وزیر بهداشت:واردات دارو در دولت یازدهم ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافت


اخبارپزشکی,خبرهایپزشک,دارو,

وزیر بهداشت گفت: در دولت یازدهم ۵۰۰ میلیون دلار واردات دارو کاهش پیدا کرد و از لحاظ ارزش ریالی نیز ۱۰ درصد وابستگی دارو را به خارج کاهش دادیم.

 به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در جریان سفر به استان کردستان، در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی کردستان در جمع دانشجویان و کارکنان این دانشگاه اظهار کرد: ایران اسلامی علاوه بر قومیت‌های مختلف، دارای مذاهب بسیاری هم هست.

 

وی با اشاره به اینکه ایران متعلق به همه اقوام است، افزود: قوم کُرد اصیل‌ترین قوم ایرانی است و مردمانی فوق العاده، سلحشور و متعصب دارد که در طول تاریخ فداکاری و ایثار فراوانی برای این آب و خاک داشته‌اند. کردستان از هر نظر زیباست و هم فرهنگ و هم مردمان و معرفت و تعصب آنها زبانزد است.

 

وی ضمن ابراز خرسندی از افتتاح پروژه‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان، تصریح کرد: خوشبختانه شرایط جدیدی در دانشگاه ایجاد شده است و امیدواریم در آینده هم شاهد شکوفایی بیشتر و ارتقای خدمات این دانشگاه باشیم. در دولت تدبیر و امید، یک هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت استان کمک شده و یک هزار و ۷۰۰ تخت هم به مجموع تخت‌های این استان اضافه شده است.

 

وی ادامه داد: همچنین در مجموع ۱۲۰۰ تخت بیمارستانی تحویل و یا در حال ساخت و بهره‌برداری است که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد کل تخت‌های استان در این دولت ساخته و تحویل داده شده است.

 

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بحث سلامت باید یک از اولویت‌های هر دولتی باشد، تصریح کرد: اگر از ابتدا حوزه سلامت در اولویت دولت‌ها بود، اکنون ما در منطقه سرآمد بودیم و جزو بهترین کشورهای ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی در سطح جهان قرار داشتیم.

 

وی با بیان اینکه در این دولت هزاران هزار میلیارد تومان هزینه شد تا مردم کمتر خرج کنند، عنوان کرد: طی چهار سال گذشته دولت ۱۱ میلیون نفر را در کشور به رایگان بیمه کرد و قانونی که از بیش از ۲۰ سال پیش راکد مانده بود را عملیاتی کرد. در این دولت به اندازه ۲۰ سال تخت بیمارستانی ساخته شده و در حال تحویل است.

 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: همچنین در دولت یازدهم ۵۰۰ میلیون دلار واردات دارو کاهش پیدا کرد و از لحاظ ارزش ریالی هم ۱۰ درصد وابستگی دارو به خارج را کاهش دادیم. علیرغم همه محدودیت‌ها اکنون کشور از لحاظ علمی در رده ۱۶ جهان و اول منطقه قرا دارد.

 

وی در پایان به بخش آموزشی و پژوهشی هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رشد ۲.۵ برابری مقالات علمی را در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در دولت کنونی شاهد بوده‌ایم.