12 میلیون نفر در ایران زیر خط فقر مطلق هستند


اخباراجتماعی,خبرهای   اجتماعی ,زیر خط فقر

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: وضعیت فقر در کشور بسیار نامناسب است به گونه ای که 12 میلیون تن، زیر خط فقر مطلق قرار دارند و 25 تا 30 میلیون تن، زیر خط نسبی فقر بسر می برند. 

 به گزارش  ایرنا  ؛محمد مخبر دزفولی روز پنجشنبه در جشنواره ملی برکت جهادگران که با حضور گروه های جهادی همکار بنیاد برکت در نمایشگاه دائمی این بنیاد برگزار شد، افزود:شیب شتابی که فقر و فقرزدایی در کشور گرفته است ، بسیار تند است چرا که ظرف هفت ، هشت سال گذشته این شیب به سرعت پیش رفته است.

 

وی ادامه داد: ایران، بورکینافاسو نیست، کشوری است که منابع دارد. چهارمین ذخائر نفتی دنیا را داریم یعنی 3 / 9 درصد ذخائر نفتی در اختیار ماست؛ در دنیا در قبال هر بشکه نفت که استخراج می شود ، هشت بشکه نفت معامله می شود اگر 100 میلیارد دلار نفت بفروشیم یعنی 800 میلیارد دلار می توانیم بازار داشته باشیم حالا در قبال هر بشکه نفت همان یک بشکه را برداشت می کنیم.

 

مخبردزفولی اضافه کرد: اولین دارنده ذخائر گاز دنیا هستیم 2 / 18 درصد ذخائر گاز دنیا در اختیار ماست، مقام معظم رهبری که می گویند خام فروشی نکنید برای همین است، خدا می داند چقدر در این بخش می توانیم اشتغال ایجاد کنیم.

 

رئیس ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) گفت: رتبه اول را در زعفران ،پسته، خاویار، زرشک و انار در دنیا داریم؛ 5 / 8 میلیارد دلار بازار زعفران دنیاست که 95 درصد زعفران دنیا مال ایران است در حالی که تنها 400 میلیون دلار از آن استفاده می کنیم. مرکز زعفران در خراسان شمالی و جنوبی است و مرکز پسته در کرمان است الان وضعیت اشتغال در این استان ها چگونه است؟

 

مخبر دزفولی اضافه کرد: چهارمین رتبه را در معادن داریم؛ 200 میلیون دلار از معادن درآمد خارجی کسب می کنیم. از سوی دیگر می رویم در قائنات خراسان شمالی ، فولاد ایجاد می کنیم، در حالی که قیمت هر لیتر آب برای فولاد در آن منطقه، قیمت سه لیتر بنزین است.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر دو هزار و 700 کیلومتر به دریای بین المللی دسترسی داریم هر کشوری که 200 کیلومتر مرز دریایی داشته باشد200 میلیون نفر باید آن را اداره کند؛ در حالی که تمام شهرهای آباد دنیا در کنار دریاست اما فقیرترین و بیچاره ترین شهرهای ما در کنار دریا قرار دارند مردم را از کنار دریا بردیم در کویر و به آنها می گوییم، کشاورزی کنید.