ضیافت شام نخست وزیر هند در کاخ سفید


اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل , ترامپ

سفر سه روزه 'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند به واشنگتن از فردا – یکشنبه – برای دیدار با مقامات عالیرتبه،هندی های مقیم آمریکا و گفت وگو با 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا آغاز می شود.

  به گزارش ایرنا؛ نخست وزیر هند، نخستین رهبر خارجی است که در دولت جدید آمریکا پس از پایان گفت وگوهای رسمی در ضیافت شام در کاخ سفید شرکت می کند.

 

رهبران هند و آمریکا در این دیدار در خصوص تقویت روابط دفاعی ،امنیتی ،مبارزه با تروریسم و حل مسائل موجود بین دوکشور در بخش تجارت گفت وگو می کنند.

 

به گفته کارشناسان، هر چند مقامات دو کشور تقویت روابط دوجانبه و دفاعی را از مهمترین اهداف این سفر دانسته اند ولی هریک برای دستیابی به منافع اقتصادی ،سیاسی و منطقه ای خود تلاش می کنند.

 

واشنگتن در نظر دارد از دهلی نو به عنوان اهرمی برای فشار بر چین به عنوان یکی از رقبای منطقه ای آمریکا در اقیانوس هند استفاده کند.

 

فروش تسلیحات آمریکا به هند از دیگر اهداف مهم واشنگتن در سفر مودی است .

 

دهلی نو نیز در نظر دارد در این سفر،مقامات کاخ سفید را ترغیب به قطع کمک های مالی به پاکستان و فشار بر اسلام آباد برای جلوگیری ازورود شبه نظامیان به کشمیر شود.

 

'نارندرا مودی' نخست وزیر هند پیش از آغاز سفر به آمریکا در حساب توییتری خود نوشت: سفر من به امریکا با هدف گسترش روابط هند و امریکا صورت می گیرد.

 

در ادامه این توئیت اضافه شده است روابط قوی هند و امریکا به نفع دوکشور و جهان است .

 

انتظار می رود' ترامپ' و 'مودی' در خصوص توافق اقلیمی پاریس نیز در این دیدار گفت وگو کنند.

سخنان 'ترامپ' در خصوص دلایل مالی پیوستن هند به توافقنامه پاریس با اعتراض مقامات هندی مواجه شده بود.

 

گفت و گو در باره آزادی حمل و نقل دریایی و هوایی در منطقه اقیانوس هند و آرام با توجه به اختلافات در دریای جنوب چین از دیگر محورهای گفت وگوی مودی با ترامپ عنوان شده است.

 

کارشناسان می گویند انتظار زیادی نباید از سفر مودی به آمریکا داشت، هرچند که واشنگتن تلاش می کند از دهلی نو به عنوان اهرمی برای فشار بر پکن استفاده کند.

 

نخست وزیر هند نیز در نظر دارد علاوه بر استفاده از آمریکا برای مقابله با رقیب منطقه ای خود – چین - ،رئیس جمهوری آمریکا را متقاعد به کاهش کمک های این کشور به پاکستان کند.

 

دهلی نو همواره اسلام آباد را به حمایت از شبه نظامیان برای نفوذ به هند و دست زدن به حمله تروریستی متهم می کند .اسلام آباد همواره این اتهامات را رد کرده است .

 

هند و پاکستان به عنوان دو کشور دارنده سلاح های اتمی پس از جدایی از یکدیگر در سال 1947 میلادی حدود هفت دهه است که بر سر کشمیر با هم اختلاف دارند و از هر فرصتی برای ضربه زدن به یکدیگر استفاده می کنند.

 

یک مقام کاخ سفید گفت که امریکا علاقه مند است که این سفر 'نارندرا مودی' را تبدیل به یک دیدار بسیار ویژه کند. در این راستا واشنگتن در بیانیه ای رسمی از تبدیل شدن هند به عنوان همکار بزرگ دفاعی امریکا حمایت خواهد کرد.

 

آمریکا روز گذشته از توافق دولت این کشور با فروش 22 پهپاد غیر مسلح شکارچی به ارزش 2 میلیارد دلار به هند خبر داد.

 

ترامپ خواهان گسترش روابط دفاعی روز افزون هند و امریکا است.

 

به گفته مقامات آمریکایی، هند و امریکا از سال 2008 تاکنون توافق های دفاعی به ارزش 15 میلیارد دلار امضا کرده اند.