محسن هاشمی : سرلیستی‌ در انتخابات شورا موضوعی فرعی است/بارها لیست اموال خود را به قوه‌قضاییه اعلام کرده‌ایم


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,محسن هاشمی

مدیرعامل پیشین شرکت بهره‌برداری مترو احتمال سرلیستی‌اش در لیست اصلاح طلبان را موضوعی فرعی نامید. 

به گزارش ایسنا، محسن هاشمی ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه در آستانه انتخابات سرنوشت ساز شورای شهر و ریاست جمهوری هستیم گفت: امیدوارم حضور مجدد روحانی در انتخابات و تداوم حضورش در سمت رئیس جمهور موجب برگشت کشور به دوران عقلانیت و اعتدال باشد.

 

وی با بیان اینکه در طول 37 سال گذشته، کشور بحران‌های زیادی را از سر گذرانده گفت: با عقلانیت و رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری موضوعات را حل کردیم و بعد از جنگ تحمیلی نیز با تلاش آیت الله هاشمی رفسنجانی دوران توسعه کشور و بازسازی مناطق جنگ زده و افزایش تولید و اشتغال در دستور کار قرار گرفت و تلاش کردیم رفاه نسبی را برای همه افراد اعم از فرهیختگان، کارآفرینان و ... ایجاد کنیم و در ادامه دولت سازندگی، دولت اصلاحات هم این مسیر را ادامه داد به گونه‌ای که در ارتباط با جهانیان توانستیم روابط خوبی را برقرار کنیم.

 

وی با بیان اینکه در دولت‌های اصلاحات و سازندگی این امکان فراهم شد که کشور در مسیر توسعه قرار گیرد و کم کم به وضعیت مطلوبی رسیدیم و حتی در حوزه اقتصاد توانستیم به صادرات روی آوریم گفت: اما در دولت نهم و دهم کم کم با تندروی‌هایی که شاهد بودیم، برگشت به عقب داشتیم و تمام مشکلات ما با دنیا به تحریم کشیده شد. به همین دلیل است که با وجود سندی به نام "برجام" هنوز برخی مشکلات باقی مانده و نتوانستیم به شرایط 12 سال قبل برگردیم و امیدواریم با انتخابروحانی، دوباره خیز جدید داشته باشیم و کم کم در طول هشت سال به وضعیت عقلانیت برسیم.

 

هاشمی با بیان اینکه در دولت گذشته مردم هم دچار تناقض شده و حالت دو قطبی بین مردم روز به روز افزایش می‌یافت و به فرهیختگان نیز توهین می شد گفت: در سال 88 اوج دو قطبی و از بین رفتن اعتماد بین جریان‌های سیاسی را شاهد بودیم که اگر صحبت‌های آیت الله هاشمی در نماز جمعه نبود بخش زیادی از نیروهای انقلاب که گه گاه به آنها فتنه گر هم می‌گفتند از انقلاب زده می‌شدند.

 

وی با بیان اینکه باید همه اقدامات از مسیر عقلانیت و خرد جمعی پیروی کند، به مسئله مسکن مهر اشاره کرد و گفت: مسکن مهر می‌توانست پروژه‌ای منطقی و مشکل گشا برای مردم باشد اما نگاه پوپولیستی به کارها سبب دور شدن آن از عقلانیت شده؛ در حالیکه مسکن مهر می‌توانست راهگشا باشد اما از آنجاییکه خرد جمعی در این تصمیم گیری حاکم نبود و آرامشی در اجرا وجود نداشت و می‌خواستند سریع‌تر و با ارزانترین قیمت آن را بسازند، شاهد بودیم که طرح مناسب اجرا نشد و حتی دریافت کنندگان مسکن مهر نیز از کیفیت این خانه‌ها راضی نیستند، در حالیکه مسکن مهر می‌توانست یک پروژه بزرگ شهرسازی باشد.

 

هاشمی با بیان اینکه کشور را باید به وضعیتی برگردانیم که مسئولان از عوام فریبی بپرهیزند و واقعیت را به مردم گفته و بر اساس آن تصمیمات منطقی که باعث رشد کشور می‌شود، اتخاذ کنند گفت: تنها در این شرایط است که می‌توانیم به قول رفاه نسبی که به مردم داده بودیم عمل کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت شورای شهر چهارم با بیان اینکه اکثرا افراد انتقاداتی به بدنه شهرداری دارند و عمده مشکلات را متوجه شهرداری می‌دانند به ایسنا گفت: گویا همه نقش شورای شهر را فراموش کردند و باید بگویم اگر امروز شهرمان دچار مشکلاتی است همه تقصیرها را به گردن مجری نیندازیم چرا که این وضعیت نتیجه قصور ناظرین نیز هست، چرا که نقش شوراهای شهر در هدایت شهرداری بسیار مهم است و اگر شورا در آینده به مسئولیت خود عمل نکند مطمئنا حوادث 12 سال اخیر دوباره تکرار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه بحث ما در حال حاضر انتخاب شهردار نیست چرا که معتقدیم باید اعضای شورای شهر متخصص وارد شورا شوند ادامه داد: در حال حاضر اولویت انتخاب اعضای شورای شهر است چرا که باید اعضای متخصصی وارد شورا شوند که با جدیتی که در خود سراغ دارند با تمام بی قانونی‌ها در شهر مبارزه جدی کنند چرا که قرار نیست اعضای شورا فقط شهردار را انتخاب کرده و بعد از آن شهردار را رها کنند تا هر کاری که دلش خواست در طول چهار سال انجام شود.

 

مدیرعامل پیشین شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به نقش تاثیرگذار شورای شهر به موضوع مونوریل در تهران اشاره کرد و گفت: در زمانی که احمدی نژاد شهردار تهران بود، شورای شهر آبادگران نیز فعالیت می‌کردند و در همان زمان موضوع ساخت مونوریل مطرح شد و من به عنوان مدیرعامل مترو به شورای شهر رفته و با وجود آنکه نظرم مخالف شهردار بود اما با جدیت مخالفتم را اعلام کردم و خواستم که شورای شهر نیز به دلایل کارشناسی با این موضوع مخالفت کند که نهایتا شورای شهر آن موقع نیز رای به ساخت مونوریل نداد و عملا طرح اجرا نشد.

 

وی افزود: هر چند که مجری شورا را دور زد و با استفاده از بخش خصوصی در صادقیه اقدام به احداث مونوریل کرد. حتی ستون‌های آن نیز ساخته شد. نهایتا با رفتن احمدی نژاد از شهرداری این موضوع مسکوت ماند و در دوره بعدی نیز پایه‌های آن بریده شد. هر چند که هیچ کس نپرسید که این هزینه‌ها از کدام محل بوده ؟ اما نشان می‌دهد که نقش شورای شهر چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد. هر چقدر که جلوتر آمدیم و در طول 12 سال اخیر، گویا یک حالت به اعضای شورای شهر دست داده که آنها نمی‌توانند نقش موثری داشته باشند؛ باید این ذهنیت تغییر کند چرا که شورای شهر نقش 90 درصدی در پیشبرد اهداف شهر دارد.

 

وی با بیان اینکه شورای شهر می‌تواند مانع اجرای پروژه‌های غیرکارشناسی شود گفت: در حال حاضر می‌بینیم که «پل صدر» به عنوان یک پروژه غیر کارشناسی مطرح می‌شود و شورای شهر می‌توانست مانع اجرای این پروژه شود. حتی اعضای شورای اصلاح طلب نیز با وجود آنکه در اقلیت بودند می‌توانستند مانع هزینه‌کردهای غیر کارشناسی باشند.

 

به گزارش ایسنا، وی در مورد گمانه‌زنی‌های سرلیستی‌اش در لیست اصلاح طلبان به ایسنا گفت: بحث سرلیستی یک موضوع فرعی است چرا که همه ما در صورت راهیابی به شورای شهر یک رای داریم و این یک رای باقی می‌ماند چه سرلیست باشیم و چه ته لیست. مهم این است که مردم به ما اطمینان کرده و رای بدهند.

