ترامپ: مناقشه "بزرگ" با کره شمالی بعید نیست


اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای از رئیس جمهور چین به سبب تلاشش برای رفع نگرانی‌ها درباره مساله کره شمالی تشکر کرد و او را "یک مرد خیلی خوب" خواند که به کشورش عشق می ورزد.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت امکان بروز یک مناقشه "بزرگ" با کره شمالی بر سر برنامه های اتمی و موشکی این کشور وجود دارد اما او در تلاش است راه حلی دیپلماتیک پیدا کند.

 

او در این مصاحبه که در کاخ سفید انجام شد گفت: این احتمال هست که کار ما به یک مناقشه عمده و واقعا بزرگ با کره شمالی بکشد. صد درصد.

 

با این حال او افزود که می خواهد این بحران را به طور مسالمت آمیز حل کند و دولت او مجموعه تازه ای از تحریم های اقتصادی را در این ارتباط آماده می کند در حالی که گزینه نظامی را نیز رد نمی کند.

 

او گفت: ما خیلی دوست داریم که این مساله به صورت دیپلماتیک حل شود اما خیلی دشوار است.

 

این اظهارات ترامپ در حالی مطرح شده که شورای امنیت سازمان ملل قرار است امروز جمعه برای بحث درباره مساله کره شمالی نشست داشته باشد.

 

همزمان رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا می گوید که چین به آمریکا گفته که اگر کره شمالی بار دیگر آزمایش اتمی انجام دهد تحریم های تازه ای علیه آن وضع خواهد کرد.

 

ترامپ کمی پس از پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که چین به اندازه کافی برای مهار کره شمالی تلاش نمی کند و اشاره کرده بود که آمریکا ممکن است به طور یکجانبه و بدون کمک چین اقدام کند.

 

با این حال او در مصاحبه با رویترز گفت که شی جینپینگ رئیس جمهور چین "مسلما نمی خواهد شاهد هرج و مرج و کشتار باشد."

 

او که چند هفته پیش میزبان رهبر چین در فلوریدا بود گفت: او مرد خیلی خوبی است و من او را خوب شناخته ام.

 

او اضافه کرد: او به چین و مردم کشورش عشق می ورزد. می دانم که مایل است بتواند کاری کند، اما شاید نتواند.

 

تنش میان آمریکا و کره شمالی در هفته های اخیر به شدت بالا گرفته است. دو کشور ضمن مشاجره یکدیگر را تهدید کرده اند. این همزمان با آزمایش های مکرر موشکی کره شمالی است که علیرغم درخواست بین المللی برای توقف آن انجام می شود.

 

آمریکا این هفته اعلام کرد قصد دارد یک سیستم دفاع موشکی در کره جنوبی را "ظرف چند روز" فعال کند و تحریم های کره شمالی را تشدید کند.

 

پیش از آن آقای ترامپ اعلام کرد که آمریکا یک ناوگروه هواپیمابر را برای گشت زدن در آب های شبه جزیره کره اعزام می کند.

 

کره شمالی هم تهدید کرد "حمله ای فوق قدرتمند و بازدارنده" علیه "تعرض" آمریکا انجام خواهد داد.