شاکی پرونده پولانسکی، خواستار عفو برنده نخل طلا شد


اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی, پرونده پولانسکی

زنی که در ۱۳ سالگی از سوی «رومن پولانسکی»، کارگردان مطرح سینما مورد تعرض قرار گرفته بود، از دادگاه می‌خواهد که به این پرونده پایان دهد.

 به گزارش ایسنا به نقل از «بی.بی.سی»؛«رومن پولانسکی»، کارگردان فرانسوی ـ لهستانی که ۴۰ سال است به خاطر تجاوز به دختری ۱۳ ساله از آمریکا متواری است، باز هم خبرساز شده است. این بار «سامانتا گایمر» ـ قربانی این پرونده ـ از طریق وکیل خود از دادگاه خواهد خواست که به این پرونده پایان دهد.

 

گایمر پیش از این هم اعلام کرده بود که پولانسکی را بخشیده، اما حالا وکیل دعاوی او در گفت‌وگو با «رویترز» گفته است: «او با همسرش به دادگاه می‌آید، چون از این که این پرونده ۴۰ سال در جریان است، خسته شده. او می‌خواهد این جریان تمام شود.»

 

دادگاه مذکور در لس‌آنجلس برگزار می‌شود و وکیل «گایمر» قصد دارد در آن مقامات اروپایی را به لغو حکم قانونی علیه «پولانسکی» و دستور محاکمه او ترغیب کند. با این حال، دادگاه باید تصمیم بگیرد که شهادت خانم «گایمر» نقشی در تغییر حکم قانونی «پولانسکی» خواهد داشت یا نه.

 

سازنده فیلم‌هایی چون «پیانیست» و «محله چینی‌ها» ۴۰ سال است به سبب اتهام تجاوز به دختری ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ از ترس محاکمه سنگین از آمریکا فرار کرده و در پاریس زندگی می‌کند، چرا که فرانسه یکی از معدود کشورهای اروپایی است که مانع استرداد شهروندان خود به آمریکا می‌شود.

 

پولانسکی پس از اعتراف به جرم تجاوزش در سال ۱۹۷۷ میلادی، ۴۲ روز را در زندانی در ایالت کالیفرنیا سپری کرد و سپس آزاد شد اما در سال ۱۹۷۸ زمانی که یک قاضی در تلاش بود مجددا پرونده او را به جریان بیاندازد و مجازاتی سنگین برای او صادر کند به فرانسه گریخت.

 

او در سال ۲۰۰۹ در سوئیس دستگیر شد و ۱۰ ماه را در حصر خانگی به سر برد اما دولت سوئیس در نهایت تقاضای دولت آمریکا مبنی بر استرداد «پولانسکی» را نپذیرفت و او را آزاد کرد.

 

آمریکا در سال ۲۰۱۵ از دولت لهستان نیز خواست تا «پولانسکی» را تحویل دهد اما دادگاه عالی این کشور اعلام کرد او دوران محکومیت خود را با توافق طرفین دعوی گذرانده است.

 

کارگردان فیلم‌هایی چون «چاقو در آب»، «تنفر»، «بن‌بست»، «قاتلین بی‌باک خون‌آشام»، «بچه رزماری»، «محله‌ چینی‌ها»، «پیانیست» و  «ونوس در پوست خز»، جدیدترین فیلمش با عنوان «بر اساس یک داستان واقعی» را در جشنواره کن ۲۰۱۷ به نمایش درآورد.