سردار کریمی: 500 نفر قبل از ریزش داخل پاساژ پلاسکو بودند / تشکیل پرونده مفقودی برای 8 شهروند / حضور 700 شهروند برای تماشای حادثه در محل


اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبارجدید

 جانشین رئیس پلیس تهران گفت: کسبه ساختمان پلاسکو قبل از ریزش ساختمان برای خروج، مقاومت زیادی داشتند که خوشبختانه تعداد قابل توجهی از آنها با اقدامات آتش نشان ها و پلیس از محیط خارج شدند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، سردار قادر کریمی در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد،گفت: 16 آتش نشان جان خود را به خطر انداختند که جان دیگران به خطر نیافتند. ایثارگری و همت آتش نشان ها در مهار این حریق زبانزد بوده است.

 

وی افزود: امیدوار هستیم در ساعات آینده قطعاتی از اجساد شهدای آتش نشان کشف شود.

 

جانشین رئیس پلیس تهران با اشاره به حضور پلیس از دقایق اولیه حادثه پلاسکو اظهارکرد: از دقایق اولیه نیروهای پلیس در محل حضور داشت و برای تخلیه مردم در مجتمع پلاسکو اقداتی را انجام دادند.

 

کریمی ادامه داد: موادی که در ساختمان پلاسکو بود باعث خطر و تهدید بود و با تلاش های آتش نشان ها، اکثر افرادی که در ساختمان پلاسکو بودند را از محیط خارج کردند. در برخی موارد مردم از بیرون رفتند مقاومت می کردند اما در نهایت به بیرون هدایت شدند.

 

وی در خصوص حضور مردم در محل ساختمان ویران شده پلاسکو تصریح کرد: در دقایق اولیه حادثه حضور مردم در محل قابل توجه بود اما با اخطارهای ارائه شده جلو حضور مردم گرفته شد.

 

کریمی تاکید کرد: سعی کرده ایم امنیت مغازه های مجاور ساختمان پلاسکو را تامین کنیم و تا امروز یک گزارش از سرقت و یا نا امنی در محدوده ساختمان پلاسکو نداشتیم.

 

جانشین رئیس پلیس تهران با اشاره به همکاری مردم با نیروهای پلیس اذعان کرد: همکاری مردم بعد از حادثه قابل توجه بود و باعث شد موضوع برای مردم تفهیم شود که در محل حضور پیدا نکنند.

 

وی با بیان اینکه " سعی کرده ایم از اموالی که از زیر آوار خارج شده را بدون هیچ گونه مشکل محافظت کنیم" اذعان کرد: تاکنون 75 گاوصندوق به گنجینه پلیس آگاهی منتقل و 5 گاوصندوق به صاحبین آنها تحویل داده شده است.

 

کریمی با اشاره به محدودیت های ترافیکی در سطح منطقه بیان کرد: تا روز سوم برخی محدودیت ها را در مناطق اطراف ساختمان پلاسکو داشتیم اما اکنون این محدودیت ها برداشته شده است.

 

جانشین رئیس پلیس تهران در خصوص تعداد خانواده های مراجعه کننده به پلیس آگاهی گفت: تاکنون 8 خانواده مفقودی اقوام خود را اعلام کرده اند که از این تعداد تاکنون 4 جسد شناسایی شده است.

 

کریمی در رابطه با کسبه حاضر در ساختمان خاطرنشان کرد: مستنداتی هست که زمانی که آتش نشان ها در داخل ساختمان حضور داشتند با ایثار فراوان کار و وظیفه خود را دنبال می کردند.

 

وی افزود: جمعیتی بین 500 نفر در مراحل اولیه در طبقات مختلف بودند که با تلاش های آتش نشان ها پلیس از محل خارج کردند. در برخی از مواقع افراد به زور از محل خارج شدند.

 

جانشین رئیس پلیس تهران خاطرنشان کرد: مدارکی که سالم خارج می شود در اختیار آگاهی قرار می گیرد. مدارکی کشف شده جمع آوری و در اختیار پلیس آگاهی قرار می گیرد.

 

وی با بیان اینکه " خانواده افراد باید در پلیس آگاهی حاضر و فقدانی اعضای خانواده خود را اعلام کنند" گفت: اگر اتباع بیگانه در محیط حضور داشتند، بدون شک تاکنون فردی از خانواده و یا دوستان آنها در محل حاضر و فقدانی عزیزانشان را اعلام می کردند.

 

کریمی در رابطه با زمان مجددبازگشایی مغازه های کسبه مجاور ساختمان پلاسکو گفت: حفظ جان انسان ها بسیار مهم است. از روز شنبه، کسبه مجاور ساختمان پلاسکو می توانند در محل مغازه های خود حضور پیدا کنند البته این حضور باید با تایید کارشناسان صورت گیرد. 

 

وی در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون ایجاد خلل در فعالیت نیروهای امدادی در دقایق ابتدایی حادثه پلاسکو خاطرنشان کرد: در زمان حادثه حدود 700 تن از شهروندان در اطراف ساختمان حضور داشتند. این تعداد در ابتدا مشکلاتی را برای خودروهای امدادی ایجاد کرده بود اما از ساعت 11 صبح به بعد این افراد از محل حادثه دور شده و محدودیت هایی در این زمینه اعمال شد.

 

جانشین رئیس پلیس تهران در پاسخ به این پرسش که آیا در روز تشییع پیکر شهدا، تمهیدات ترافیکی اعمال خواهد شد یا خیر؟، گفت: تمهیدات ترافیکی فردا از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام خواهد شد. اگر نیاز باشد محدودیتی برای برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدا اعمال شود این محدودیت ها از سوی پلیس اعلام خواهد شد.