رمزگشایی ناباروری و اختلالات کروموزومی بارداری در سنین بالا


اخبارپزشکی  ,خبرهای پزشکی , ناباروری

محققان موفق به رمزگشایی ناباروری، اختلالات کروموزومی و سقط جنین مادرانی شدند که در سنین بالا باردار می شوند. 

به گزارش  ایرنا از مدیکال ساینس، قدرت باروری در زنان پس از عبور از مرز 37 سالگی، به شدت کاهش می‌یابد؛ تاجایی که زنان 42 سال و بالاتر بدون درمان‌های باروری، فقط 5 درصد شانس بارداری دارند.

 

محققان موسسه BDI در استرالیا و دانشگاه کالج لندن کشف کردند زمانی‌که تخمک به طور معیوب میزان پروتئینی به نام securin را کنترل می کند، احتمال خطر سقط جنین و نقایص کروموزومی مانند سندرم داون در جنین افزایش می‌یابد.

 

اکثر اختلالات کروموزومی در تخمک باعث می‌شود جنین به درستی در رحم جای نگیرد یا به سرعت سقط شود. در آخرین مرحله رشد تخمک قبل از تخمک‌گذاری، دو نوع تقسیم سلولی صورت می‌گیرد که melosis I و melosis II نام دارد. وجود پروتئین securin برای هر دو تقسیم حیاتی است؛ ولی در تخمک‌های پیر، مقدار securin کافی نیست و تقسیم melosis II به درستی صورت نمی‌گیرد. مطالعات نشان می دهد در زنانی که سن بیشتری دارند، کروموزوم‌های موجود در تخمک‌ها به دلیل کمبود پروتئین کنترل کننده securin از بین می‌روند.

 

مطالعات نشان می‌دهد کنترل سطح پروتئین securin در فرآیند تقسیم سلولی یا کنترل پروتئین دیگری به نام separase می‌تواند راهکاری برای باروری زنان در سنین بالا، به ویژه زمانی که اولین بارداری پس از 37 سالگی است، باشد. به علاوه این مطالعه می‌تواند احتمال اختلالات کروموزومی و سقط جنین در سنین بالا را کاهش دهد.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.