سوپرمارکت‌های قطر به تصرف ترکیه درآمد /چرا اردوغان پشت سر دوحه ایستاد؟ /آرایش نظامی سربازان ترکیه در پایگاه‌های نظامی قطر


بی بی سی در گزارشی به اشتراکات میان دوحه و آنکارا و دلیل حمایت ترکیه از قطر در بحران اخیر می نویسد.

 به گزارش نامه نیوز به نقل از بی بی سی، «از ترکیه برای شیر ممنونیم»؛ پستی که به همراه تصویری از یک سوپر مارکت در قطر در اکانت یک کاربر قطری منتشر شده است، سوپرمارکتی که قفسه های آن پر از شیشه های شیر برند ترکیه است.

 

اواخر هفته گذشته، شیرتازه، ماست، مرغ و اب میوه از ترکیه به دوحه منتقل شدند، کشوری که به دلیل بحران اخیر خلیج فارس، که بدترین بحران برای این کشور در چند دهه اخیر به شمار می رود با بحران محصولات غذایی تازه مواجه شده است.

 

روز سه شنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه انزوای قطر را غیرانسانی و برخلاف ارزش های اسلامی خواند و آن را با حکم اعدام مقایسه کرد.

 

قرار است وزیر خارجه ترکیه امروز چهارشنبه برای گفت وگو درباره بحران قطر به دوحه سفر کند.

 

در حالی که عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر روابط خود را به طور کامل با قطر قطع کردند و این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کردند، واکنش کامل ترکیه تلاش برای خودداری از جانبداری و درخواست گفت وگو میان دو طرف بوده است. اما 2 روز قبل انکارا حمایت خود را به طور کامل از دوحه اعلام کرد.

 

تصویب طرح قانونی کردن اعزام سربازان ترکیه به قطر در پارلمان این کشور پیام روشنی را به جامعه بین المللی ارسال کرد: دوحه تنها نیست.

 

در حقیقت این طرح 2 سال بود که در انتظار تصویب نمایندگان پارلمان ترکیه به سر می برد اما در زمان وقوع بحران  قطر این طرح نیز به سرعت به تصویب رسید.

 

دو کشور در سال 2015 پروتکل نظامی را در سال 2015 امضا کردند و ترکیه پایگاه نظامی را در قطر تاسیس کرد. این برای نخستین بار است که یک کشور در منطقه خاورمیانه میزبان پایگاه نظامی ترکیه است. اکنون 100 سرباز ترکیه در این پایگاه نظامی حضور دارند، این در حالی است که این پایگاه نظامی ظرفیت میزبانی از 5 هزار سرباز را دارد.

 

آنکارا دوحه را یکی از کلیدی ترین متحدان خود می داند آن هم به ویژه پس از افزایش انزوای بین المللی ترکیه پس از کودتای تابستان گذشته در این کشور.

 

اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل, قطر

 

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، اولین رهبر یک کشور بود که پس از کودتا تابستان گذشته در ترکیه حمایت خود را از اردوغان اعلام کرد.

 

گزارش های دیگری نیز وجود دارد که علاوه بر این اعلام حمایت، قطر 150 واحد از نیروهای ویژه نظامی خود را برای حفاظت از اردوغان پس از کودتا به ترکیه ارسال کرده بود.

 

دولت های دو کشور ترکیه  و قطر همچنین مواضع ایدئولوژیکی مشابهی دارند. دو کشور همچنین تمایلات مشابهی در قبال تهران دارد. دوحه و آنکارا می دانند که ایران یکی از بازیگران کلیدی منطقه است و به دنبال برقراری روابط بهتر در مقایسه با مواضع عربستان سعودی درقبال ایران. قطر همچنین سرمایه گذاری  گسترده ای در ترکیه انجام داده است.

 

صادرات ترکیه به قطر بیش از 330 میلیارد دلار ارزش دارد و امارات متحده عربی نیز به دنبال توافقات تسلیحاتی با شرکت های دفاعی ترکیه است.