یوزپلنگانی که در اتوبان می‌دوند!


اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی  ,یوزپلنگ

 به گزارش ایسنا، این اثر با استفاده از نئون فلکسی ساخته و در قالب رویداد «بهارستان» در اتوبان امام علی (ع) شمال بین خروجی مسیل باختر و پل سبلان نصب شده است. این اثر، کار فرشته زمانی، هنرمندی جوان با دغدغه‌های محیط‌ زیستی است.

 زمانی درباره این اثر که «یوزپلنگ ایرانی، یک قدم تا انقراض» نام دارد، به ایسنا گفت: اخبار از انقراض گونه‌ای خاص، خبر می‌دهند؛ یوزپلنگ ایرانی که فقط ۱۰ قلاده از آن در ایران باقی مانده است. شکار، حوادث و تصادف‌های جاده‌ای و تخریب محیط زیست این گونه‌ی نادر، از عوامل نابودی آن محسوب می‌شود.

 

اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی  ,یوزپلنگ

او ادامه داد: سرعت بالا و فیگور خاص این حیوان، او را از دیگر یوزها متمایز کرده است. من در این اثر سعی کرده‌ام با تاکید بر عوامل نابودی این موجود، هفت فریم از دویدن او را به‌نمایش بگذارم. استفاده از نور و تاکید بر حرکت دید در شب، از کورسوی امیدی حکایت می‌کند که ممکن است با تاکید و توجه بیشتر به‌دست آید و شرایطی مناسب برای این موجود فراهم شود.

 

اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی  ,یوزپلنگ

این هنرمند با اشاره به محل نصب آن، اظهار کرد: محل نصب این اثر، اتوبانی است که سرعت حرکت خودروها در آن بسیار زیاد است و حرکت خودروها در هر دو لاین، یک طرف برخلاف دویدن یوز و طرف دیگر، موافق دویدن آن است. در این کار بر قدرت و سرعت بی‌نظیر این موجود تاکید شده است که به‌واسطه ساخته شدن شهرها و حضور انسان‌ها تا انقراض چند قدم دیگر فاصله دارد.

 

زمانی تاکید کرد: این اثر به‌دنبال زدن تلنگری بر جامعه مصرف‌گرای ایرانی است که محیط زیست این گونه‌های نادر را به تاراج برده است.

 

او گفت: من درباره دویدن، سرعت و سیستم بدن این حیوان مطالعه زیادی کرده‌ام و طرح‌های زیادی را زده‌ام تا دقیق باشد. من خوشحالم که بازخوردهای خوبی از این موضوع گرفته‌ام و مردم با دیدن طرح تشخیص می‌دهند که این یوزپلنگ ایرانی است. از طرفی خوشحالم که توانستم خطر انقراض این گونه را بار دیگر یادآوری کنم.

 

فرشته زمانی کارشناسی ارشد دانشگاه هنر تهران است و خلق آثار هنری محیطی را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرده است.