همه دانش‌آموزان ایرانی دندان خراب دارند


اخبار پزشکی ,خبرهای  پزشکی, دندانپزشکی

معاینات تیم دندانپزشکی طرح «دندان یار» در یکی از مدارس دخترانه حومه تهران، نشان داد که همه دانش‌آموزان حداقل یک دندان خراب دارند.

به گزارش مهر، بر اساس یک طرح مشترک بین انجمن دندانپزشکی ایران و یک شرکت ایرانی تولید آدامس، قرار است وضعیت سلامت دندان های دانش آموزان در مناطق محروم تهران مورد بررسی قرار گیرد.

 

بر همین اساس، در اولین مرحله، تیم دندان یار از دی ماه گذشته در یکی از مدارس دخترانه در شهر قدس استان تهران مستقر شده اند.

 

به گفته سحر کرمانی یکی از دندان پزشکان تیم ، در این مدرسه دخترانه مقطع ابتدایی تا کلاس ششم، بیش از ۱۷۰۰ دانش آموز در دو نوبت مشغول تحصیل هستند.

 

وی افزود: در معاینات دندانپزشکی تمامی این دانش آموزان، مشخص شد که اکثریت آنها حداقل یک دندان خراب دارند.

 

در همین حال ماندانا قدمیان عضو انجمن دندانپزشکی ایران که در تیم دندان یار حضور دارد، اظهارداشت: از بین حداقل ۵۰ دانش آموز که ویزیت کرده ام، تنها دو نفر بودند که دندان خراب نداشتند.

 

ارائه بسته های بهداشتی شامل خمیر دندان و مسواک، آدامس بدون قند و بروشورهای آموزشی پیشگیری از خرابی دندان ها و...، از سوی تیم دندان یار در بین دانش آموزان این مدرسه توزیع شده است.

 

قرار است در مدت استقرار تیم دندان یار در این مدرسه، تمامی خدمات دندانپزشکی به غیر ارتودنسی و خدماتی که نیاز به جراحی دارد، به صورت رایگان به دانش آموزان ارائه شود.

 

در همین حال، دانش آموزان دختر این مدرسه که در منطقه ای محروم سکونت دارند، از تیم دندانپزشکی استقبال کرده اند.

 

به گفته قدمیان عضو انجمن دندانپزشکی ایران، «فقر فرهنگی» حاکم بر خانواده های مناطق محروم، بیشتر از «فقر اقتصادی»، در مسیر ارتقای بهداشت دهان و دندان بچه ها، مشکل ساز است.

 

دکتر علی تاجرنیا رئیس انجمن دندانپزشکی ایران، با عنوان این مطلب که «پیشگیری» حرف اول را در سلامت دهان و دندان می زند، از اعلام آمادگی ۲۰۰ دندانپزشک عضو انجمن برای رفتن به مناطق محروم خبر داد و گفت: انجام کار درمانی دندان ها در این قبیل اعزام ها جنبه نمادین خواهد داشت و اولویت، پیشگیری و ارتقای سلامت دهان و دندان است.