قطر درخواست‌های کشورهای عربی را رد کرد اما برای مذاکره آماده است


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,وزیر امور خارجه قطر

وزیر امور خارجه قطر اعلام کرد، کشورش برای مذاکره درباره "مسائل مشروع" با کشورهای عربی برای پایان یک بحران منطقه‌ای آماده است اما فهرست ارائه شده از سوی این کشورها شامل درخواست‌هایی است که پذیرش آنها غیرممکن است چراکه واقعیت ندارند.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این بحران در ماه جاری میلادی هنگامی آغاز شد که عربستان، امارات، بحرین و مصر، قطر را به حمایت از تروریسم متهم و روابط خود را با این کشور قطع کردند. قطع روابط دیپلماتیک و مسافرتی یکی از بدترین اختلافات در سال‌های اخیر را میان این متحدان آمریکا رقم زده است.

 

این چهار کشور عربی لیستی از ۱۳ درخواست را برای دوحه ارسال کردند که شامل تعطیل کردن شبکه تلویزیونی دولتی الجزیره و کاهش روابط با ایران نیز است. آنها به قطر ۱۰ روز فرصت دادند تا به این درخواست‌ها عمل کند. انتظار می‌رود که این ضرب‌الاجل روز یکشنبه منقضی شود.

 

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر امروز (پنجشنبه) گفت: دوحه به مذاکره درباره مسائل مشروعی که از جانب کشورهای حوزه خلیج فارس مطرح شده، تمایل دارد اما برخی از این درخواست‌ها منطقی نیستند.

 

وی در بیانیه‌ای افزود: ما نمی‌توانیم روابط با داعش، القاعده و حزب الله لبنان را قطع کنیم چراکه چنین ارتباطاتی وجود ندارد. ما همچنین نمی‌توانیم هیچ یک از اعضای سپاه پاسداران ایران را از قطر اخراج کنیم چراکه هیچ عضوی از این سپاه در قطر وجود ندارد.

 

سفیر امارات در روسیه پیشتر اعلام کرد که اگر قطر به این درخواست‌ها عمل نکند ممکن است با تحریم‌های جدیدی مواجه شود و کشورهای حوزه خلیج فارس ممکن است از شرکای تجاری خود بخواهند تا بین همکاری با آنها یا دوحه یکی را انتخاب کنند.

 

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی گفت: از  آنجایی که برای دوحه غیرممکن است تا کارهایی را که هرگز انجام نمی‌داده متوقف کند ما به این نتیجه رسیدیم که هدف از این اولتیماتوم‌ها رسیدگی به مسائل مطرح شده در لیست درخواست‌ها نیست بلکه تحت فشار گذاشتن قطر برای تصمیم استقلال و حق حاکمیتش است. این چیزی است که ما هرگز انجام نخواهیم داد.

 

کویت نیز که روابط خود با قطر را حفظ کرده در تلاش است تا با حمایت واشنگتن در این مناقشه میانجی‌گری کند.