اشتباهات را پنهان‌کن!


اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,شهردار

 

«شهردار خوب- شهردار بد»؛ استراتژی رفتاری اصولگرایان دلواپس این روزها بر مدار تعیین شهردار از سوی شورای شهر اصلاح‌طلب می‌چرخد. گویی مدیریت 12‌ساله محمدباقر قالیباف در شهرداری چنان به مذاق اصولگرایان خوش آمده است که اضطراب و هراس از حضور شهردار جدید، در رفتار و گفتارشان مشخص است.

 

پس از پیروزی لیست امید در انتخابات شورای شهر تهران، همگان باور کردند شورای پنجم متشکل از مدیران عمرانی و آشنا به شهر با گرایش سیاسی اصلاح‌طلبانه هستند که به‌طور طبیعی محمدباقر قالیباف در همسویی با این جریان تعریف‌شدنی نیست و باید با بهشت خداحافظی کند.

 

در این شرایط اظهاراتی در مورد مخالفت با کاندیداتوری هر یک از 21 عضو شورای شهر برای جلوس بر کرسی شهردار تهران شنیده شد و از میثاقنامه‌ای سخن به میان آمد که متن آن منتشر نشد. انتقاداتی به خودداری از کاندیدا شدن اعضای شورای شهر برای جلوس بر کرسی شهردار تهران وجود دارد، چراکه رأی بالای مردم پایتخت به محسن هاشمی نشانگر آگاهی جامعه از توانایی‌های اوست. بنابراین نباید به هر دلیلی مانع حضور او در شهرداری شد. اصولگرایان هم به‌خوبی از توانایی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در اداره و سازندگی پایتخت اطلاع دارند. بنابراین طیف دلواپس این جریان از هر فرصتی برای ایجاد تفرقه میان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در اداره شهر استفاده می‌کنند.

 

پوشاندن عملکرد قبلی‌ها

روز گذشته خبرگزاری فارس نزدیک به دلواپسان، گمانه‌ای را مطرح کرد که می‌شد ایجاد تفرقه را در آن ردیابی کرد. این خبرگزاری نوشت: «حذف اعضای فعلی اصلاح‌طلب شورای شهر از آنجا قوت گرفت که این افراد در دوره قبل برای شهردار شدن محسن هاشمی تلاش کردند.

 

شنیده شده مهندسان لیست امید این افراد را حذف کردند، چراکه می‌دانستند این افراد باز هم می‌خواهند از شهردار شدن هاشمی حمایت کنند، لذا مهندسان لیست فارغ از بحث شاخص‌ها این افراد را حذف کردند و برای هرکدام از اعضای فعلی یک نسخه پیچیدند.» و هدف اصلی خود را در این بخش گزارش نمایان کردند که آوردند: «تشکیلات در سایه‌ای ایجاد شده که اکثریت آن هم اعضای حزب اتحاد ملت هستند و قرار است آنها شورای شهر را راهبری کنند. شنیده شده این شورا قرار است بدون اجازه بالادستی‌ها آب هم نخورد. حتی برنامه شورای پنجم را آنها تعیین کرده و مشاوران اعضای شورا را هم آنها مشخص می‌کنند.»

 

آنچه خبرگزاری دلواپس منتشر کرد، دو هراس را در خود نهان دارد. یکی اینکه آنان اعتقاد زیادی به عملکرد محسن هاشمی در مدیریت شهر دارند و از این طریق سعی دارند به خیال خام خودشان، با اتهام‌زنی به اصلاح‌طلبان و القای تلاش برای حذف محسن هاشمی از کرسی مدیریت شهری مانع انتخاب شهردار برتر از سوی شورای شهر پنجم شوند و از سوی دیگر، دلواپسان به‌خوبی می‌دانند اتحاد اصلاحات و اعتدال سبب فاش شدن عملکردهای آنان در شورای شهر خواهد شد که طبیعی است به مذاق برخی از آنها خوش نیاید. بنابراین با سیاست نخ‌نماشده انحراف افکار عمومی سعی در پوشاندن بخش‌های منفی عملکرد شورای شهر و شهردار اصولگرا دارند.

 

گزینه مطلوب

گزینه‌های آشنا برای جلوس بر کرسی شهردار تهران محدود به محسن هاشمی نمی‌شود و برخی به معرفی گزینه‌هایی می‌پردازند که شکی در گرایش اصلاح‌طلبانه آنان نیست، اما بی‌تردید اصلاح‌طلب بودن به معنای شهردار موفق بودن هم نیست.

