سخنگوی وزارت امورخارجه ایران : اهداف برگزاری اجلاس سه‌جانبه مسکو


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سخنگوی وزارت امورخارجه

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با اشاره به دیپلماسی تلفنی فعال ظریف و گفتگوی وی با همتایانش در کشورهای مختلف درارتباط با تحولات اخیر سوریه طی چند روز اخیر، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بر تشکیل کمیته حقیقت یاب بی طرف در ارتباط با حادثه مشکوک «خان شیخون » سوریه تاکید دارد.

 بهرام قاسمی، در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: در پی حوادث اخیر در سوریه از جمله حادثه خان شیخون و حمله موشکی آمریکا به سوریه و اقدامات یک جانبه‌ای که آمریکا علیه این کشور انجام داد و همچنین  افزایش نگرانی در مورد بحرانی‌تر شدن مسائل سوریه و منطقه، وزیر امور خارجه کشورمان طی چند روز گذشته دیپلماسی تلفنی فعالی داشت و با تعداد زیادی از همتایانش در کشورهای مختلف به صورت تلفنی در ارتباط با مسائل سوریه و منطقه رایزنی کرد.

 

این دیپلمات ارشد ایران، خاطرنشان کرد: درهمین چارچوب آقای ظریف گفتگوی مفصلی با آقای لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و همچنین وزرای خارجه برخی از کشورهای اسلامی و اروپایی داشت و با آقای ولید معلم وزیر خارجه سوریه نیز گفت‌وگو و رایزنی کرد.

 

وی با بیان اینکه در نتیجه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی که در چند روز اخیر انجام شد تصمیم بر این گرفته شد که اجلاس مشترک وزرای خارجه ایران، سوریه و روسیه در روز جمعه در مسکو برگزار شود، ادامه داد: در این اجلاس مشترک آخرین تحولات سوریه، وضعیت میدانی آن منطقه و همچنین آن چه در سوریه اتفاق افتاده بررسی خواهد شد و وزرای خارجه در ارتباط با بررسی راهکارها جهت کاهش تنش و بحران در این منطقه رایزنی و  گفت‌وگو خواهند کرد.

 

وی با بیان اینکه وزیر خارجه ایران در روز جمعه در راس هیاتی بلندپایه به مسکو می‌رود، افزود : در حاشیه این نشست مشترک‌، آقای ظریف دیدارهای جداگانه‌ای با وزرای خارجه روسیه و سوریه نیز خواهد داشت.

 

قاسمی با بیان اینکه در طی چند روز اخیر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها و رایزنی‌های بین المللی‌اش بر موضوع تشکیل کمیته حقیقت یاب بی طرف در ارتباط با حادثه مشکوک و نامشخص خان شیخون تاکید کرده است، گفت : معتقدیم که این حادثه باید در یک فضای بی طرف بررسی شود و از دیگر سو آنچه توسط آمریکا در سوریه  انجام شد، اقدامی یک جانبه بود که برای منطقه و جهان خطرناک است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه آمریکایی‌ها بدون داشتن هیچ  گونه مجوز و همچنین استدلال محکمی مبنی بر اینکه دولت سوریه در اتفاقات اخیر خان شیخون دخالت داشته اقدام به انجام عملیات نظامی علیه سوریه کرده است، ادامه داد: یکی دیگر از مباحثی که در نشست مشترک وزرای خارجه در مسکو مورد بررسی قرار می‌گیرد بحث مبارزه با تروریسم است چرا که تنها راه جلوگیری از خشونت و بی ثباتی در آن منطقه مبارزه با تروریسم است.

 

به گزارش ایسنا، نشست مشترک وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریه روز جمعه در مسکو در حالی  برگزار می‌شود که روز چهارشنبه وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به روسیه گفت‌وگوهای مفصلی با پوتین و لاوروف رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه در ارتباط با بحران سوریه انجام داد و این احتمال وجود دارد که در نشست روز جمعه طرف روس ضمن بیان نقطه نظرات خود گزارشی نیز از گفت‌وگوهایش با مقامات آمریکایی در ارتباط با بحران سوریه ارائه کند.

 

در حالی که رسانه‌های امریکایی سفر تیلرسون به مسکو را موفق ارزیابی می‌کند رسانه‌های روسی به غیرموفقیت آمیز بودن این سفر در کاهش اختلافات و تنش بین روسیه و آمریکا اشاره کرده‌اند.