پرشدن جیب اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها از ولخرجی‌های ثروت‌ها و دارایی‌های حرام و رها شده عربی


اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل, ترامپ

روزنامه «المصری الیوم » نوشت: ثمره و نتیجه معامله ترامپ در ریاض نه تنها نصیب واشنگتن و نیویورک خواهد شد و هیچ بیکاری در خیابان‌های این دو شهر باقی نخواهد ماند، بلکه ثمره آن نصیب خیابان‌های «دیزنگوف» در تل آویو هم خواهد شد و اسرائیلی ها نیز جیب‌های خود را از ولخرجی‌های ثروت‌ها و دارایی‌های حرام و پراکنده و رها شده عربی پر خواهند کرد.

 به گزارش ایسنا، روزنامه المصری الیوم در مقاله‌ای به قلم« اسامه غریب» با عنوان «ثروت‌های حرام و پراکنده و رها شده عربی» با اشاره به موفقیت ترامپ در خلال سفرش به ریاض به انعقاد بزرگترین معامله تسلیحاتی و دوشیدن سعودی و پیام توئیتری ترامپ بعد از بازگشتش به واشنگتن در تاکید بر اینکه «میلیاردها دلار از خاورمیانه آوردم و این یعنی شغل ..شغل ...شغل» می نویسد: روزنامه اسرائیلی «ذا مارکر» فاش کرد که شرکت های تسلیحاتی اسرائیلی به بخش زیادی از سود معاملات بزرگ و هنگفت دونالد ترامپ با طرف سعودی در سفرش به ریاض دست یافتند.

 

روزنامه المصری الیوم ادامه می دهد: بر اساس گزارش این روزنامه اقتصادی اسرائیلی بسیاری از شرکت های اسلحه سازی در اسرائیل با کارخانجات اسلحه سازی آمریکا برای تامین تسلیحات و سیستم ها و سامانه های جنگی در چارچوب معامله 110 میلیارد دلاری همکاری می کنند، قراردادی که در خلال 10 سال تا 460 میلیارد دلار قابل افزایش است.

 

بر اساس این گزارش که توسط «حوجی عمیت» محقق اسرائیلی تهیه شده، معاملات تسلیحاتی آمریکا با سعودی موجب رونق و جهش در فعالیت شرکت های اسلحه سازی اسرائیل خواهد شد.  قراردهای امضا شده میان آمریکا و عربستان، جهشی در تولیدات شرکت های اسرائیلی ایجاد خواهد کرد و با توجه به حجم بالای تقاضا که باید در مدت مشخص تحویل داده شود، برنامه های تولیدی این شرکت ها گسترش خواهد یافت. 

 

اسامه غریب نوشته است: این نشریۀ اسرائیلی اعلام کرده است که کارخانجات نظامی آمریکایی که عهده دار تهیه سلاح و سامانه های جنگی برای عربستان شده اند (از جمله شرکت های لاکهید مارتین، نورتو گروپ گورمن و ریتیون) گاهی برای تولیدات شرکت صنایع نظامی اسرائیلی «رافائل» بازاریابی می کنند.

 

به نوشتۀ این نشریه، با توجه به این که رافائل، شرکت سهامی عام و وابسته به رژیم «اسرائیل» است، سیاستمداران و نظامیان «اسرائیلی» به دستاوردهای اقتصادی هنگفتی که قرارداد تسلیحاتی عربستان و آمریکا برای اقتصاد «اسرائیل» به دنبال خواهد داشت، توجهی ویژه دارند.

 

روزنامۀ مارکر همچنین به نقل از یک مسئول بارز در وزارت جنگ رژیم این کشور نوشت: قراردادهای هنگفتی که میان ریاض و واشنگتن امضا شده، قدرت رقابت شرکت های تسلیحاتی اسرائیلی در آمریکا را افزایش خواهد داد، زیرا این قرادادها موجب بهبود ظرفیت و توان شرکت های اسلحه سازی اسرائیلی و ایجاد فرصت های شغلی گسترده ای می شود و با توجه به نیاز شرکت های آمریکایی به همکاری با شرکت های اسرائیلی، این شرکت ها، برای تامین بسیاری از تقاضاهای این قراردادها، فعالیت خواهند کرد. 

 

مهرین فروزانفر مشاور اقتصادی سابق ستاد ارتش اسرائیل نیز در همین راستا، در خصوص دستاورد دیگری برای اسرائیل گفت: هرچند قراردادهای تسلیحاتی میان عربستان و آمریکا، تاثیری بر برتری تسلیحاتی «اسرائیل» نمی گذارد، اما در عوض، بهانۀ لازم را می دهد تا از دولت آمریکا بخواهد، سلاحی ویژه به «اسرائیل» بدهد که تاکنون ایالات متحده به «اسرائیل» نداده است. 

 

این تحلیل گر مصری در پایان مقاله خود تاکید می کند: گزارش نشریه ذا مارکر اسرائیل پایان می یابد، ولی حیرت و شگفتی ملت های عربی از آینده خود که در دست آمریکایی ها و اسرائیلی ها افتاده و آنها هر طور بخواهند با آن بازی می کنند، پایانی ندارد و روشن است که ثمره و نتیجه معامله ترامپ در ریاض نه تنها نصیب واشنگتن و نیویورک خواهد شد و هیچ بیکاری در خیابان های این دو شهر باقی نخواهد ماند، بلکه ثمره آن نصیب خیابان های دیزنگوف در تل آویو هم خواهد شد و اسرائیلی ها نیز جیب های خود را از ولخرجی های ثروت ها و دارایی های حرام و پراکنده و رها شده عربی پر خواهند کرد.