آيا اين‌دو با هم رقابت ‌خواهند كرد


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,انتخابات

 آشفته بازار اصولگرايي اگر تا چندماه پيش هيچ كانديدايي نداشت حالا با انبوهي از بازيگران سياسي روبه‌رو شده است. اسم پشت اسم است كه مي‌آيد تا شايد بتوان يكي از آنها را كانديداي نهايي اصولگرايان براي رقابت مقابل حسن روحاني نشاند. در ميان اسامي تكراري كه در ماه‌هاي اخير مطرح مي‌شد اما يكي دو ماهي است كه يك اسم بيشتر مطرح است؛ ابراهيم رييسي كه يك سالي است مسووليت آستان قدس رضوي را برعهده گرفته است.

 

اگر تا ديروز تاكيد داشت كه خدمت به زائران امام رضا را اولويت كاري خود مي‌داند حالا براي اعلام كانديداتوري‌اش قدم‌هايي برداشته است.

 

زمزمه‌ها در مورد آمدن يا نيامدن سيد ابراهيم رييسي آنقدر تاييد و تكذيب شده است كه شايد اين روزها كمتر اصولگرايي بداند كه رييسي كانديداي رياست‌جمهوري مي‌شود يا خير. با اين همه آنچه كه مشخص است اين است كه اصولگرايان اين‌بار نمي‌خواهند با لوگوي يك كانديداي شكست خورده مثل محسن رضايي يا محمدباقر قاليباف يا حتي سعيد جليلي به صحنه انتخابات بيايند و خوب مي‌دانند كه كانديداهاي عادي همچون پرويز فتاح هم نمي‌تواند آنها را مقابل حسن روحاني بالا بياورد. همين هم شد كه آنها دنبال گزينه‌اي گشتند تا سابقه شكست در انتخابات را نداشته باشد. همين هم شد كه سراغ سيد ٥٧ ساله‌اي رفتند كه يك سالي از امضاي حكم توليتش بر آستان قدس رضوي توسط مقام معظم رهبري مي‌گذشت. رييسي حالا شايد تنها اميد اصولگرايان براي پيروزي و وزن كشي كه قرار است روز ٢٩ ارديبهشت ماه در كشور رخ بدهد  باشد. وزن كشي‌اي كه تا اينجاي كار سنگين وزن‌ترين آن «حسن روحاني» است.

 

تكليف معلوم اصلاح‌طلبان

تكليف اصلاح‌طلبان معلوم است. كسي به گزينه‌اي جز «حسن روحاني» فكر نمي‌كند. حتي اسم آوردن از گزينه «كانديداي پوششي» هم به نوعي تبديل به يك حاشيه جزيي شده است. تكليف معلوم اصلاح‌طلبان اين ترس را در ميان اصولگرايان به وجود آورده است كه خرداد ٩٢ و اسفند ٩٤ يك‌بار ديگر تكرار شود. تلاش اصولگرايان از تشكيل جبهه مردمي نيروهاي انقلاب آغاز شد؛ جبهه‌اي كه بنا بود كانديداي نهايي اصولگرايان را مشخص كند و آنگونه كه خبر مي‌رسد قرار است پنجشنبه اين هفته در نشست خود پنج كانديداي نهايي شان را مشخص كنند. همين هم باعث شده است كه منابع نزديك به ابراهيم رييسي اعلام كنند كه او تصميمش براي كانديداتوري يا عدم كانديداتوري را روز ١٧ فروردين ماه يعني همزمان با نشست جمنا اعلام مي‌كند.

 

اين نشان مي‌دهد كه ابراهيم رييسي با اصولگرايان اتمام حجتي كرده است كه يا با حمايت تمام قد آنها به صحنه مي‌آيد يا آنكه ماندن در توليت آستان قدس را به پاستور ترجيح مي‌دهد. پنجشنبه‌اي كه از راه برسد براي اصولگرايان آينده روشن‌تر مي‌شود. مي‌دانند كه مي‌توانند با يك كانديداي شكست نخورده به صحنه انتخابات بيايند يا آنكه بازهم در روزهايي كه تنها چند روز تا ثبت نام انتخابات رياست‌جمهوري باقي مانده است بدون كانديدا بمانند. با اين همه رسانه‌هاي اصولگرا در روزهاي گذشته ترجيح داده‌اند مانور اصلي شان را روي ابراهيم رييسي بگذارند و در مورد سعيد جليلي و محمدباقر قاليباف سكوت كنند.

 

هرچند كه در اين ميان هم هستند اصولگراياني كه مسير خودشان را مي‌روند. مهرداد بذرپاش حالا چند ماهي است كه فعاليت‌هاي انتخاباتي خود را آغاز كرده است و سخنراني‌هاي منظمش نشان مي‌دهد آنچنان تمايلي به كنار رفتن ندارد. هر چه كه هست اين روزها ابراهيم رييسي ٥٧ ساله براي خيلي از اصولگرايان شخصيت محبوبي است كه البته سابقه اصولگرايان نشان مي‌دهد در مورد حمايت از يك نفر آنچنان نمي‌توانند ثابت قدم باشند.

 

آيا رييسي و روحاني باهم رقابت مي‌كنند؟

انتخابات ٩٢ يك بازيگر اصلي داشت. از همان مناظرات انتخاباتي مشخص بود كه حسن روحاني با اطلاعات به روز و جواب‌هاي مدونش جايي جدا از ساير كانديداهاي آن انتخابات دارد. همين هم باعث شد كه اصلاح‌طلبان بر تكيه به او به عنوان تنها كانديداي انتخابات تاكيد داشته باشند. اين روزها اما در ميان همه گمانه‌زني‌هايي كه در مورد انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم مطرح مي‌شود سوال اصلي اين است كه آيا حسن روحاني و ابراهيم رييسي با يكديگر رقابت خواهند كرد؟ مرداني كه همين حالا هم در مجلس خبرگان رهبري چند صندلي با هم فاصله دارند و لنزها تصاوير بسياري از آنها را كنار هم ثبت كرده است.

 

با اين همه رقابتي كه شايد ميان روحاني و رييسي برقرار شود يك رقابت ديدني است. مناظره‌هاي انتخاباتي ديدني در پيش است و وزن اصولگرايان قرار است يك ماه و نيم ديگر مشخص شود. شايد حسن روحاني هم از اينكه براي انتخابات رقيبي شكست نخورده داشته باشد استقبال كند تا مناظرات انتخاباتي ماه آينده كمي رنگ و بوي جذابيت به خود بگيرد. حال بايد ديد كه آيا دو مردي كه هم حوزه را ديده‌اند و هم دانشگاه با يكديگر رقابت مي‌كنند يا خير؟

 

 اخبار  سیاسی  -  اعتماد