نیویورک‌تایمز: با ایران وارد جنگ نشوید


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,کاخ سفید

بنابر گزارش روزنامه نیویورک تامیز آخرین چیزی که آمریکا بخواهد جنگ با ایران است.

 با این حال اظهارات تحریک آمیز، اقدامات و سخنان تهدید آمیز از سوی دونالد ترامپ، برخی از دستیاران ارشد او و نیز برخی از رهبران کشورهای عربی در حال افزایش تنش‌ها با ایران هستند که ممکن است به تقابل نظامی با ایران منجر شود.

 

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با بیان این ادعا که از طرفی ایران نیز با حمایت از بشار اسد باعث افزایش تنش‌ها شده است، نوشت: این در حالی است که آمریکا و ایران منافع مشترکی مثل مقابله با داعش نیز دارند. بنابراین چرا نباید از همه ابزارهای دیپلماتیک مثل آغاز گفت‌وگو که مثل آن نیز پیش‌تر با موفقیت همراه بوده است، استفاده نشود؟

 

این روزنامه آمریکایی به حملات نظامی آمریکا به افغانستان و عراق پس از حوادث 11 سپتامبر اشاره کرد و نوشت: در حالی که آمریکا در افغانستان در جنگ و کشمکش با طالبان و القاعده بود، دولت بوش تصمیم گرفت تا صدام حسین رهبر پیشین عراق که نه تسلیحات هسته ای در اختیار داشت و نه در حمله تروریستی  11 سپتامبر دخالتی داشت را از قدرت کنار بزند و بنابراین به عراق حمله نظامی انجام داد.

 

چنین جنگ بدون منطقی می‌تواند باز هم اتفاق بیفتد. اکنون دلایلی برای نگرانی در این باره وجود دارد.

 

یکی از دلایل نگرانی افزایش تنش‌ها و ایجاد یک بحران میان آمریکا و ایران،‌ تنفر ترامپ از توافق هسته‌ای ایران است. حتی با اینکه دولت ترامپ روز سه شنبه با اکره پایبندی ایران به برجام را تایید کرد،‌ اما ایرانی‌ها ترامپ را خطری برای برجام می‌دانند. به نظر می‌رسد ترامپ اصرار دارد تا با تحریک ایران باعث شود ایران خود از برجام خارج شود.

 

از طرفی کنگره نیز که در زمان امضای توافق هسته ای با ایران با آن مخالف بود در حال تدوین و تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران است، به خصوص جمهوری خواهان از ترامپ خواسته‌اند تا موضع خود را در قبال ایران سخت‌تر کند.

 

در نامه‌ای به تیلرسون چهار سناتور جمهوری خواه اعلام کردند که ایران باعث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود و به حمایت از تروریسم بین المللی، توسعه فناوری موشک‌های بالستیک ادامه ‌می دهد.

 

حتی اگر این اتهامات نیز درست باشد، توافق هسته‌ای تنها برای حل موضوع برنامه هسته‌ای ایران امضا شد. این سناتورها مثل منتقدان دیگر برجام درک نکرده‌اند که برجام کمک قابل توجهی به کاهش خطر بروز جنگ در منطقه شده است.

 

مقامات ارشد آمریکایی لحن خصمانه‌ خود علیه ایران را گسترش داده‌اند و علی رغم تجربه‌های ناموفق در عراق،‌ افغانستان و لیبی از تغییر رژیم در ایران حمایت می‌کنند. رکس تیلرسون ایران را به توسعه هژمونی منطقه‌ای متهم کرده است.

 

او در کنگره گفت: سیاست‌ها مقابله با هژمونی ایران در منطقه و حمایت از آن دسته از عناصر داخلی ایران است که می‌تواند باعث تغییر صلح آمیز رژیم ایران شود.

 

یکی دیگر از دلایلی که می‌توان نگران بروز یک تقابل با ایران بود،‌ آن است که به نظر می‌رسد که تصمیم ترامپ نسبت به روسای جمهور پیشین آمریکا برای تغییر رژیم در ایران جدی‌تر است، چرا که ترامپ دیدگاه عربستان سعودی اهل سنت را که ایران شیعه دلیل همه بحران‌های خاورمیانه است را قبول کرده است و علنا میان دو شاخه اسلام یکی را انتخاب کرده است.

 

همچنین برخی افراد غیر دولتی نیز تلاش می‌کنند تا ترامپ و کنگره را به سوی تقابل با ایران بکشند. رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی که یک گروه جنگ طلب محسوب می‌شود و از منتقدان جدی برجام بود،‌ در مقاله‌ای از ترامپ خواسته بود تا با دفاع از گروه‌های مخالف رژیم ایران باعث تغییر نظام در این کشور شود.

 

روزنامه نیویورک تایمز در پایان تاکید می‌کند که هرگونه تلاش برای تغییر رژیم در ایران می‌تواند باعث بر هم خوردن ثبات خاورمیانه از طریق غیر قابل پیش بینی شود.