 

چندی پیش ولی‌ا... شجاع‌پوریان، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر فعلی، در پاسخ به این سوال که آیا محتمل است آقای عارف از نمایندگی مجلس شورای اسلامی استعفا دهد و شهردار تهران شود؟ پاسخ داد: همان‌طور که این گمانه و پیشنهاد بوده که آقای جهانگیری از دولت خارج و شهردار تهران شود. تا آنجا که اطلاع دارم اعضای منتخب شورای شهر پنجم تاکنون بحثی درباره شهردار نداشته و صرفا درباره انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی پارلمان شهر و گرفتن اطلاعات از وضعیت و مشکلات شهر جلساتی با اعضای شورای شهر فعلی داشته‌‎اند. درواقع آنها مشغول کار روی ترسیم جهتگیری‌های صحیح شورای شهر و مدیریت شهری هستند. اگر آقای عارف از من مشورت بخواهند می‌گویم این کار را انجام ندهد.

 

توافق برای روزهای بهتر

روز گذشته جمعی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر قابلیت‌های بی‌شمار شورای شهر پنجم خواستار پایان انتقاد به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان شدند. انتقاد به این شورا زمانی شدت گرفت که برخی مدعی شدند سازوکار ارائه لیست خارج از ضوابط بوده و برخی افراد که نامشان به عنوان کاندیداهای لیست امید مطرح شد شایستگی لازم را نداشتند.

 

اکنون تعدادی از فعالان سیاسی در بیانیه‌ای آورده‌اند: توجه داریم که در کنار نتایج درخشان انتخابات، درباره چگونگی برخی مراحل تعیین فهرست نامزدهای اصلاح‌طلبان برای شورای شهر تهران، ابهامات، پرسش‌ها و نیز انتقاداتی از سوی احزاب و نیروهای فعال اصلاح‌طلب مطرح بوده و هست که باید آن را به فال نیک گرفت و با فرونشستن تب‌و‌تاب انتخابات، منصفانه و با دقت به آنها پرداخت و با بررسی اشکالات احتمالی گذشته تدابیری اتخاذ کرد که در آینده با نقایص هرچه کمتری مواجه شویم. به نظر ما امضاکنندگان زیر در این بررسی نباید به دلیل برخی قصورها و اشکالات که بعضا اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، زحمات دست‌اندرکاران شورای سیاستگذاری را نادیده گرفت. بلکه باید برای رسیدن به آینده‌ای بهتر نقاط قوت و ضعف عملکردها و تجارب گذشته را مورد مداقه همه‌جانبه قرار داد و آنها را چراغ راه آینده کرد.

 

در خانواده اصلاح‌طلبان در کنار احزاب و گروه‌های سیاسی متعدد کوچک و بزرگ، چهره‌ها و شخصیت‌های منفرد محترم و موثری وجود دارند که به‌خصوص در فرایند انتخابات نمی‌توان و نباید از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آنها محروم ماند. در کنار این واقعیت، از یک سو تجارب گذشته اصلاح‌طلبان به آنها حکم می‌کند که به هر قیمت از تفرقه بپرهیزند و با صدای واحد وارد عرصه انتخابات شوند، و از سوی دیگر به دلیل نکات پیش‌گفته امکان ائتلاف‌سازی صرفا حزبی با فراگیری حداکثری، مشابه جوامع واجد نظام‌های حزبی توسعه‌یافته، کمتر فراهم است. در چنین شرایطی که باید آن را به عنوان دوره گذار تلقی کرد، تشکیل ساختارهای موقت مرکب از اشخاص حقوقی و حقیقی امری اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

 

فرایندی که به‌طور طبیعی عملکردی آزمون و خطایی خواهد داشت و نمی‌توان از آن بهترین برون‌داد را انتظار داشت. اینک با اتمام انتخابات و انتخاب فهرست‌هایی که مورد اعتماد مردم قرار گرفته‌اند و شکل‌گیری شوراهایی در مجموع مورد قبول و مناسب برای اداره شهرها و روستاها، لازم است نقدها بیشتر جهتی آینده‌نگر بیابند و راهکارهایی ارائه نمایند تا بتوان در موارد مشابه آتی عملکردی جامع‌تر و کارآمدتر ارائه داد. تشکیل کار گروهی، ترجیحا مرکب از افرادی که نقشی در فعالیت‌های شورای سیاستگذاری نداشته‌اند، برای جمع‌آوری نقدها و بررسی نقاط قوت و ضعف عملکرد گذشته و ارائه پیشنهادها برای آینده می‌تواند مفید واقع شود. 

 

 

 اخبار اجتماعی  - آرمان