مشاهده لحظه تبدیل نور به انرژی در سلول خورشیدی


اخبارعلمی ,خبرهای  علمی, تبدیل نور به انرژی

محققان آمریکایی موفق شدند برای اولین بار لحظه تبدیل نور به انرژی را در سلول‌های خورشیدی مشاهده نمایند.

 به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، محققان آزمایشگاه "آمس"(Ames) که متعلق به وزارت انرژی آمریکاست، موفق شدند لحظه تبدیل نور به انرژی در سلول‌های خورشیدی را که تنها یک تریلیونم ثانیه طول می‌کشد، مشاهده کنند.

 

ایجاد الکترون‌های آزاد و حفره‌های متناظر آنها بخشی از فرآیندهای کلیدی در سلول‌های "فوتوولتائیک"( photovoltaic) است که هنوز بخش‌های زیادی از آن نیاز به مطالعه و تحقیق دارد.

 

محققان آزمایشگاه "آمس" با استفاده از طیف‌سنجی فرکانس پایین و استفاده از فناوری فوق‌العاده جدید موسوم به " اورگانومتالیکس"( Organometallics) موفق شدند از لحظه برخورد ذرات نور به سلول خورشیدی و تبدیل‌ آنها به انرژی تصویربرداری کنند.

 

"جیگانگ وانگ"(Jigang Wang) محقق ارشد این پروژه گفت: این دستگاه‌ها فوق‌العاده جدید و منحصربفرد هستند و می‌توانند روند حرکت ذرات فوتونی نور را دنبال کنند اما هنوز بخش‌هایی از روند تبدیل انرژی ناشناخته باقی مانده است.

 

وی افزود: در پروسه طبیعی فتوسنتز در گیاهان نیز روند مشابهی صورت می‌گیرد و اگر ما بتوانیم این روند را به خوبی درک کنیم قادر به کنترل آن نیز خواهیم بود.

 

برای مشاهده روند تبدیل نور به انرژی محققان علاوه بر تجهیزات مدرن از محاسبات دقیق رایانه‌ای و دانش محققان مطرح در این زمینه به همراه چندین نظریه تئوری  بهره برده‌اند.

 

نتایج این تحقیق در نشریه علمی Nature Communications  منتشر شده است.