روحانی در دیدار با اردوغان: تهران با نقض تمامیت ارضی کشورهای منطقه، بویژه در سوریه و عراق مخالف است


اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رییس جمهوری با اشاره به فرصت ها و توانمندی های ایران و ترکیه برای توسعه مناسبات و همکاری ها در بخش های مختلف، بر تلاش در راستای گسترش روابط دو جانبه و منطقه ای تهران- آنکارا تاکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه و در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان (اکو) در اسلام آباد؛ در دیدار با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، روابط ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم در منطقه را رو به گسترش دانست و اظهار داشت: توسعه همه جانبه مناسبات فی مابین به نفع دو ملت و صلح و ثبات کل منطقه خواهد بود.

 

رییس‌ جمهوری افزود: سرمایه‌گذاران دو کشور می‌توانند همکاری‌های خوبی در زمینه انجام پروژه‌های مشترک با یکدیگر داشته باشند.

 

روحانی با اشاره به توانمندی و زمینه‌های مناسب همکاری ایران و ترکیه در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل، و روابط مالی و بانکی خاطر نشان کرد: اجلاس کمیسیون‌های مشترک ایران و ترکیه که سال آینده در تهران برگزار می‌شود، می‌تواند تحولات مهمی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور، رقم بزند.

 

رییس‌ جمهوری تقویت هر چه بیشتر روابط دوستانه با همسایگان را از اصول سیاست خارجی ایران دانست و افزود: کمک به ثبات منطقه یکی از محورهای مهم همکاری‌های دو کشور به شمار آمده و حل سیاسی مشکلات و اختلافات می‌تواند در نهایت به ثبات و امنیت منطقه منجر شود.

 

روحانی با اشاره به اینکه مبارزه با تروریسم هدف اصلی در مواجهه با مسایل منطقه است، چرا که تروریست‌ها، دشمن اسلام، منطقه و بشریت هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه اصرار داشته و با هرگونه نقض تمامیت ارضی در منطقه بویژه در سوریه و عراق مخالف است.

 

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه اختلاف میان کشورهای منطقه به نفع هیچ‌کس نیست، افزود: معتقدیم در یمن باید کشتار مردم متوقف، آتش‌بس فوری انجام شده و مسایل این کشور با گفتگوهای یمنی - یمنی، حل و فصل شود.

 

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره از گفتگو و احترام متقابل برای حل اختلافات استقبال می‌کند، گفت: باید تلاش کنیم تا جنگ و خونریزی و مداخله قدرت‌های خارجی در منطقه هر چه زودتر متوقف شود.

 

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز در این دیدار مناسبات دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ترکیه برای نهایی کردن قرار داد تجارت ترجیحی با ایران اهتمام داشته و متعهدیم که هدف 30 میلیارد دلاری در روابط اقتصادی با ایران را محقق کنیم.

 

رییس جمهوری ترکیه با اشاره به ضرورت همکاری‌های مشترک بخش‌های خصوصی دو کشور، افزود: توسعه مناسبات و همکاری‌های دو کشور در تمامی زمینه‌ها به نفع دو ملت خواهد بود.

 

اردوغان با اشاره به اینکه سیاست اصلی ترکیه بر گسترش مناسبات با ایران است، گفت: باید در راستای رشد هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک با پول ملی تلاش کنیم.

 

رییس جمهوری ترکیه همچنین در پاسخ به اظهارات رییس جمهوری کشورمان، بر ضرورت همکاری دو کشور در زمینه حل و فصل مسایل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

روسای جمهور دو کشور همچنین با اشاره به اهمیت سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، بر ضرورت توسعه همکاری ها و روابط کشورهای عضو این سازمان تاکید کردند.