عارف: ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها ظلم در حق رسانه‌هاست


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,عارف

رئیس فراکسیون امید با درخواست از رسانه‌ها برای نقد منصفانه عملکرد این فراکسیون و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، رعایت منافع ملی از سوی مسئولان و رسانه‌ها را امری ضروری برشمرد و تاکید کرد: ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها با تفسیری خاص از منافع ملی ظلم در حق رسانه‌هاست.

به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در دیدار با جمعی از مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاری‌ها با تبریک در پیش بودن روز قلم به صاحبان قلم و اندیشه، به نقش و تأثیرگذاری رسانه‌های مستقل در تثبیت گفتمان اصلاح طلبی اشاره کرد و گفت: رسانه‌های مستقل علی رغم محدودیت‌های فراوان در دهه اخیر با شناخت و درک صحیح از اوضاع کشور و همراهی با گفتمان اصلاح طلبی مسیر خوبی را آغاز کردند و همین مسیر باید با جدیت دنبال شود.

 

وی با اشاره به نقش آفرینی رسانه‌ها در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا تاکید کرد: پیروزی جریان اصلاح طلب در انتخابات‌های اخیر با میدان داری به موقع رسانه‌ها اعم از مطبوعات و فضای مجازی رقم خورد و محدودیت‌های تحمیل شده نتوانست مانع از نقش آفرینی مؤثر و هدفمند رسانه‌های مستقل شود.

 

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت توجه رسانه‌ها به منافع ملی تاکید کرد و گفت: مهم‌ترین اصل برای رسانه‌ها باید رعایت منافع ملی باشد البته ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها با تفسیری خاص از منافع ملی هم ظلم در حق رسانه‌ها است. مسئولان باید بیش از همه منافع ملی را رعایت کنند و اگر خودشان سخنانی را مطرح می‌کنند که آرامش کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهد رسانه‌ها را متهم به ضدیت با منافع ملی نکنند.

 

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در بخش دیگری از سخنان خود به سرمایه اجتماعی خلق شده در انتخابات‌های اخیر اشاره کرد و با مرور عملکرد جریان اصلاح طلب در ادوار مختلف، یادآور شد: بعد از دوم خرداد 76 که جریان اصلاح طلب توانست وارد قدرت شود همواره عملکرد این جریان با فراز و فرودهایی همراه بود فرصت‌هایی خلق شد و فرصت سوزی‌هایی هم صورت گرفت. در دهه 80 علی‌رغم آنکه فاصله زیادی با دوران اصلاحات ایجاد نشده بود اما نتوانستیم در انتخابات‌های مجلس هفتم و هشتم دستاورد بالایی داشته باشیم البته سهم رد صلاحیت‌های گسترده در عدم پیروزی در این انتخابات‌ها هم مؤثر بود، اما نبود وحدت و انسجام و یک مرکز فرماندهی و مدیریت در جریان اصلاح طلب یکی از مهمترین دلایل عدم توفیق این جریان در انتخابات‌های مختلف در دهه 80 بود.

 

وی در همین زمینه ادامه داد: در دهه 90 علی رغم وحود محدودیت ها و فضایی خاص در کشور و بی انگیزگی بخشی از جریان اصلاح طلب توانستیم در انتخابات 92 اولین گام را با موفقیت برداریم و برخی از نخبگان اصلاح‌طلب که تصور پیروزی در آن انتخابات برای آنها محال بود بعد از انتخابات به تحلیل اشتباه خود از وضعیت کشور پی بردند.

 

عارف به تشکیل شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات مجلس دهم اشاره کرد و گفت: بی‌شک مهمترین دستاورد تشکیل شورای عالی اصلاح طلبان انسجام بخشی این جریان بود به گونه‌ای که حتی رقیب در انتخابات اخیر به الگو برداری از شورای عالی اصلاح طلبان روی آورد که البته به دلایل مختلف موفق نشدند.

 

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان خاطرنشان کرد: در دهه گذشته جریان اصلاح‌طلب شوراها و جبهه‌های بعضاً مختلفی داشتند ولی در انتخابات‌های آن زمان پیروزی چشم گیری حاصل نشد چرا که یک مرکز فرماندهی و مدیریت با حضور همه جریانات اصلاح طلب در آن زمان وجود نداشت ولی شورای عالی سیاست گذاری تلاش کرد وحدت فرماندهی را در این جریان برای انسجام بخشی ایجاد کند که نتیجه آن پیروزی در انتخابات‌های اخیر بود.

 

وی با گلایه از  برخی سخنان چهره‌های اصلاح‌طلب که اتهاماتی را متوجه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان می‌کنند، تاکید کرد: شخصاً به عنوان رئیس شورای عالی سیاست گذاری مجددا از همه نخبگان می خواهم انتقادها و پیشنهادهای خود را برای اصلاح ساز و کار شورای عالی مطرح کنند و از رسانه‌های اصلاح طلب هم می‌خواهم که بسترساز نقد عملکرد شورای عالی اصلاح طلبان با پیش فرض حفظ انسجام و وحدت این جریان باشند اما مطمئناً برخی هجمه‌ها به شورای عالی با برنامه‌ریزی و با هدف از بین بردن انسجام اصلاح‌طلبان است.

 

رئیس فراکسیون امید به عملکرد فراکسیون متبوع خود اشاره کرد و گفت: شاید توقع این بود فراکسیون امید بتواند نماد بیرونی بهتری از خود نشان دهد ولی اگر منصفانه قضاوت کنیم حضور اعضای فراکسیون امید در مجامعی از جمله هیات نظارت بر مطبوعات، کمیسیون ماده 10 احزاب و نیز هیات نظارت بر انتخابات شوراها باعث اقدامات مؤثر و ارزشمندی در این مجامع شده است که نمونه اخیر آن انتخابات شوراها و نقش مؤثر اعضای فراکسیون امید در هیات نظارت بر انتخابات شوراها بود که نگذاشتند حق هیچ یک از نامزدهای محترم پایمال شود و در نتیجه لیست امید در اکثر کلان شهرها مورد استقبال مردم عزیزمان قرار گرفت.

 

عارف با درخواست از رسانه‌ها برای نقد منصفانه عملکرد فراکسیون امید، خاطرنشان کرد: هدف اصلاح طلبان حفظ فضای آرامش در کشور است تند حرف زدن هنر نیست. عده‌ای می‌خواهند آرامش کشور را با بهانه‌های مختلف از بین ببرند و اصلاح طلبان نباید بهانه به دست افرادی بدهند که حیات خود را در فضای تشنج و درگیری  می‌بینند.