کاخ سفید این روزها به دنبال پاسخ این سئوال است: آیا می توان روسیه را از ایران جدا کرد؟


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , پوتین

بلومبرگ:

کاخ سفید این روزها به دنبال پاسخ این سئوال است: آیا می توان روسیه را از ایران جدا کرد؟ / ترامپ باید استادانه از ماجرای عهدنامه های دوره قاجار و عدم اطمینان ایران به روسیه استفاده کند

بلومبرگ نوشت: در حالی که دولت ترامپ توسعه روابط با مسکو را در برنامه هایش دارد سوال اینجاست که رییس جمهور جدید میتواند روسیه را از ایران جدا کند یا نه؟

 به گزارش  انتخاب ؛ دو کشور از سال 2015 و از زمان لغو تحریم های ایران در توافق هسته ای روابطشان را توسعه داده اند. روسیه سامانه های دفاعی پیشرفته به ایران می فروشد و ایران در شهرهای سوریه افسرها و شبه نظامیان را آموزش می دهد.

 

دولت ترامپ گفته قرار است تحقیق کنند که آیا روسیه قصد دارد به این رابطه خاتمه داده و در عوض وارد همکاری با آمریکا و سیاست های این کشور علیه رفتارهای ایران در سوریه و خاورمیانه شود یا نه.

 

به گفته مایکل فلین مشاور مایکل فلین که مشاور امنیت ملی ترامپ است، این مهم است که دریابیم چه محدودیت هایی در تمایل روسیه برای همکاری با آمریکا در رابطه با ایران وجود دارد.

 

مایکل فلین و لدین هر دو نویسنده کتاب «جبهه جنگ» در سال 2016 هستند که در این کتاب دیدگاه های امنیت ملی شان را مطرح کرده اند. در این کتاب گفته شده ایران باید در جنگ علیه «اسلام رادیکال» شکست بخورد تا این جنگ به پیروزی برسد. همزمان فلین و لدین منتقد ارزش های روسیه به عنوان یک شریک در جنگ علیه داعش اند. آنها دراین کتاب گفته اند که زمانی که گفته می شود روسیه شریک ایده آلی برای جنگ علیه اسلام رادیکال است باید به یاد داشته باشیم که روس ها هرگز در مبارزه علیه جهادی ها در سرزمین خودشان موفق نبوده اند و با ایران نیز روابط تنگاتنگی دارند. در سوریه این دو متحد مدعی اند که با داعش در حال مبارزه اند اما در واقع آنها تنها با مخالفان دولت اسد در جنگ اند.

 

حال مهمترین بخش تلاش های دیپلماتیک ترامپ تلاش برای جدا کردن روس ها از ایرانی ها در سوریه و پایان دادن به فروش تسلیحات به ایران است. فاکتور دیگری که مهم است بازبینی توافق هسته ای با ایران است. ترامپ گفته که از این توافق عقب نشینی نخواهد کرد اما او منتقد برجام است و برخی مقامات دولت نیز گفته اند که آنها به امکان بازبینی در توافق وایجاد بند های بهتر در این توافق فکر میکنند.

 

از این منظر ترامپ به محض ورد به کاخ سفید قرار است رویکردهای اوباما از سال 2009را منقطع کند . در آن سال آمریکا سامانه دفاع موشکی اش را در جمهوری چک و لهستان جمع کرد و با این کار ایجاد فشار بیشتر بر روسیه درباره اشغال گرجستان پس از درگیری های 2008 را نیز رها کرد. در عوض روس ها از قطع نامه سازمان ملل علیه ایران و برنامه های هسته ای اش دفاع کرد و درباره محدود کردن سلاح های هسته ای دور برد و پیمان های کنترل تسلیحاتی دیگر نیز با روسیع وارد مذاکره شد.

 

هنوز معلوم نیست که روس ها آیا می خواهند به این زمان برگردند یا نه. سفیر سابق آمریکا در روسیه و معمار توسعه روابط دولت اوباما با روسیه گفته که نمیداند ترامپ میتواند به پوتین یک معامله را برای محدود کردن ایران به عنوان متحد کلیدی اش در منطقه ایجاد کند یا نه. به گفته او آیا قرار است ما سلاح های روسی بخریم ؟ ما نمیدانیم پوتین از این معاملات چقدر دستگیرش خواهد شد.

 

ترامپ شخصا هیچ گاه نگفته است که به طور ویژه قرار است منتظر روس ها باشد در نتیجه اینکه او گفته است که امیدوار است که با برداشته شدن تحریم ها از روسیه که تخت فشارسیاسی قرار دارد به این معنا نیست که ترامپ دنیال ایجاد یک سیتسم کنترل تسلیحات است.

 

درهر صورت مشکل ایران به قوت خود باقی است. متیو مکلنیس تحلیل گر آژانس اطلاعات دفاعی سابق آمریکا در مسائل ایران که در حال حاضر در موسسه انترپرایز آمریکن مشغول است گفته من مطلقا هیچ راهی برای خروج ایران از سوریه نمی بینم. اما میتواند ببینم که چطور نفوذ ایران در آنجا کاهش یافته است. این هدفی است که باید دنبال کرد. او گفته ممکن است این بدان معنا باشد که روسیه بازسازی ارتش سوریه را بدون اینکه تحت نفوذ ایران یا شبه نظامیان خارجی باشد پذیرفته است.

 

ترامپ میتواند از این فرصت برای بازی ذهنی با ایران استفاده کند. رومانف به ایران در قرن 19 با معاهدات ننگین ضربه زد. تابستان گذشته تنش ها زمانی که روس ها خبر استفاده هواپیماهایشان از پایگاه هوایی ایران به سوریه را منتشر کردند بالا گرفت. عدم اطمینان ایران به روسیه میتواند مورد استفاده استادانه ای در دیپلماسی قرار بگیرد.

 

این یک کنش تعادلی است. ترامپ دوران سختی را برای متقاعد کردن کنگره برای هرگونه اقدام در راستای نزدیکی به روسیه در پیش دارد، به ویژه به این دلیل که جامعه اطلاعاتی آمریکا به دنبال یافتن روابط بین ترامپ و پوتین قبل از انتخابات است. در عین حال روسیه باید ارزش دوستی اش را آمریکا را با ارزش دوستی اش با ایران در کفه ترازو قرار دهد و بسنجد.