. الماس‌واره‌ها با ابعادی کوچکتر از ۲ نانومتر موادی آلی با ساختاری شبیه به الماس هستند. ساختار کریستالی، متقارن، با قابلیت انعطاف‌پذیری، ایزومر و پلیمریزه شدن و پایداری دمایی بالا، سبب تمایز این مواد از دیگر مواد آلی گشته است تا حدی که از آنها به عنوان  یکی از آجرهای ساختمانی در فناوری نانو(Nano building block) نام برده می‌شود. به دلیل ساختار شیمیایی انعطاف‌پذیری که دارند، می‌توانند نقش مهمی در دارورسانی و طراحی‌های دارویی داشته باشند.  از دیگر آجرهای ساختمانی معروف در نانوفناوری نانولوله‌های کربنی هستند.

 

نکته جالب توجه در رابطه با این نانوسیم‌ها این است که با استفاده از کالکوژنید به عنوان یک ابررسانا در هسته آن به صورت خود به خود شکل می‌گیرد.

 

این قابلیت می‌تواند به کاربرد گسترده این نانوسیم در فیزیک و محاسبات کوانتمی منجر شود.

 

نتایج این تحقیق در ژورنال Nature Materials منتشر شده است.