فتوای رییس اتحادیه جهانی علمای اسلام: اگر خانه و خودرو ندارید روزه بر شما واجب نیست!


اخباراجتماعی,خبرهای   اجتماعی ,رییس اتحادیه جهانی علمای اسلام

او در عین حال تاکید کرده منظور اصلی فتوای او دعوت فقرا به نگرفتن روزه نیست بلکه او می خواهد مقاصد اصلی شرع مقدس را برای مردم روشن کند.

صدور فتوای یک مفتی مصری سروصدای زیادی به پا کرده و رسانه های بین المللی و شبکه های مجازی در جهان عرب درباره فتوای عجیب " مصطفی راشد" رییس اتحادیه جهانی علمای اسلام، بحث می کنند.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، مصطفی راشد که در کارنامه خود صدور فتواهای عجیب و غریب زیاد است، مدعی شده هدف اصلی از روزه گرفتن کمک ثروتمندان به فقرا است و منظور از روزه، غذا دادن به فقراست و اگر هر شخصی در روز به یک فرد مسکین غذا دهد، این بهتر از روزه داری است!

 

این مفتی مصری با حساب و کتابی که انجام داده خط فقر در مصر را 750 دلار درآمد ماهانه اعلام کرده و با رعایت جانب احتیاط این مبلغ را به 500 دلار کاهش داده و گفته است هر فردی کمتر از این مبلغ درآمد داشته باشد فقیر محسوب می شود.

 

او همچنین گفته ملاک تعیین  خط فقر در هر کشور متفاوت است و او مبلغ 500 دلار را برای مصری ها تعیین کرده است.

 

بنا به مدعای مصطفی راشد ملاک اصلی تعیین فقیر و غنی همان تعریفی است که رسول گرامی اسلام (ص) بیان داشته و فرموده اند؛ فقیر کسی است که قادر به تامین غذا برای خود و خانواده اش برای یک ماه نیست و همچنین خانه و مرکب – معادل امروزی آن خودرو- ندارد.

 

او با این تعریف چنین نتیجه گرفته که اگر هر مصری که درآمد ماهانه او زیر 500 دلار بوده و خانه و خودرو ندارد روزه بر او واجب نیست!

 

او در عین حال تاکید کرده منظور اصلی فتوای او دعوت فقرا به نگرفتن روزه نیست بلکه او می خواهد مقاصد اصلی شرع مقدس را برای مردم روشن کند.

 

گفتنی است فتوای این مفتی مصری در حالی است که احکام روزه در اسلام به طور مشخص و صریح بیان شده و روزه بر هر زن و مرد مسلمانی که بالغ و سالم باشد، واجب شده است.