کلاه سبزها و تاکتیک های آنها در حلب/ چگونه جبهه النصره در «خان طومان» شکست خورد؟ - تاکتیک های کلاه سبزهای ارتش در حلب

برگزیده ها کلاه سبزها و تاکتیک های آنها در حلب/ چگونه جبهه النصره در «خان طومان» شکست خورد؟ سرنوشت جنگ ژئوپولیتیک سوریه به سرنوشت حلب گره خورده است هر یک از طرفین چه دولت سوریه و چه تروریست ها بتوانند بر کل حلب مسلط شوند قادر خواهند بود با توجه به موقعیت استراتژیکی این شهر روند وقایع را به نفع خود به پیش ببرند.

 پایگاه خبری تحلیلی العهد در مقاله‌ای به قلم «حسین مرتضى» نوشت: اگر سیر عملیات‌های نظامی را در حلب دنبال کنیم، قطعا مطمئن خواهیم شد که تحولات چند روز پیش حلب کاملا با عملیات‌های مناطق حومه جنوبی این استان ارتباط تنگاتنگی دارد؛ مناطقی که پاکسازی و آزادسازی آن در تامین امنیت ورودی‌های حلب ضروری بود.

 

به گزارش برگزیده ها این پایگاه در ادامه نوشت: گروه‌های تروریستی و کشورهای حامی آنها فقط در حمله به حومه جنوبی حلب ناکام نشدند، بلکه ارتش سوریه و متحدانش به تاکتیک‌های جدیدی بعد از رسیدن نیروهای ویژه موسوم به کلاه سبزهای ایرانی به حومه جنوبی حلب دست پیدا کردند که توانستند بوسیله این تاکتیک‌ها شکست‌های سنگینی را به تروریست‌ها حواله کنند.

 

گفته می‌شود رزمندگان تیپ 65 نوهد از نیروهای تکاور ارتش جهموری اسلامی ایران است که آموزش‌هایی را در سطح عالی دیده‌اند و از یگان‌های عملیات ویژه ارتش این کشور به حساب می‌آیند. ویژگی بارز این نیروها بهره‌مندی از توان واکنش سریع است و آموزش‌های لازم را نیز در زمینه جنگ با گروه‌های تروریستی گذرانده‌اند.

 

العهد افزود: آنچه که موازنه قدرت را در حومه حنوبی حلب تغییر داد مجهز بودن نیروهای ارتش سوریه و کلاه سبزهای ایرانی به دستگاه‌های الکترونیکی مخصوص کنترل و نظارت و دستگاه‌های ارتباطی مدرنی که سامانه‌های اطلاعاتی ترکیه و آمریکا قادر به ردیابی آنها نیستند.

 

این تحول در عرصه میدانی سوریه مخصوصا در حلب ریشه‌ای است؛ هم اکنون ارتش سوریه و متحدانشان شروع به چیدن میوه‌هایی کرده‌اند که قبلا آنرا کاشته‌ بودند. مرحله جدیدی در جنگ سوریه آغاز شده است؛ چراکه نیروهای تازه‌ای که به سوریه آمده‌اند نیروهای عادی نیستند و این نیروها نخبگان ارتش ایران هستند که دوره‌های آموزشی مختلفی از جمله آزادی گروگان‌ها، مبارزه با اغتشاشگران و ... را سپری کرده‌اند.

 

نتیجه حضور این نیروها در حمله بزرگ منطقه «خان طومان» در حومه جنوبی حلب آشکار شد؛ حمله‌ای که همه امکانات فراهم بود تا بزرگترین حمله‌ای باشد که حلب از زمان آغاز جنگ به خود ببیند. این حمله رزمندگان کلاه سبز و نیروهای ارتش سوریه را به سمت کمینی هدایت کرد ک تا نقطه تحولی در تاکتیک‌های مرسوم نظامی و اطلاعات امنیتی که عملیات‌های نظامی را براساس آن طراحی می کنند، ایجاد کند. این تحول همان چیزی است که سرکردگان النصره در مورد آن صحبت می‌کنند و حتی سوال بزرگی است که دستگاه‌های جاسوسی آنها از پاسخ دادن به آن عاجز مانده‌اند.


پایگاه خبری العهد در ادامه نوشت: سرکردگان النصره تعجب می‌کنند که چگونه نقشه عملیات آنها با جزئیات دقیق به دست ارتش سوریه و کلاه سبزهای ایرانی رسیده است! اطلاعاتی که آنها مراقب بودند، مبادا فاش شود و برای اینکه مراتب امنیتی آن حفظ شود آنرا مستقیما بین یکدیگر رد و بدل می‌کردند. دستیابی به اطلاعات عملیات تروریست‌ها پیروزی ارتش سوریه و کلاه سبزها را رقم زد تا جاییکه این پیروزی باعث شد فرماندهان النصره همدیگر را متهم به خیانت کنند.

 

العهد در خصوص فرماندهان نیروهای کلاه سبز نوشت: فرماندهان این نیروها از پیشکسوتانی هستند که تجربه حضور در چندین جنگ را دارند، مهم‌ترین این جنگ‌ها، جنگ شهری خرمشهر اوایل جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است.

 

این نیروها تاکتیک «حلقه مستمر آتش» که متشکل از تیراندازی‌های توپخانه‌ای، شلیک‌های موشک گراد و حملات هوایی بود، به کار گرفتند؛ تاکتیکی که در فروپاشی گروه‌های تروریستی نقش چشم‌گیری داشت. آنها به سمت خطوط امدادی و فراری تروریست‌ها که دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه و عربستان برای آنها مشخص کرده بودند، آتش گسترده‌ای گشودند.

 

قدرت و توان تروریست‌ها را در محور‌های «زیتان»، «برنه» و «القعجیه» دگرگون ساختند و توانستند تعداد انبوهی از ماشین‌های نظامی، تانک‌ها و نفربرهای جبهه النصره را منهدم و خان طومان را به آتش فشانی تبدیل کنند که از هر سمت آن آتش فواره می‌کرد.


در این کمین طبق اعتراف گروهای تروریستی 200 تن از عناصر آنها به هلاکت رسیدند؛ تروریست‌ها همچنین اعتراف کردند که علت پیروزی ارتش سوریه و متحدانش استفاده از اسلوب جدید بود و این بزرگترین کمینی بود که ما در آن افتادیم.


اما شکست سنگین تروریست‌های النصره در عملیات‌های حومه حنوبی حلب موجب شده است تا این تروریست‌ها در مقابل این شکست بزرگ از مردم بی دفاع  حلب انتقام گیرند، این روزها تروریست‌ها حلب را هدف حملات خمپاره‌ای خود در سایه سکوت کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی قرار می‌دهند، سکوتی که نقش کشور‌های ترکیه و عربستان در این حملات را بیشتر ثابت می‌کند.

منبع: دفاع پرس


تاکتیک های کلاه سبزهای ارتش در حلب

تاکتیک های کلاه سبزهای ارتش در حلب

برگزیده ها: کلاه سبزها و تاکتیک های آنها در حلب/ چگونه جبهه النصره در «خان طومان» شکست خورد؟



,