توافق ملک سلمان و ترامپ بر فیریز نفتی تاثیر ندارد/ عربستان به دنبال فروش آرامکو است/ وقوع جنگ بازار نفت را متاثر می‌کند


اخباراقتصادی,خبرهای   اقتصادی, ملک سلمان و ترامپ

نرسی قربان گفت: مسئله فروش اسلحه به عربستان از دیدگاه سیاسی و آنچه در منطقه رخ می دهد مهم است و اگر جنگی در منطقه رخ بدهد، بازار انرژی را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

نرسی قربان، تحلیلگر ارشد اقتصاد انرژی در گفت‌و‌گو با  ایلنا، در خصوص تاثیر سفر اخیر ترامپ به ریاض و انعقاد قرارداد‌های نظامی و اقتصادی منعقد شده بر بازار نفت و مشتقات آن اظهار داشت: توافقات دیروز سران دو کشور آمریکا و عربستان بر اجلاس آتی اوپک عمده‌ای  تاثیری ندارد زیرا عربستان روزهای قبل اعلام کرده بود که با همه کشورهای عضو اوپک همگام است و تلاش می‌کند که توافق کاهش سقف تولید تمدید شود و در این خصوص با روسیه نیز مذاکراتی داشته است.

 

وی افزود: آنچه در ریاض اتفاق افتاد بیش از این که تاثیری بر بازار نفت بگذارد مسئله‌ای سیاسی بود زیرا در حال حاضر و در شرایطی که قیمت نفت وابسته به تصمیم اوپک است و در حالی که عربستان به دنبال فروش شرکت آرامکو است، در صورتی که قیمت نفت متزلزل و روند نزولی داشته باشد پیدا کردن مشتری با مشکل رو به رو می شود. بنا بر این به طور کلی عربستان به دنبال قیمت بالای نفت است.

 

قربان تصریح کرد: آنچه در حال حاضر خطر محسوب می شود فروش اسلحه است چرا که با تعامل بزرگ و گسترده تجاری آمریکا و عربستان، اجماعی علیه ایران ایجاد شده است.

 

وی تاکید کرد: موضوع فروش اسلحه در بازار انرژی تاثیر عمده ندارد اما ممکن است تعامل عربستان و امریکا قیمت فرآورده های نفتی را ثابت نگه داشته و یا حتی افزایش دهد.

 

این تحلیلگر بازار نفت خاطر نشان کرد: این موضوع نگران کننده است که آمریکا و عربستان اجماعی علیه ایران شکل داده‌اند و 50 نفر از سران کشورهای مسلمان را هم دعوت کرده‌اند. صحبت‌های دیروز پادشاه عربستان و ترامپ رسما علیه ایران بوده است.

 

وی یادآور شد: مسئله فروش اسلحه به عربستان از دیدگاه سیاسی و آنچه در منطقه رخ می دهد مهم است و اگر جنگی در منطقه رخ بدهد، بازار انرژی را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد.