توقف اعلام اولویت‌های جدید برای ثبت‌نام حج/ آغاز آموزش حجاج از ماه رمضان


اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی ,ثبت‌نام حج

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه پس از تکمیل ظرفیت کاروان‌های حج، آموزش زائران از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، گفت: آموزش کارگزاران حج امسال شامل مدیران هتل‌ها، کاروان‌ها، آشپزخانه‌ها و پزشکان حج هم اکنون در استان‌ها در حال انجام است.

 به گزارش ایسنا، حمید محمدی درباره فراهم سازی مقدمات اعزام زائران ایرانی به حج، اظهار کرد: کارشناسان حوزه مسکن، تغذیه و تدارکات سازمان حج و زیارت با حضور دو ماهه در کشور عربستان و تلاش جدی توانستند امکانات بسیار خوبی را برای حجاج ایرانی فراهم کنند.

 

او همچنین درباره ثبت نام از واجدان تشرف به حج امسال، یادآور شد: ثبت نام نهایی کاروان های حج تمتع از ۲۳ اردیبهشت به مدت ۵ روز برای کسانی که ودیعه حج خود را تا مبلغ ۱۰ میلیون تومان تکمیل کرده بودند، انجام شد و از روز ۳۰ اردیبهشت ماه فرآیند تکمیل ظرفیت کاروان‌ها آغاز شد که دارندگان اسناد ودیعه‌گذاری حج تا پایان آبان ماه سال ۸۵ می‌توانند برای نام نویسی در ظرفیت‌های خالی کاروان‌های حج اقدام کنند.

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: واجدان شرایط تشرف به حج امسال می‌توانند با مراجعه به دفاتر زیارتی در سراسر کشور و یا با مراجعه به سامانه HAJ۹۶.HAJ.IR برای نام نویسی در کاروان‌های حج امسال اقدام کنند.

 

فعلا اولویت جدید اعلام نمی شود

 

محمدی با تاکید بر اینکه دارندگان اسناد اولویت دار حج تمتع هر چه سریعتر برای نام نویسی در کاروانهای حج اقدام کنند، افزود: با تکمیل کاروان های حج، آموزش حجاج آغاز خواهد شد.

 

وی درباره احتمال اعلام اولویت های جدید برای نام نویسی در کاروان های حج، گفت: استقبال زائران برای نام نویسی در کاروان‌ها رضایت بخش بوده و به نظر می‌رسد با روند جاری در روزهای آینده ظرفیت کاروان‌های حج تکمیل شود و عملا برنامه‌های آموزشی و معاینات پزشکی حجاج آغاز شود.

 

رییس سازمان حج و زیارت درباره زمان آغاز برنامه‌های آموزشی حج، توضح داد: برنامه‌های آموزش حجاج از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود، اما آموزش کارگزاران حج شامل مدیران مجموعه و کاروان‌ها، مدیران آشپزخانه‌ها و همچنین پزشکان حج، هم اکنون در استان‌ها و به صورت متمرکز در حال اجرا است.  

 

وی افزود: آموزش‌های زائران در حوزه مسائل اجرایی و دانستنی‌های سفر و ویژگی‌های حج امسال از جمله گرمای هوا و ازدحام جمعیت که زائران با آن مواجه خواهند بود و همچنین مسائل فرهنگی کاملا مدون شده که این مسائل در جلسات آموزشی کاروان‌ها و همچنین همایش‌های متمرکز به زائران آموزش داده خواهد شد.

 

راه کارهایی برای رفع نگرانی حجاج در عربستان در نظر گرفته شده

 

رییس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به برخی نگرانی‌های زائران، اظهار کرد: موضوع حج بر اساس نظر مسؤولان ارشد نظام، مجزا از روابط سیاسی ما با کشور عربستان دنبال شده و بر این اساس راهکارهای اجرایی برای رفع نگرانی‌های حجاج دیده شده است.

 

وی اضافه کرد: به عنوان مثال یکی از دغدغه‌های مردم، سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری، ازدحام جمعیت بویژه در ایام تشریق در منا و جمرات بوده که برای اینگونه موارد، جدا از برنامه‌ریزی‌های عربستان، ما هم به صورت ویژه برنامه‌ریزی کردیم، به شکلی که عزیمت کاروان‌ها از منا به جمرات، کاملاً برنامه‌ریزی شده و زمان‌بندی شده باشد.

 

محمدی ادامه داد: امسال جدول زمان بندی را تنظیم کردیم و بر اساس این جدول، زمان عزیمت زائران از منا به جمرات ممکن است تا بعدازظهر روز دهم ذی الحجه طول بکشد، به گونه‌ای که عزیمت زائران ایرانی به جمرات با زمان ازدحام جمعیت زائران دیگر کشورها تلاقی نداشته باشد.

 

رییس سازمان حج افزود: برنامه زمان‌بندی جدیدی نیز برای ذبح قربانی در نظر گرفته شده که متناسب با عزیمت کاروان‌ا به جمرات صورت می‌گیرد که زائران به تدریج و بر اساس یک برنامه زمان‌بندی شده اقدام کنند که با این تدابیر، امیدواریم حجاج در کمال آرامش، آسایش، رفاه و امنیت، حج خود را به جا بیاورند.