 

هاشمی در پاسخ به این سوال که در صورت راهیابی‌تان به شورا آیا بحث واگذاری املاک و تحقیق و تفحص از شهرداری را که در شورا و مجلس مسکوت مانده را پیگیری می کنید یا نه؟ اظهار کرد: معتقدم آنطور که در بحث حقوق‌ها، تبلیغات رسانه‌ای شد، در خصوص واگذاری املاک این اتفاق نیفتاد اما این مسئله پاشنه آشیل است و خوشبختانه توسط قوه قضاییه در حال پیگیری است و شنیده‌ام که برای تمام کسانی که در این موضوع دخیل بوده‌اند پرونده تشکیل شده اما باید اعلام کنم که من به شفاف سازی در شهرداری و مدیریت شیشه‌ای اعتقاد دارم.

 

وی همچنین در مورد شائبه ناایمن بودن مترو و فرو نشست‌های زمین نیز گفت: از سال 84 تا اواخر 89 مدیرعامل شرکت مترو بوده و تا سال 92 هم عضو هیات مدیره مترو بوده‌ام و تا آن زمان نیز طراحی و مطالعات ساخت 7 خط مترو به طور دقیق انجام شده و حتی مکان ایستگاه‌ها نیز مشخص شده بود. تا زمانی که من در مترو بودم خطوط 1، 2، 4 و 5 به طول 130 کیلومتر و حدود 100 ایستگاه افتتاح شده بود و با ورود چهار دستگاه  تی بی ام ساخت تونل های خطوط دیگر نیز آغاز شده بود.

 

وی با بیان اینکه 3.5 سال است که قالیباف به مترو توجه ویژه‌ای دارد گفت: در گذشته شهرداری اولویت جدی به مترو نمی‌داد و بحث ساخت پل صدر و تونل نیایش از مترو جدی‌تر گرفته می‌شد اما ناگهان قالیباف بر روی مترو حساس شد و در این مورد نیز از وی تشکر می‌کنیم چرا که پیگیری‌های جدی‌تر باعث شد که ساخت تونل‌های مترو با سرعت و جدیت بیشتری دنبال شود و پول مناسبی نیز تزریق شد اما به نظر می رسد عجله‌ای در راه اندازی‌ها وجود دارد و آن چیزی که راه اندازی می‌شود برای بارگذاری نیست.

 

هاشمی با بیان اینکه در سال 92 و در آستانه انتخابات فشار شدیدی وارد شد که بخشی از خط سه راه اندازی شود و حالا هم به دنبال این هستند که خط 6 و 7 راه اندازی شود تصریح کرد: این مسئله را به فال نیک می‌گیریم اما گه گاه این حس ایجاد می‌شود که مترو ایمن نیست که این حرف‌ها قابل بررسی است و من نمی‌خواهم ایمن نبودن مترو را تایید کنم اما باید بگویم که نباید جان شهروندانمان را به دلیل پدیده‌های سیاسی به خطر بیاندازیم.

 

وی با اشاره به اینکه متروی تهران همیشه منتظر کمک دولت‌ها بوده است گفت:‌ از روحانی می‌خواهم که به متروی تهران کمک کند تا حداقل بتوانیم 2000 دستگاه واگن تهیه و سایر تجهیزات را تامین کنیم تا مترو امن‌تر شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا حاضرید لیست اموال خود را به قوه قضاییه اعلام کنید؟ گفت:‌ بارها لیست اموال خود را به قوه قضاییه اعلام کردیم و حتی در انتهای دولت آیت الله هاشمی، آیت الله یزدی اعلام کرد که اموال هاشمی نه تنها زیاد نشده که کم هم شده است، اما نتیجه چه شد!؟ با وجود آنکه لیست اموالمان را بارها اعلام کردیم اما از هواپیمایی ماهان تا برج فلان را به خانواده‌مان نسبت دادند و به جای آنکه نظام این موضوع را مثبت در نظر بگیرد اما تخریب شدیم و باید بگویم خانواده‌ای که باید افتخار نظام باشد تبدیل به سوژه‌ای برای تخریب شد. موضوع ارائه لیست اموال کاندیداها و مسئولان تنها سوژه‌ای برای رای جمع کردن است.