گمنامی هنر برخوار به ضرر هنرمندان تمام می شود - عکسهای هنرقلمکاری درهفته نکوداشت اصفهان

برگزیده ها شهرستان برخوار دومین تولید کننده صنایع دستی استان اصفهان است و بیش از 2هزار هنرمند در 35 رشته صنایع دستی این شهرستان اشتغال دارند. عکسهای هنرقلمکاری درهفته نکوداشت اصفهان

عکسهای هنرقلمکاری درهفته نکوداشت اصفهان

برگزیده ها: گمنامی هنر برخوار به ضرر هنرمندان تمام می شود

,گمنامی,هنر,برخوار,[categoriy]

 به گزارش باشگاه خبرنگاران شهر،صنایع دستی به نوعی تداعی کننده بخشی از هویت است و نه تنها موجب اشتغال است بلکه منبع درآمد مهمی نیز برای خانوارها محسوب می شود ؛توجه به بخش صنایع دستی که نمادی از هویت است اهمیت بسیاری دارد.ارزش هنر قابل وصف نیست و هنرمندان با وجود اینکه در آمد مناسبی ندارند اما باعشق و علاقه فعالیت می کنند.
هنر منبت کاری یکی از عمده ترین هنرهای شهر دولت آباد است و هنرمندان بسیاری در این عرصه فعالیت می کنند.
به گزارش برگزیده ها منبت هنری  مشتمل بر حکاکی و کنده کاری روی چوب است و سابقه این هنر به هزار و پانصد سال پیش می رسد. بعد از ظهور اسلام و با توجه به شیوع ساخت مراکز و مساجد اسلامی ، هنرمندان ایران جزء اولین کسانی بودند که استعداد خویش را صرف تزیین مساجد کردند و به موازات آن هنرنمایی در عرصه های معماری،کاشی کاری،گچ بری و منبت کاری افزایش یافت و منبت کاران آثاری چون رحل قرآن و در و پنجره را خلق کردند.
مسئول میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان برخواربه خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهر گفت: هنرمندان این شهرستان در رشته های منبت،قلمکاری،قلمزنی،کاشی کاری فعالیت خوبی داشته اند و حتی هنرهای این شهرستان به سایر کشور ها صادر می شود.
فصیحی افزود:منبت کاری یکی از عمده ترین هنرهای شهر دولت آباد است ولی تاکنون هنر این شهربرندسازی نشده و این موضوع به ضرر هنرمندان است.
وی اظهار داشت:بیش از 400 هنرمند در رشته هنری منبت کاری فعالیت دارند  و بیشتر این هنرمندان از طرح های شیر و خورشید استفاده می کنند.
وی تاکید کرد:خلاقیت نقش مهمی در هنر دارد و هنرمندان باید در تولید خود از طرح های جدید استفاده کنند. ,گمنامی,هنر,برخوار,[categoriy]

قلمکاری یکی دیگر از هنرهای شهرستان برخوار است که در شهر خورزوق تولید می شود. در سال گذشته شهر خورزوق برای احراز عنوان شهر جهانی قلمکاری معرفی شد.
هنر قلمکاری در واقع نوعی کار چاپ و طرح اندازی بر روی پارچه پنبه ای مثل کرباس می باشد. در زمان صفویه این هنر گسترش پیدا کرده است و با توجه به بالا بودن حجم تقاضا برای این گونه پارچه های نقش دار و محدود بودن مقدار تولید و عرضه محصول، صنعتگران را به چاره اندیشی و پیدا کردن راه حل در این مورد واداشت؛ در این مورد تنها راه چاره را ایجاد نقوش مورد نظر روی قالب و انتقال طرح قالب های مذکور به وسیله رنگ روی پارچه دانستند .
رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان برخوار گفت:هنرقلمکاری از هنرهای شهر خورزوق  است و 90 کارگاه قلمکاری در این شهرستان وجود دارد.
فصیحی افزود:بیش از 500 هنرمند در این شهرستان در حرفه قلمکاری مشغول به کار هستند و روزانه 10 هزار متر مربع انواع پارچه های قلمکاری تولید می شود.
وی اظهار داشت: هنر نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد از این رو باید از هنر و هنرمندان حمایت کرد.
,گمنامی,هنر,برخوار,[categoriy]


انتهای پیام/31/03/18
,