"جونو" بر فراز طوفان مشتری پرواز کرد/ تصاویر در روزهای آینده می‌رسد


اخبارعلمی,خبرهای  علمی ,مشتری

فضاپیمای جونو امروز صبح با موفقیت بر فراز طوفان بزرگ مشتری پرواز کرد. این نزدیک‌ترین فاصله یک فضاپیما با سیاره مشتری در طول تاریخ بوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، کاوشگر جونو طبق اعلام قبلی صبح امروز(سه‌شنبه) بر فراز نقطه قرمز عظیم مشتری که دچار طوفان گازی بزرگی با 10 هزار مایل وسعت شده است، پرواز کرد.

 

این اولین باری است که انسان موفق به مشاهده نزدیک ویژگی‌های عظیم این طوفان که از سال 1830 کشف شده، گشت. این منطقه احتمالا از 350 سال پیش این چنین درگیر طوفان بوده است.

 

جونو در ارتفاع 9 هزار کیلومتری بر فراز طوفان نقطه قرمز عظیم مشتری به پرواز درآمد که تاکنون هیچ فضاپیمایی موفق نشده بود تا این مقدار به مشتری نزدیک شود.

 

اسکات بولتن، محقق ارشد جونو از موسسه تحقیقاتی جنوب غربی در سن آنتونیو می‌گوید: نقطه قرمز عظیم اسرارآمیز مشتری احتمالا شناخته‌شده‌ترین ویژگی این سیاره به حساب می‌آید. این طوفان قرن‌هاست که روی بزرگترین سیاره منظومه شمسی می‌وزد.

 

اخبارعلمی,خبرهای  علمی ,مشتری

 

قرار بود جونو به کمک تجهیزات علمی خود با شیرجه‌ای تاریخی به نقطه قرمز عظیم مشتری به مطالعه عمق و ریشه این طوفان بپردازد تا دانشمندان به درک درستی از نحوه عملکرد این طوفان دست یابند.

 

این ماموریت بخشی از ششمین پرواز علمی جونو بر فراز این ابر گازی عظیم اسرارآمیز بود.

 

ناسا قصد دارد با کاوش‌های پرواز اخیر جونو، پرده از راز عملکرد بزرگترین طوفان جهان هستی بردارد، اما به گفته اخترشناسان ناسا، انتقال اولین تصاویر جونو از رصد این واقعه تا آخر هفته به طول خواهد انجامید و به طور قطع این تصاویر حیرت‌انگیز خواهد بود.

 

این پرواز در حالی انجام شد که چند روز بیشتر از اولین سالگرد قرار گرفتن جونو در مدار مشتری نمی‌گذرد.

 

اخبارعلمی,خبرهای  علمی ,مشتری

 

کاندایس هانسن، دانشمند ارشد موسسه علوم سیاره ای می‌گوید: نزدیک‌ترین و دقیق‌ترین تصویری که JunoCam از نقطه قرمز عظیم مشتری می‌فرستد، بیش از نیمی از وسعت طوفان را نشان خواهد داد.

 

وی افزود: همانطور که جونو از سطح مشتری فاصله می‌گیرد، تصاویر دورتر آن باید کل طوفان را نشان دهند، گرچه جزئیات در این تصاویر دقیق نخواهد بود. هنگامی که تمام داده‌های خام جونو پردازش و تایید شود، به عنوان یک تصویر موزاییکی غول پیکر به هم متصل خواهند شد که تصویری دقیق از نقطه قرمز عظیم مشتری خواهد بود.